پیشنهاد کاهش ۴۰درصدی حق بیمه شخص ثالث به قوه قضائیه

پیشنهاد کاهش ۴۰درصدی حق بیمه شخص ثالث به قوه قضائیه

رئیس کل بیمه مرکزی از ارائه پیشنهادی به قوه قضاییه برای کاهش ۴۰ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث خبر داد.

 

عبدالناصر همتی گفت: طبق ماده 297 قانون مجازات اسلامی 6 نوع نرخ انواع دیه است، کسی که باید آن را پرداخت کند می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.
وی افزود: براساس فتوای مقام معظم رهبری در سال 74 انواع سه گانه احشام؛ یعنی شتر، گاو و گوسفند به عنوان مبنای دیه تعیین شد و بعد چون شتر ارزان تر است چندسالی است که قیمت شتر مبنای تعیین ارزش ریالی دیه مشخص شده است.
همتی با بیان اینکه قیمت شتر با افزایش نرخ مواجه است، گفت: هم اینک قیمت صد شتر در ماه های غیرحرام 190 و در ماه های حرام 254 میلیون تومان شده است که متناسب با آن نرخ حق بیمه نیز افزایش یافته است.
وی افزود: الان اگر شما بخواهید یک پراید را بیمه کنید باید 900 هزار تومان حق بیمه شخص ثالث بپردازید.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه به علت گران بودن نرخ بیمه 30 درصد وسایل نقلیه بیمه نیستند و اگر این روند افزایشی همچنان ادامه یابد ممکن است تعداد کمتری بتوانند بیمه نامه بخرند، گفت: در قانون مجازات اسلامی پرداخت درهم نقره برای دیه نیز پیش بینی شده است که با قیمت امروز 10 هزار درهم نقره حدودا 107 میلیون تومان می شود.
همتی افزود: اگر قوه قضاییه قبول بفرماید و این موضوع را بررسی کند و اوامر مقام معظم رهبری را نیز در این زمینه بتوانیم بگیریم کمک بزرگی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث در جامعه می شود.
وی گفت: 107 میلیون تومان نسبت به 190 میلیون تومان نرخ حق بیمه بیش از 40 درصد کاهش نشان می دهد یعنی بیمه نامه 900 هزار تومانی را می توان 500 هزار تومان فروخت.
همتی افزود: این موضوع فشار را بر مردم کم خواهد کرد و ما گزارش آن را خدمت مقامات عالی قضایی ارسال و خواهش می کنیم آن را بررسی کند.
* بیمه نامه راننده مقصر ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد
رئیس کل بیمه مرکزی با اشتباه خواندن خبر برخی از خبرگزاری ها مبنی بر اینکه رانندگان مقصر در حوادث رانندگی مشمول دیه ماه حرام نمی شوند گفت: این یک بیمه نامه جداست بنام بیمه حادثه راننده و ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد.
عبدالناصر همتی در ادامه تصریح کرد: بیمه شخص ثالث مسئولیت راننده و دارنده اتومبیل را درباره اشخاص ثالث بیمه می کند این درحالیست که در برخی مواقع خود راننده مقصر نیز در حادثه فوت می کند و هیچ کس مسئولیت او را نمی پذیرد.
وی گفت: برای همین در قانون جدید بیمه شخص ثالث پیش بینی شد که مبلغی برای بازماندگان فردی که مقصر حادثه است اما فوت می کند یا مجروح می شود پرداخت شود.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه قانون گذار این مبلغ را براساس دیه مرد مسلمان در ماههای غیرحرام تعیین کرده که امسال 190 میلیون تومان است گفت: این یک بیمه نامه جدا و اسم آن بیمه حادثه راننده است و ربطی به بیمه شخص ثالث ندارد.
وی گفت: بیمه حادثه راننده در کنار بیمه شخص ثالث اجباری است و مالک یا راننده ، آن را برای خود می خرد تا اگر حادثه ای اتفاق افتاد خود او هم پوشش بیمه ای داشته باشد.
همتی تصریح کرد: بنابراین هیچ ربطی به تعهد بیمه شخص ثالث ندارد و تعهدات بیمه شخص ثالث همچنان در ماههای حرام همان 254 و در ماههای غیرحرام 190 میلیون تومان است.
وی گفت: تعهد بیمه حادثه راننده مقصر برای امسال 190 میلیون تومان تعیین شده است که از خرداد که قانون جدید ابلاغ شده اجرایی شده و ما نیز بر آن اساس عمل می کنیم.
ماده3 قانون جدید بیمه نامه شخص ثالث به این شرح است: دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث دریافت کند؛ مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن می باشد.
سازمان پزشکی قانونی مکلف است با درخواست راننده مسبب حادثه یا شرکت بیمه مربوط، نوع و درصد صدمه بدنی واردشده را تعیین و اعلام کند.
آیین نامه اجرائی و حق بیمه مربوط به این بیمه نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی پس از تصویب شورای عالی بیمه به تصویب هیئت وزیران می رسد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا