عضو شورای عالی بورس خبر داد؛

توسعه بازار مشتقه در دستور کار بورس کالا

توسعه بازار مشتقه در دستور کار بورس کالا

از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پیشی گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدی و فیزیکی است تا این بورس، مطابق با استانداردهای بین المللی، سرویس های مورد نیاز فعالان اقتصادی را ارائه دهد؛ از این رو قرار است قرارداد اختیار معامله در کنار سایر ابزارهای مالی بازار سرمایه به زودی در بورس کالا راه اندازی شود.

 

با توجه به تجربه موفق قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا و استقبالی که از این ابزار طی سال های اخیر صورت گرفته است، به نظر می رسد راه اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا نیز با موفقیت و استقبال فعالان بازار روبه رو شود.

قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در خصوص راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران گفت: از اهداف مهم بورس کالا، توسعه و پیشی گرفتن حجم معاملات اوراق مشتقه از معاملات نقدی و فیزیکی است تا این بورس، مطابق با استانداردهای بین المللی، سرویس های مورد نیاز فعالان اقتصادی را ارائه دهد؛ از این رو قرار است قرارداد اختیار معامله در کنار سایر ابزارهای مالی بازار سرمایه به زودی در بورس کالا راه اندازی شود.

محسنی با بیان اینکه تاکنون استقبال خوبی از اوراق مشتقه ای که روی سکه طلا تعریف شده، صورت گرفته است، گفت: البته برای رونق ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه، باید فرهنگ سازی مناسب بین فعالان کالاها صورت بگیرد تا آنها با ابزارها و کاربردهای آن آشنا شوند؛ در این بین وجود بازار آتی سکه کمک زیادی به رونق بازار آپشن سکه می کند تا پس از رونق معاملات مشتقه سکه، ابزارهای مالی بر پایه سایر کالاها نیز راه اندازی شود.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه قراردادهای اختیار معامله یکی از ابزارهای مهم پوشش ریسک در بازارهای مالی دنیاست، تصریح کرد: باید علاوه بر سکه طلا روی انواع کالاهایی که امکان استاندارد شدن دارند همچون محصولات فلزی، پتروشیمی و برخی از کالاهای کشاورزی، ابزارهایی همچون قراردادآتی و اختیار معامله تعریف شود که این موارد در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

به گفته وی، بورس های کالایی معتبر دنیا دارای معاملات مشتقه کالایی قوی هستند که بورس کالای ایران علاوه بر تقویت معاملات فیزیکی در مسیر گسترش معاملات اوراق مشتقه و گواهی سپرده کالایی در حرکت است.

 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا