طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد و دارایی:

راه‌های متنوع برای خروج از رکود با تورم کمتر وجود دارد

راه‌های متنوع برای خروج از رکود با تورم کمتر وجود دارد

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی کشور درباره بسته خروج از رکود دولت اعلام کرد، در پرداخت بدهی دولت هم الزاما همه آن از بانک مرکزی نباید وام گرفته شود. راه های متنوع وجود دارد که شدت تورم آن را کم کند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ( سنا) طهماسب مظاهری در گفت‌وگوی تلگرامی با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس استقبال از موج جدید تورم از بابت اجرای کوتاه مدت بسته خروج از رکود دولت را حتمی دانسته است.

فارس؛ آقای دکتر مظاهری در رسانه فرموده اید که دولت از بدهی خود به بانک ها نترسد و 60 هزار میلیارد تومان آن‌را امسال بدهد و مابقی را در سال های آینده....آقای دکتر ، دولت که با زبان بی زبانی اعلام کرده که پولی در دست ندارد پس آیا معنای توصیه شما به دولت این است که همچنان پول بدون پشتوانه منتشر کند ؟

طهماسب مظاهری : مگر این وام که اخیرا تصویب کرده به خریداران بدهد، از بانک مرکزی نیست؟ مگر وام خرید خودرو از منابع بانک مرکزی نیست؟ مگر اوراق صکوک که طراحی شده در نهایت خط اعتباری بانک مرکزی به بانکها نمی‌شود؟ تازه آن بسته کوتاه مدت {است} . دولت در نهایت مجبور به این کار می‌شود. چه بهتر که هر چه زودتر این کار را برای پرداخت بدهی های خودش انجام بدهد.

فارس؛ پس این یعنی به نوعی تزریق پول پر قدرت از سوی بانک مرکزی؟

 

طهماسب مظاهری: این کار ناچار باید انجام بشود. اگر برای پرداخت بدهی انجام نشود، برای رفع بحران هایی مثل الان انجام می‌شود که اثر گذاری حداقل و تورم حداکثر را به همراه دارد.

فارس؛ با این اوصاف باید به استقبال موج جدید تورم برویم؟

 

طهماسب مظاهری: حتماً

فارس؛ در مورد افق بازار سرمایه با این بسته آیا می توانید مطمئن باشید که اعتماد به بازار دوباره برگردد؟

طهماسب مظاهری: الزاما نه. موفقیت هر بسته سیاستی منوط به نحوه اجرای آن است. این بسته اگر خوب اجرا شود، یک آرامش کوتاه مدت به بازار می‌دهد و شرایط را برای اجرای کارهای اساسی و مبنایی فراهم می‌کند.

اگر بد اجرا شود، یک رانت برای عده ای بوجود می آورد و رشد پایه پولی و تورم را سرعت می بخشد. نکته ای که به بحث قبلی اضافه کنم این است که تورم ناشی از پرداخت بدهی های دولت، تورمی است که نه امروز، بلکه در زمان ایجاد آن بدهی، به صورت بالقوه ایجاد شده بود. لیکن در زمانی که آن بدهی پرداخت شود به فعل در می آید. موضوع علیت و همزمانی را باید در نظر داشت.

البته دولت می تواند از پرداخت بدهی ها خودداری کند و تورم ناشی از آن را نگذارده به فعل درآید. آنگاه با عمیق تر شدن رکود و ورشکستگی تعداد زیادی بنگاه اقتصادی، تورم فوق، آذر به شکل بدخیم خود را نشان می‌دهد. دولت برای مقابله با آن شرایط، ناچار می‌شود همین کاری که الان مجبور شد انجام دهد تکرار کند، منتهی با حجم بار بسیار بیشتر. در پرداخت بدهی دولت هم الزاما همه آن از بانک مرکزی نباید وام گرفته شود. راه های متنوع وجود دارد که شدت تورم آن را کم کند.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا