نگاهی به واکنش ناگهانی دلار در بازار ایران

بخت معدنی‌ها با افزایش نرخ دلار یار نبود

بخت معدنی‌ها با افزایش نرخ دلار یار نبود

گروه معادن - تغییرات سیاسی رخ داده در فضای سیاسی امریکا و پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون توانست اثرات متفاوتی بر بازارهای جهانی یا حتی داخلی ایران داشته باشد.

به گزارش ماین نیوز، این اتفاق باعث شد قیمت دلار در ایران با افزایش همراه شود. هرچند از دیدگاه مردمان عادی که خریدار و مصرف‌کننده اقلام خارجی وارداتی هستند بالا رفتن نرخ دلار در بازار ایران اتفاق چندان خوشایندی نیست اما می‌تواند برای صادرکنندگان محصولات معدنی اتفاقات خوبی را رقم زند. البته شانس چندان با فعالان بخش معدن همراه نبود و دلار تصمیم گرفت با کاهشی ۲۰۰ تومانی به پله ۳۸۰۰ تومان بازگشته و بازار را از شوک ناگهانی خارج کند.

انتظاری بر تغییر نیست
بازرس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره تاثیر افزایش نرخ دلار بر صادرات سنگ‌آهن اظهار کرد: بالا رفتن نرخ دلار به‌طور کلی می‌تواند صادرات را قابل قبول کند. البته با توجه به هزینه‌های داخلی فاصله میان نرخ دلار و ارز رایج کشور در حدی نیست که حالا با افزایش فعلی بتواند فضای صادرات معدنی را با تغییر و تحول فراوانی همراه کند.

افشین حسینی ادامه داد: به اعتقاد بنده شاید فعالان حوزه سنگ‌آهن چندان به دنبال این موضوع نباشند که براساس افت‌و خیز نرخ دلار اقدامی انجام دهند. در واقع زمانی می‌توان چنین کاری انجام داد که جریان ارز با جریان داخلی، متفاوت باشد. وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید در داخل کشور تابعی از قیمت دلار نیست اما در آن سوی ماجرا هزینه‌های ما در حوزه سنگ‌آهن تابعی از نرخ دلار است. حسینی با اشاره به اتفاقات رخ داده در سال‌های گذشته و تاثیرات افزایش نرخ دلار در آن دوره بر وضعیت صادرات سنگ‌آهن، اظهار کرد: اتفاقی که در دوران رونق سنگ‌آهن با آن مواجه شدیم، افزایش ناگهانی دلار با میزانی بیش از امروز بود، از سویی دیگر قیمت سنگ‌آهن در آن روزها بسیار متفاوت با میزانی بود که امروز در بازار با آن روبه‌رو هستیم.

این عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی افزایش نرخ دلار توانست به رشد صادرات سنگ‌آهن کمک کند. البته پس از مدتی این تاثیر از بین رفت زیرا هزینه تولید تابعی از نرخ دلار است. به گفته حسینی، با توجه به اینکه بخشی از زیرساخت‌ها وابسته به واردات است، انتظار نمی‌رود تغییرات چندانی در صادرات ایجاد کند. وی افزود: برای ایجاد تغییر در بازار سنگ‌آهن باید بازار داخلی نیز به قیمت‌های جهانی پایبند باشد. حسینی تصریح کرد: تغییرات ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی در نرخ دلار نمی‌تواند تغییرات چندانی در فضای حوزه سنگ‌آهن ایجاد کند و ما را به فضای سال‌های گذشته نزدیک کند.

منفعت موقتی صادرکنندگان سنگ‌آهن از افزایش نرخ دلار
با وجود ایجاد موج جهشی نرخ دلار در بازار ارز، رییس انجمن سنگ‌آهن معتقد است سود این پدیده برای صادرکنندگان به‌ویژه در بخش سنگ‌آهن مقطعی خواهد بود. به گزارش ایسنا، قدیر قیافه نیز درباره افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار صادراتی سنگ‌آهن گفت: به طور قطعی این افزایش نرخ برای صادرکنندگان به صرفه خواهد بود اما به هر حال باید این موضوع را در نظر داشت که این صرفه مالی کوتاه مدت است. ضمن اینکه تمامی فعالان بخش با توجه به پیش فروش محصولات‌شان از این فرصت منتفع نخواهند شد.

وی در ادامه افزود: مشخص نیست که افزایش نرخ ارز تا چه زمانی ادامه دارد، چرا که این موضوع به عوامل مختلفی از قبیل نتیجه انتخابات امریکا، قدرت گرفتن دلار امریکا در قبال سایر ارزها، افزایش قیمت نفت، رویکرد سفته‌بازان داخلی در ورود به بازار ارز و ملتهب کردن آن، برخی فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد داخلی و مانند اینها بستگی دارد و باید این موضوع را در نظر داشت که بالا ماندن قیمت دلار در بلندمدت هزینه‌های جاری را نیز افزایش خواهد داد که موجب سر به سر شدن سود ناشی از افزایش قیمت دلار در صادرات سنگ‌آهن می‌شود. این فعال حوزه معدن با اشاره به افزایش قیمتی که در بازار جهانی سنگ‌آهن به وجود آمده است، گفت: بی‌شک افزایش قیمت سنگ‌آهن موجب خواهد شد بیش از ۸۰ درصد معادن کوچک و متوسط سنگ‌آهن که در جریان رکود موجود در بازار داخلی و جهانی محصولات معدنی در ۳سال گذشته تعطیل شده بودند، بتوانند دوباره به چرخه تولید بازگردند اما تحقق این مهم منوط به بازگشت آرامش به حوزه معدن کشور است. قیافه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های بازار بین‌المللی بهره برد، عنوان کرد: اما باید این را هم در نظر داشت که اگر واحدهای مصرف‌کننده داخلی توان جذب محصول سنگ‌آهن را با نرخ منصفانه ندارند، از فرصت ایجاد شده در بازارهای بین‌المللی استفاده کنیم.

به هر حال نباید فرصت صادرات و ارزآوری را از دست داد، چراکه ترک بازارهای هدف نیز پیامدی به جز از دست رفتن آنها نداشته و به‌دست آوردن دوباره آن بازار، سخت و شاید بهتر است بگوییم غیرممکن خواهد بود.

سخـن آخر.....
هرچند افزایش نرخ دلار می‌تواند صادرات را توجیه‌پذیر کند، اما شاید این افزایش در بازار ایران شوکی ناگهانی نسبت به اتفاقات رخ داده در فضای سیاسی امریکا و واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. هرچند در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان بخش خصوصی با حاشیه سود خوبی مواجه شوند اما آن‌طور که پیداست این تغییرات چندان پایدار نبود. بازار روز چهارشنبه دلار حاکی از تغییراتی جدید بود که نشان می‌داد این افزایش قیمت چندان دوامی در بازار ایران نداشت.

نرخ دلار امریکا در ادامه روند کاهشی روز سه‌شنبه در بازار چهارشنبه با اندکی کاهش، از مرز ۳۹۰۰ تومان پایین‌تر آمد. در واقع با وجود شرایط فعلی و در نبود زیرساخت‌های کافی در بخش معدن، قیمت تمام شده این بخش ناخودآگاه افزایش یافته و محصول معدنی را با قیمتی بدون توجیه اقتصادی راهی بازارهای صادراتی می‌کند. در شرایطی که قیمت تمام شده در معادن ایران به دلیل مسائلی همچون افزایش کرایه‌های حمل، هزینه‌های انرژی و... بالاست، واکنش‌های موقتی دلار و افزایش نرخ آن نمی‌تواند کمک چندانی به فعالان این بخش کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا