مدیرعامل یک شرکت پتروشیمی

نوعی پلیمر ساخت ایران در نیمه نخست 96 وارد بازار می شود/ صادرات به سه کشور

نوعی پلیمر ساخت ایران در نیمه نخست 96 وارد بازار می شود/ صادرات به سه کشور

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف عسلویه از ورود نخستین محصولات ESBR این شرکت در نیمه نخست سال آینده خبر داد که پس از تامین نیاز داخلی به کشورهای هند، چین و ترکیه به عنوان بازارهای هدف اصلی و سایر بازارها صادر خواهند شد.

تولیدات نوعی پلیمر ساخت ایران در نیمه نخست 96 وارد بازار می شود/ صادرات به سه کشور
«احمد جزایری» در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران ایرنا از برخی شرکت های پتروشیمی عسلویه افزود: شرکت شیمیایی صدف با هدف تولید سالیانه 136 هزار تن کائوچوی مصنوعی و با چشم انداز تامین خوراک برای بازار داخلی و خارجی تاسیس شد.
به گفته این مقام مسوول، طرح تولید ESBR (نوعی پلیمر که برای صنایع پایین دستی و پلیمر و صنایع پایین دستی تایر استفاده می شود) که طرحی استراتژیک است، در پتروشیمی صدف دنبال می شود.
صنایعی که از محصولات پتروشیمی و یا فراورده‌های پالایشگاهی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شناخته می‌شوند. صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را می‌توان به دو دسته شامل محصولات مصرفی نهایی، موادی که به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد مانند تلفن، روکش اتومبیل و غیره و مواد حد واسط(در واقع مواد اولیه مورد نیاز به منظور تولید محصولات نهایی هستند که تولید آن‌ها در راستای تکمیل و بهبود زنجیره محصولات پتروشیمی و تولید محصولات نهایی از اولویت برخوردار است) تقسیم کرد.
جزایری خاطرنشان کرد: تایر جزو هفت طرح استراتژیک وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بر این اساس فناوری مورد استفاده در شرکت شیمیایی صدف جدیدترین نوع فناوری مورد استفاده بوده و محصولات تولید شده مطابق استانداردهای کیفی و زیست محیطی بین الملل خواهد بود.
وی یادآوری کرد: پروژه ESBR نخستین طرح از این دست در خاورمیانه است و سازندگان جهانی این فناوری، به دلیل خاص بودن تجهیزات آن گاهی اوقات کنار از ورود به آن می کشند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف عسلویه با اشاره به کلنگ زنی پروژه در مهرماه سال گذشته، ابراز امیدواری کرد در نیمه نخست سال 96 تولیدات نهایی پروژه تولید شود.
وی اظهارکرد: نوع روغنی لاستیک ESBR به میزان 78 هزار تن و نوع خشک لاستیک ESBR به میزان 59 هزار تن، محصولات این شرکت را تشکیل خواهند داد که با مصرف سالیانه 84 هزار تن بوتادین، 26.4 هزار تن استایرین و 25.2 هزار تن روغن آروماتیک و سایر افزودنی ها به عنوان خوراک، حاصل خواهند شد.
جزایری ادامه داد : محصولات شرکت با اولویت تامین بازار داخلی و سپس صادرات تولید می شوند و هند، چین و ترکیه بازارهای هدف مشخص آن هستند.
وی تصریح کرد: هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی در این پروژه انجام نشده، اما برای بخشی از آن از تامین مالی فاینانس خارجی استفاده شده و میزان سرمایه گذاری آن 102 میلیون و 56 هزار یورو (پنج هزار میلیارد ریال) بوده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف عسلویه گفت: کیفیت محصول به لایسنسور (صاحب فناوری) بستگی دارد که در این پروژه، شرکت «ورسالیس» (Versalis) ایتالیاست و همین مساله بر روی قیمت فروش نهایی تولیدات تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: رقیب اصلی ما در تولید ESBR هندوستان است که تحت همین لیسانس فعالیت می کند، اما در تلاش هستیم گوی سبقت را از رقیب برباییم.
مقام مسوول افزود: میزان درآمدزایی و سودآوری در این پروژه به شدت به قیمت نفت وابسته است و به نظر می رسد سال آینده شاهد حداکثر قیمت های فروش باشیم.
وی همچنین یکی دیگر از دلایل خاص بودن این پروژه را محدودیت های جا و مکان برشمرد که به همین علت، فشردگی پروژه در ارتفاع جبران شده و همه عملیات در ارتفاع 23 متر و بالاتر در حال انجام است.
جزایری، مهمترین اثرات حاصل از اجرای طرح را استفاده از توانمندی های موجود در منطقه و کشور بویژه اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی و افزایش درامد ارزی کشور و خودکفایی برشمرد.
محصولات مجتمع شیمیایی صدف عسلویه، شامل انواع لاستیک استایرن-بوتادین (SBR) در گریدهای مختلف است که کاربردهای آن طبق آخرین آمارهای بین المللی در صنایع تایر، قطعات لاستیکی، تجهیزات مکانیکی و غیره استفاده می شود.
پیشتر مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد، در نمایشگاه «K دوسلدورف آلمان» مذاکرات خوبی درباره صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی ایران به اروپا انجام شد و ادامه داد: اکنون محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپای غربی و شرقی مانند آلمان، انگلیس و مجارستان صادر می شود.
به گفته بساق زاده، میزان تولید محصولات پتروشیمی تا پایان مهرماه به 28 میلیون و 700 هزار تن رسید و بیش از ٢١ مجتمع پتروشیمی در هفت ماه امسال با افزایش تولید نسبت به زمان مشابه همراه بودند.
ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی کشور نزدیک به 63 میلیون تن در سال است که تا سال 1404 به 130 میلیون تن افزایش می یابد.
بندرعسلویه در 280 کیلومتری جنوب بوشهر میزبان اجرای طرح های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، دارای 27 پست اسکله با ظرفیت بیش از 43 میلیون تن در سال است که همزمان کشتی هایی با تناژ بالا می توانند در اسکله این بندر پهلو بگیرند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا