دبیرشورای عالی کانون صرافان تشریح کرد:

اولین واکنش به تغییر ریال با تقویت 10 برابری در مقابل دلار/ دقت در صدور چک

اولین واکنش به تغییر ریال با تقویت 10 برابری در مقابل دلار/ دقت در صدور چک

دبیر شورای عالی کانون صرافان با اشاره به مصوبه تغییر پول ملی ایران در دولت از ریال به تومان گفت: با این اتفاق، ارزش پول رایج ایران به طور اسمی در مقابل دلار ۱۰ برابر تقویت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،امیر نجومی با اشاره به تغییر پول ملی کشور از ریال به تومان به فارس گفت: با این اتفاق، ارزش پول ایران به طور اسمی در مقابل دلار 10 برابر تقویت خواهد شد. پیش از این هر دلار آمریکا 38 هزار ریال معامله می‌شد که هم‌اکنون برای هر دلار آمریکا به طور اسمی 3 هزار و 800 تومان پرداخت می‌شود. 

وی با بیان اینکه در صورت عدم نیاز به مصوبه دیگری نسبت به مصوبه هیأت دولت برای تغییر واحد پولی کشور، هم‌اکنون یک صفر از ریال ایران کاسته شده، گفت: اقدام دولت، مشابه اقدام اردوغان رئیس‌جمهور کنونی کشور ترکیه است که در زمان تحویل دولت، یک شبه اقدام به حذف 6 صفر از واحد پولی خود (لیر) کرد تا به این ترتیب به ازای هر یک میلیون لیر در بانک‌ها، مردم یک لیر در بانک داشتند. 

نجومی با بیان اینکه اقدام دولت هیچ اتفاق خاصی را در مراودات و مبادلات پولی و مالی کشور ندارد و تنها یک صفر را از واحد پولی کشور کسر می‌کند، گفت: تا زمانی که اسکناس‌های جدید منتشر نشده، اقدام کنونی دولت تأثیری نخواهد داشت زیرا باید در چاپ‌های جدید، اسکناس‌های 10 هزار ریالی به یک‌هزار تومانی تبدیل شود. 

وی به مردم توصیه کرد: تنها موضوعی که باید در این زمینه رعایت کرد اینکه مردم در صدور چک‌ و سایر اسناد اعتباری به اشتباه مبالغ مورد نظر را به ریال ننویسند.

شوک کوتاه مدت در بازار ارز

حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان شوک کوتاه مدت در بازارهایی مثل ارز دارد به تسنیم گفت: این تصمیم شجاعانه نیست و تاثیر چندانی روی ارزش پولی ندارد و اثرات کوتاه مدت آن نیز از بین خواهد رفت. اگر دولت برای مشکلات اساسی تر واحد پول کشور تصمیم گیری می‌کرد اثرات آن برای کشور قابل ملاحظه تر بود.

وی ادامه داد: دولت باید مانند کشور ترکیه برای بهبود وضعیت واحد پولی شجاعانه ورود می کرد و با گرفتن جلسات کارشناسی در بین دولت، مجلس و سایر کارشناسان در خصوص موضوعاتی مثل حذف سه صفر از واحد پول ملی اقدام می کرد.

حسینی ادامه داد: این تبدیل  واحد پولی تنها در خوانش واحد پولی کشور اثر دارد و این موضوع را تسهیل می کند.این تغییر احتمالا در کوتاه مدت به بازار ارز کشور شوک وارد کرده ولی اثرات کوتاه مدت آن نیز با تحولات بازار از بین می‌رود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا