در صورت تداوم کم آبی در کشور گیاه خوار می شویم

در صورت تداوم کم آبی در کشور گیاه خوار می شویم

در صورت ادامه بحران آبی در کشور احتمال می رود در آینده نیازمند تغییر در رژیم غذایی کشور به منظور کاهش مصرف آب باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که متوسط بارش های این کشور حدود یک سوم متوسط بارش های جهان است.

تغییرات آب و هوایی و تغییرات اقلیم در دو دهه اخیر موجب شده بیش از پیش با خشکسالی و کاهش حجم بارش ها در ایران مواجه شویم به طوری که میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور که تا 15 سال پیش 130 میلیارد مترمکعب در سال بود، حدود 11 سال پیش به 110 میلیارد مترمکعب در سال رسید و به طور متوسط در 6 سال گذشته این رقم، 90 میلیارد مترمکعب در سال بوده است.

ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو در خصوص میزان مصرف آب کشور معتقد است: بیش از 80 درصد از این 90 میلیارد مترمکعب را که بیش از 72 میلیارد مترمکعب است در طول سال مصرف می کنیم.

این مقام مسئول نیاز آبی کشور را متناسب با وضعیت زندگی مردم و نوع خوراک مردم دانست و گفت: طبق پژوهشی که در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته، اگر رژیم غذایی مردم ایران 70 درصد گیاهی و 30 درصد گوشتی و پروتئینی باشد، سالانه به 95 میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم.

وی افزود: اگر این ترکیب تبدیل شود به 20 درصد گوشتی و پروتئینی و 80 درصد گیاهی، حدود 6 میلیارد مترمکعب در سال از نیاز آبی کشور کاسته می شود.

محمودی ادامه داد: در صورتی که رژیم غذایی مردم ایران بیشتر به سمت رژیم گیاهی سوق پیدا کند، نیاز آبی کشور کاهش می یابد.

بنابراین، احتمال می رود در صورت ادامه بحران آبی در کشور، در آینده نیازمند تغییر در رژیم غذایی کشور به منظور کاهش مصرف آب باشیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا