امضای تفاهم‌نامه سه میدان نفتی و گازی ایران با شرکت بین المللی شل

امضای تفاهم‌نامه سه میدان نفتی و گازی ایران با شرکت بین المللی شل

امروز یادداشت تفاهمی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت بین المللی شل برای مطالعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران و همچنین میدان گازی کیش به امضا می رسد.

امروز یادداشت تفاهمی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت بین المللی شل برای مطالعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران و همچنین میدان گازی کیش به امضا می رسد.

به گزارش نامه نیوز، بنا به گفته وزیرنفت مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی طی ماه های آینده برگزار خواهد شد که ظاهرا تاکنون 6 شرکت بین المللی برای شرکت در این مناقصه اعلام آمادگی کرده اند.

میدان آزادگان از میدان‌های نفتی ایران است، که در منطقه دشت آزادگان، در فاصله 100 کیلومتری از غرب اهواز مستقر است.

این میدان در سال 1376 توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر، کشف شد.

میدان آزادگان از شمال در مجاورت میدان مجنون عراق قرار داردکه حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان معادل 33 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. میدان نفتی آزادگان از میادین تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان است، که عملیات توسعه آن توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) انجام می‌گیرد.

فروردین ماه امسال قرارداد محرمانگی مطالعاتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه این میدان نفتی امضا شد اما مسؤولان وزارت نفت اعلام کردند این قرارداد به منزله واگذاری کار توسعه این میدان به شرکت توتال نیست بلکه این شرکت باید در یک مناقصه برای تصاحب میدان آزادگان جنوبی شرکت کند.

از طرف دیگر در خصوص میدان گازی کیش نیز باید گفت پیش از امضای این تفاهم نامه مطالعاتی شرکت گازپروم روسیه برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده بود.

میدان گازی کیش یکی از میدانهای گازی ایران است که در خلیج فارس قرار دارد. این میدان در فاصله 30 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد، اولین چاه این میدان گازی در 26 می 1968 توسط شرکت اسکو برای ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری افق آسماری، گروه بنگستان، خامی و دهرم حفاری شد.

حجم گاز درجای میدان در حالت مورد انتظار در حدود 48 تریلیون فوت مکعب با ضریب بازیافت 75 درصد و حجم میعانات گازی در جای میدان در حالت مورد انتظار در حدود 514 میلیون بشکه تخمین زده شده است.

تاکنون تفاهم نامه هایی در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت برای برخی از میادین نفتی و گازی با شرکت های توتال فرانسه، سی ان پی سی چین، شرکت ملی نفت تایلند به امضا رسیده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا