تولید ۲۹ میلیون تنی گندله سنگ آهن در دولت یازدهم

تولید ۲۹ میلیون تنی گندله سنگ آهن در دولت یازدهم

گُندله؛ گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که کاربرد صنعتی فراوانی دارد و کشورمان در زمینه تولید گندله آهن به درجه ای از پیشرفت رسیده است که شاهد افزایش تولید گندله سنگ آهن به بیش از ۲۹ میلیون تن هستیم.

 

گُندله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود، و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود از آنجایی که کنسانتره که محصول کارخانه کانه آرائی است به صورت کانه های آهن دانه ریزی می‌باشد که به این شکل فیزیکی قابل مصرف نیستند و این نرمه‌ها، تراوایی گاز را در بار کوره بلند به صورت ناموزون کاهش می‌دهند و عملکرد کوره بلند را مختل می‌کنند و همین طور در کارخانه احیا مستقیم نیز اشکالاتی را ایجاد می‌نمایند، بنابراین نرمه‌های آهن را به صورت گندله در می‌آورند که به عنوان فراورده میانی ازمعدن تا کوره‌های تولید آهن و فولاد در نظر گرفته می‌شود.
بنابراین گزارش، از آنجائیکه گندله‌ها ماده اولیه به شمار می‌آیند، لذا باید درکوره‌های احیا ویژگی مکانیکی، شیمیایی و حرارتی مطلوبی را داشته باشند. گندله‌ها، گویهایی تولید شده از کنسانتره‌ها و کانه‌های طبیعی آهن هستند که با ترکیبات کانی‌شناختی و شیمیایی متفاوت‌اند درواقع هدف واحد گندله سازی تبدیل کنسانتره آهن به گندله آهنی با هندسه و تخلخل یکنواخت است.
این گزارش می افزاید: در حال حاضر کشورمان در زمینه تولید گندله آهن به درجه ای از پیشرفت رسیده است که شاهد افزایش تولید گندله سنگ آهن به بیش از 29 میلیون تن در دولت یازدهم هستیم. ایرنا در این رابطه به نقل از محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: میزان تولید گندله سنگ آهن در دولت تدبیر و امید از 21 میلیون تن به 29 میلیون و 500 هزار تن در کشور رسیده است. در دولت یازدهم تولید کنسانتره در کشور از 31 میلیون تن به 45 میلیون تن در سال رسیده و در زمینه آهن اسفنجی نیز میزان تولید از 22 میلیون تن به 28.8 میلیون تن افزایش یافته است. میزان تولید شمش در کشور از 22 میلیون تن به 27 میلیون تن افزایش یافته است و در این زمینه طرح های مختلفی تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
یادآور می شود، گندله ها دارای خواص زیر هستند:
توزیع یکنواخت ابعاد به طور عمده از ۹ تا ۱۶ میلیم‌تر
تخلخل زیاد و یکنواخت ۲۵ تا ۳۰ درصد
ترکیب کانی‌شناختی یکنواخت به شکل هماتیت یا ترکیبات هماتیت دار احیا شونده
استحکام مکانیکی زیاد و یکنواخت
مقاومت به سایش
استحکام مکانیکی کافی حتی در برابر تنش گرمایی در محیط های احیا کننده
قابلیت چسبندگی کم داشته باشد
اجزا سیستم گندله سازی عبارتند از:
سیستم انتقال مواد خام
سیستم آسیاب و خردایش مواد اولیه
واحد مخلوط سازی مواد اولیه
تولید گندله خام
کوره پخت گندله
سیستم غبار گیر
سیستم تعمین آب خنک کننده
سیستم انتقال محصول نهایی
سیستم تصفیه آب
سیستم تولید هوای فشرده
آزمایشگاه

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا