مدیریت تحقیق و توسعه منتشر کرد؛

بررسی توافقنامه‌ بازخرید اوراق بهادار (ریپو) و امکان‌سنجی راه‌اندازی آن در بورس تهران

بررسی توافقنامه‌ بازخرید اوراق بهادار (ریپو) و امکان‌سنجی راه‌اندازی آن در بورس تهران

مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران طی گزارشی به بررسی توافق‌نامه‌ بازخرید اوراق بهادار (ریپو) پرداخته است. هدف از تهیه این گزارش، شناخت قرارداد ریپو و امکان‌سنجی راه‌اندازی آن در بورس اوراق بهادار تهران است.

 

گزارش منتشر شده بررسی توافق‌نامه‌ بازخرید اوراق بهادار (ریپو)، دارای سه بخش است که در بخش اول به بررسی انواع قراردادهای ریپو و سازوکار معاملاتی آنها، مزایای معاملات در بازار ریپو و ریسک‌های موجود در این بازار پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت بورس تهران، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مؤسسات مالی در شرایط کمبود نقدینگی می‌توانند برای تأمین مالی کوتاه‌مدت خود از قرارداد ریپو استفاده کنند. در مقابل، سایر مؤسسات مالی که دارای وجوه نقد مازاد هستند، می‌توانند با ورود به بازار ریپو و استفاده از وجوه نقد بلا استفاده‌ خود، سود به دست آورند. همچنین در این بخش، نحوه اخذ وجه‌تضمین از طرفین معاملاتی در بازار ریپو توضیح داده شده است.

در بخش دوم این گزارش، تجربه راه‌اندازی بازار ریپو در برخی از کشورها همچون کره‌جنوبی، استرالیا، ژاپن و ایالات متحده‌ آمریکا به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. در بازار سرمایه‌ هریک از این کشورها به بررسی فرایند معاملاتی، انواع مشارکت‌کنندگان، انواع دوره‌های زمانی و انواع اوراق بهادار موضوع معامله در بازار ریپو پرداخته شده است. بررسی بازار ریپوی این کشورها حاکی از افزایش چشمگیر ارزش معاملات ریپو و روند رو به رشد این بازار دارد.

 بخش سوم این گزارش به بررسی امکان‌سنجی راه‌اندازی بازار ریپو در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است که در این زمینه، علاوه بر بررسی ماهیت فقهی قراردادهای ریپو، مدل‌های عملیاتی قراردادهای ریپو برای اجرایی شدن در بورس اوراق بهادار تهران نیز پیشنهاد شده‌اند.

علاقمندان می توانند برای دریافت گزارش اینجا را کلیک کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا