تعیین تکلیف بدهی شرکت نفت تا پایان سال

نسخه وزارت نفت برای تامین سرمایه چیست؟

نسخه وزارت نفت برای تامین سرمایه چیست؟

بدهی 50 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت که از سال های گذشته باقی مانده و همچنین کاهش صادرات نفت و سقوط قیمت جهانی نفت طی بیش از یک سال گذشته باعث شده که شرکت نفت توانایی پرداخت این بدهی را نداشته باشد که قرار است تا پایان سال تعیین تکلیف شود اما در شرایطی که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به شدت کاهش یافته است، باید دید مسئولان وزارت نفت برای حل این مشکل چه راهکاری را در پیش خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت ملی نفت 50 میلیارد دلار بدهی دارد که از سنوات گذشته به ارث برده است که بخش عمده این بدهی مربوط به طرح ها و پروژه های توسعه‌ای نفت‌خام و همچنین طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.

اما با توجه به مشکلات شرکت نفت برای بازپرداخت این بدهی ها در قانون بودجه سال 1394 بر اساس بند "ن" تبصره 2، دو سال مهلت برای باز پرداخت این بدهی ها در نظر گرفته شده است.

در این باره علی کاردر - معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت - به شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی گفته که کمیته مشترک بررسی سازوکار و راهکارهای پرداخت بدهی های شرکت ملی نفت ایران تا پیش از پایان امسال تشکیل جلسه می دهد.

به گفته او برگزاری جلسه های کمیته مشترک منوط به نهایی شدن قانون برنامه ششم توسعه بود و به این ترتیب، در آینده ای نزدیک نخستین جلسه این کمیته برگزار می شود.

کاردر پیش تر به ایسنا گفته بود که امکان بازپرداخت یکباره این بدهی که بیشتر مربوط به بانک های تجاری و بانک مرکزی است وجود ندارد اما با بهره برداری و توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی و وارد مدار شدن گاز این میدان امکان باز پرداخت این بدهی‌ها به تدریج وجود دارد.

میزان بدهی شرکت نفت در حالی تا پایان سال 1393 به 50 میلیارد دلار رسیده که سرمایه گذاری در صنعت نفت نیز به شدت کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که در سال‌های 1390 و 1391، معادل 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت انجام شد اما در سال 1392، این رقم به ١٠ میلیارد دلار هم نرسید و در سال 1393 این رقم به سختی به شش میلیارد دلار رسید و گفته می شود امسال به دلیل کاهش قیمت نفت منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در صنعت اختصاص نیافته و این میزان به صفر رسیده است.

از سوی دیگر وزارت نفت با مشکل تامین یارانه ها دست و پنجه نرم می کند و مسئولان این وزارتخانه بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند و حتی وزیر نفت با بیان اینکه "داریم زیر فشار پرداخت یارانه‌ له می‌شویم"، گفته که شرکت نفت اکنون به همه عالم بدهکار است.

باید دید در آستانه ورود به عصر جدید صنعت نفت پس از رفع تحریم ها مشکل تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های این بخش چگونه حل خواهد شد، آیا رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در کنفرانس تهران می تواند راهگشا باشد؟

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا