جهش ۷۴۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

جهش ۷۴۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

معامله‌گران بازار سهام امروز همسو با تداوم نوسان مثبت در بازار ارز و افزایش انتظارها برای تعدیل مثبت سود برآوردی در بودجه‌های سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها امروز شاهد افزایش تقاضا در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها بود.

 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 16 آذر 95، با افزایش 749 واحدی به رقم 80 هزار و 830 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 30 واحدی عدد 16 هزار و 120 واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 838 واحدی به عدد 89 هزار و 737  واحد دست یافت.
شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 697 واحدی به رقم 57 هزار و 523 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 647 واحد افزایش عدد 171 هزار و 193 واحد را تجربه کرد.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 10 واحدی به عدد 852 واحد دست یافت.
براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 98 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 92 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 69 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 16 واحد و پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری سایپا هر یک تا 5 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 339 میلیارد و 784 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 64 هزار و 715 نوبت داد و ستد بود.
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فرآوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران، باما، توسعه و حمل و نقل ریلی پارسیان، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، صنایع آذرآب، حق تقدم خرید سهام عمران و توسعه فارس، اوراق مشارکت تبریز، اوراق اجاره صایتل، بیمه پاسارگاد، کود شیمیایی اوره لردگان متوقف شدند.
امروز اندکی بیش از 117 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش بیش از 109 میلیارد و 801 میلیون تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون گروهی کد به کد شد.
در نماد معاملاتی اعتباری کوثر مرکزی اما امروز بیش از 54 میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان کد به کد شد.
بیش از 40.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر نیز به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان امروز کد به کد شد. سهامدار عمده گسترش صنایع انرژی آذراب اما امروز 32 میلیون سهم ان را به ارزش کمتر از 605 میلیارد تومان کد به کد کرد.
30 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان امروز به کدهای درون گروهی انتقال یافت.
اندکی بیش از 7 میلیون سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد. 7 میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده کد به کد شد.
براساس این گزارش امروز بازار سهام همسو با تداوم نوسان رو به بالای قیمت‌ها در بازار ارز و زیر سایه سنگین معاملات کد به کد حقوقی‌های شاخص‌ساز بازار سهام شاهد اقبال مجدد خریداران سهام به گروه معدنی‌ها و در راس آنها دوقلوهای سنگ آهنی و همچنین گروه فلزات اساسی با پیشرو شدن ملی صنایع مس ایران بود. با این وجود اگر چه عرضه حقوقی‌ها در گروه‌های پیشرو بازار امروز بر تقاضای سهام می‌چربید، اما تداوم اقبال معامله‌گران اغلب حقیقی بازار باعث شد تا این گروه‌ها در برخی نمادها حتی با صف خرید پایدار به کار خود پایان دهند.
با این وجود معاملات کد به کد و درون گر وهی برخی حقوقی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با هدف تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه در حالی همچنان ادامه دارد که رفتار عاقلانه بازار حاکی از  اجماع بر سر تحلیل‌های دلاری در گروه‌های صادرات محور دارد. این در حالی است که در گروه فلزات اساسی با وجود افزایش انتظارها از بایت اعلام تعدیل مثبت درآمدی در عملکردهای میان دوره‌ای اما ذوب آهن اصفهان در آستانه عرضه بلوکی 29 آذر ماه با کنترل قیمت سهام در محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) مواجه است.
نکته قابل تامل در این زمینه آنکه گرچه بازار سهام با بیم و امید به گروه‌های پیشرو بازار می‌نگرد اما رفتار عجولانه برخی حقوقی‌های برای عرضه سهام در گروه‌های پیشرو و همسو با نوسان مثبت قیمت‌ها باعث شده تا همچنان نگاه کوتاه مدت نگری بر بازار حاکم باشد. بازاری که برای اعتماد بیشتر این روزها نیازمند حمایت محکم حقوقی‌ها است.
در گروه پتروشیمی‌ها نیز انتظار برای تحقق تعدیل مثبت درآمدی باعث شده تا این گروه نیز مورد توجه بازار قرار گیرد.
بازار سهام امروز بازاری پرتحرک در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها با رهبری سنگ‌آهنی ها بود که با وجود عرضه حقوقی‌ها اما اقبال خریداران اغلب حقیقی بر این گروه غالب بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا