عرضه ارز صادرکنندگان پتروشیمی و بانک مرکزی در سه ماه پایانی سال

عرضه ارز صادرکنندگان پتروشیمی و بانک مرکزی در سه ماه پایانی سال

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نتایج جلسه روز گذشته با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، گفت: در سه ماه پایانی سال با دلیل عرضه ارز محصولات پتروشیمی و ارز بانک مرکزی نرخ ارز می یابد.

 

ولی الله سیف در حاشیه همایش سالانه انجمن حسابداری ایران، درخصوص تعیین اعطای 10 میلیون تومان وام ازدواج در قالب لایحه بودجه سال آینده، اظهارداشت: پرداخت وام ازدواج در طبیعتا در بودجه اهداف مهمی مطرح می شود که یکی از آنها اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است.
وی افزود: سال گذشته زمان تغییر مبلغ وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان یا به عبارت دیگر از 6 میلیون تومان به 20 میلیون تومان بود و این سیاست در قالب لایحه بودجه سال آینده هم دیده شده است.
به گفته وی با تدابیری که اندیشیده شده امیدواریم در سال 96 هم این روند ادامه یابد و صف در انتظار دریافت تسهیلات ازدواج به حداقل برسد و جوانان بتوانند زودتر این تسهیلات را دریافت کنند.
* جلسه سیف با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی
رئیس کل بانک مرکزی درخصوص جلسه روز گذشته با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، اظهارداشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر ترکیب صادرات کشور متحول شده و بخش صادرات غیرنفتی سهم عمده‌ای را از کل صادرات کشور دارد.
وی افزود: برنامه و هدف بانک مرکزی اطمینان از انضباط ورود ارز  حاصل از صادرات غیرنفتی به بازار و رفع کمبودها است و به همین دلیل از صادرکنندگان محصولات پتروشیمی خواستیم برنامه عرضه ارز به بازار را از قبل به بانک مرکزی اعلام کرده و برهمان اساس عمل کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از قراری که از سال گذشته با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی داشتیم خوشبختانه به آن عمل کرده اند اما در برخی برهه‌ها عملکرد با برنامه اعلام شده مغایرت‌هایی داشت و در جلسه روز گذشته مقرر شد دقت‌های بیشتری شود و طبق همان برنامه عرضه ارز به بازار انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هیچ اصرار و توصیه‌ای خارج از توان این صادرکنندگان ندارد، گفت: ما فقط به دنبال این هستیم که نحوه عرضه ارز آنها مشخص باشد تا در مواقع خاص بانک مرکزی بتواند کمبودهای عرضه را تامین کند و نوسانات ارزی کاهش یابد.
سیف ادامه داد: فکر می کنم یکی از دستاوردهای جدی دولت یازدهم ثباتی است که در بازار ارز ایجاد شده و اگر روند قیمت ارز از سال 92 تاکنون را بررسی کنید می‌بینید که تقویت نرخ دلار نسبت به متغیرهای اقتصادی و تغییرات قیمت سایر اسعار زیاد نبوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از رشد قیمت دلار ناشی از تقویت این ارز در برابر سایر ارزها است و هر سال تقاضاهای فصلی موجب افزایش مقطعی نرخ ارز می‌شود، افزود: اما در سه ماه پایانی سال به دلیل عرضه ارز محصولات پتروشیمی و ارز بانک مرکزی نرخ ارز کاهش می‌یابد.
وی ثبات در بازار را یکی از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت: این سیاست، پیش نیاز و مقدمه‌ای است برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با تمام امکانات از آن محافظت خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال، گفت: بارها عرض کرده‌ام که یکسان سازی یکی از اقداماتی است که قطعا باید انجام شود اما اجرایی شدن آن پیش نیازهایی دارد که یکی از این پیش نیازها وجود کانال‌های بانکی بین‌المللی است تا دسترسی بانک های کشور را به منابع ارزی میسر کند و سیستم بانکی را نسبت را عکس العمل‌های بازار تجهیز کند.
رئیس کل بانک مرکزی سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار بود یکسان سازی ارز تا پایان سال اجرا شود، را بی پاسخ گذاشت و از حلقه خبرنگاران خارج شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا