هیات 300 نفری روسیه در راه تهران/ امضای اسناد همکاری در دستور کار

هیات 300 نفری روسیه در راه تهران/ امضای اسناد همکاری در دستور کار

مسکو - در مذاکرات مهدی سنایی سفیر ایران و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام شد که هیات 300 نفری این کشور متشکل از بخش های دولتی و خصوصی در حوزه های مختلف در نشست کمیسیون مشترک همکاری ها در تهران شرکت می کند.

سنایی روز سه شنبه در چارچوب آخرین هماهنگی ها برای برگزاری سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در تهران با رئیس روسی این کمیسیون دیدار کرد.
در این دیدار طرفین راههای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه و چگونگی برگزاری نشست کمیسیون مشترک با هدف بهره برداری حداکثری از نتایج مذاکرات و توافق ها را بررسی کردند.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، در این مذاکرات توافق شد در چارچوب نشست کمیسیون، سند ساخت و راه اندازی چهار واحد نیروگاه حرارتی بندرعباس با سرمایه گذاری یک میلیارد و 289 میلیون یورو روسیه و نیز چند سند دیگر از جمله استانداردسازی، مترولوژی، ارزیابی کالاهای دو کشور و همچنین پروژه شرکت‌های خصوصی به امضای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون و همتای روسی وی برسد.
همچنین قرار شد، در چارچوب سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی برای نخستین بار کمیسیون انرژی دو کشور با حضور معاون وزیر انرژی روسیه و در قالب هیات 30 نفره از این کشور با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه در این حوزه تشکیل شود.
از دیگر توافق های نشست سنایی و نوواک، برگزاری اجلاس بزرگ تجاری دو کشور با حضور بیش از 200 شرکت از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی روسیه و نیز بیشتر از 320 فعال اقتصادی این کشور در تهران اعلام شده که در تاریخ روابط دو کشور بی مانند است.
براساس برنامه تنظیم شده، سیزدهمین نشست کمیسون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از 21 تا 23 آذرماه با حضور وزیر انرژی فدراسیون روسیه و هیات بزرگ تجاری- اقتصادی این کشور با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سفارت جمهوری اسلامی در مسکو، وزارت خانه های انرژی و وزارت توسعه اقتصادی روسیه، توسط شرکت«روس کانگرس» بزرگترین شرکت برگزار کننده همایش‌های اقتصادی این کشور در تهران برگزار خواهد شد.
وزارت انرژی روسیه پیش از این عرصه انرژی، صنایع، کشاورزی، دامی، بانکی، حمل و نقل، آموزشی، جنگل و هوافضا را از جمله دستورهای کاری دو کشور برای اجلاس تهران اعلام کرده بود.
محور دیگر نشست تهران نیز شامل کارآمدتر شدن چارچوب حقوقی و قراردادی برای همکاری های دوجانبه و احتمال امضای اسناد مرتبط به این حوزه ها از سوی مقام های دولتی است.
همچنین در حاشیه نشست تهران، دیدارهای دوجانبه بین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر انرژی روسیه و مذاکرات با مقام های ایرانی برای گسترش همکاری ها برگزار می شود.
ایران و روسیه می خواهند با شتاب بخشی به برنامه توسعه همکاری ها، ارزش روابط اقتصادی را تا پایان سال آینده میلادی به سالانه چهار میلیارد دلار برسانند که با توجه به مزیت های نزدیک بودن بازارهای مصرف دوکشور، مسیرهای کم هزینه حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی و همچنین ترکیبی و آشنایی به نیازهای متقابل توان، افزایش بیش از سطح پیش بینی شده نیز وجود دارد.
برپایه همین رویکرد، در نشست سال گذشته کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با شرکت هیات 70 نفره ایرانی و همتایان روسی در مسکو به ریاست واعظی و نوواک، مجموعه ای از سندها و تفاهم ها به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار در حوزه های مختلف از جمله افزایش مبادلات بازرگانی و فعالیت بخش خصوصی، نیروگاهی (هسته ای و بخار)، ریلی، صنعتی، انرژی و برق مورد توافق قرار گرفت.
براساس اجرای بخشی از این توافق ها، ارزش روابط اقتصادی دو کشور شاهد جهشی بزرگ در همکاری های بازرگانی و مبادلاتی شد.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال 2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در 9 ماهه گذشته از سال جاری میلادی ارزش مبادلات بازرگانی نسبت به مدت مشابه سال 2015، بیش از 70 درصد بیشتر شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا