تولیدکنندگان بزرگ فولاد به‌دنبال تامین نیاز مشتریان داخلی

تولیدکنندگان بزرگ فولاد به‌دنبال تامین نیاز مشتریان داخلی

دست‌اندرکاران سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی معتقدند افزایش تعرفه واردات ورق فولادی از ۴ به ۲۰درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش ۵۰۰درصدی قیمت فولاد را به‌دنبال داشته است. فولاد مبارکه نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان این صنف، در صورتجلسه‌هایی که تنظیم کرده، همواره قول داده چنانچه به هر علت امکان تولید هر یک از اقلام درخواستی و سفارش‌های صنعت لوله و پروفیل در این مجتمع با مشکل روبه‌رو شود، نسبت به تامین ورق مورد نیاز از سایر منابع اقدام می‌کند.



سارا اصغری - از ابتدای امسال صنف لوله و پروفیل با افزایش تعرفه فولاد از یک‌سو و مشکلات تامین نشدن داخلی از سوی دیگر، همواره از افزایش تعرفه و تولیدکنندگان داخلی گله‌مند بوده‌اند.
دست‌اندرکاران سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی معتقدند افزایش تعرفه واردات ورق فولادی از ۴ به ۲۰درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش ۵۰۰درصدی قیمت فولاد را به‌دنبال داشته است. فولاد مبارکه نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان این صنف، در صورتجلسه‌هایی که تنظیم کرده، همواره قول داده چنانچه به هر علت امکان تولید هر یک از اقلام درخواستی و سفارش‌های صنعت لوله و پروفیل در این مجتمع با مشکل روبه‌رو شود، نسبت به تامین ورق مورد نیاز از سایر منابع اقدام می‌کند. از سوی دیگر هیات‌مدیره این سندیکا معتقدند هنگامی که فولاد مبارکه نتواند پاسخگوی این صنف باشد، بنابراین ناگزیر از واردات هستند. این موضوع، چالش‌هایی را بین این صنف با مجتمع فولاد مبارکه به‌وجود آورده است.
رقابتی شدن فولاد
در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که افزایش تعرفه فولاد در سال ۹۵ در کشور تا چه اندازه منطقی است که بخش خصوصی را گله‌مند کرده است. در این‌باره سعید جهانی کارشناس فولاد، عنوان کرد: میزان تعرفه فولاد از سال۹۵ به یکباره افزایش یافت؛ البته این افزایش تعرفه زمانی رخ داد که میزان تولید داخلی نیز به همان میزان افزایش یافته است. جهانی در ادامه با اشاره به تعرفه‌هایی که سایر کشورها در حوزه فولاد برای حمایت از تولید داخلی خود اعمال می‌کنند، عنوان کرد: امریکا در سال ۱۲۰میلیون تن فولاد تولید می‌کند، چراکه چین با واردات بیش از حد و دامپینگی، قصد تصرف بازارهای جهانی را داشت. وی در ادامه یادآور شد: این افزایش تعرفه امریکا در برابر واردات چین نه به اندازه۱۰ تا ۲۰درصد، بلکه به میزان افزایشی۲۶۰درصدی است تا بتواند با شدت هرچه تمام‌تر از محصولات داخلی خود حمایت کند. این یعنی واردکننده باید ۲۶۰درصد تعرفه گمرکی پرداخت کند تا بتواند محصولات فولادی را وارد امریکا کند. به عبارت دیگر، امریکا ۲/۶درصد بیشتر از قیمت محصول فولادی خود بر آن تعرفه اعمال کرده است. از این‌رو هر اندازه صادرکننده فولاد به امریکا محصول خود را به این کشور ارزان ارائه کند، باز هم برای واردکننده امریکایی، تولید داخلی به‌صرفه‌تر خواهد بود. این کارشناس فولاد، سیاست اعمال تعرفه را سیاستی در حمایت از تولیدات داخلی برشمرد و گفت: با توجه به تولیدات چین تعرفه فولاد در کشور ما تنها در امسال۱۰درصد افزایش یافته است و با یارانه‌ای که تولیدکنندگان چین تا اوایل آوریل ۲۰۱۶ می‌گرفتند، تعرفه گذشته چندان نمی‌توانست مثمرثمر واقع شود. اما با افزایش تعرفه فولاد، کشور ما نیز در برابر تولیدات چینی رقابتی شده است. همچنین ما در نیمه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات بیشتری داشته‌ایم. جهانی در پاسخ به این پرسش که از یک‌سو تولید داخلی فولاد پاسخگوی نیاز کلی ما در سطح کشور نیست و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان داخلی فولاد و بخش خصوصی برای تامین نیاز داخلی خود به واردات نیاز دارند که در این زمینه آنها نیز با تعرفه بالای واردات روبه‌رو هستند که برای آنها باصرفه نخواهد بود و سبب گلایه آنها در این زمینه شده است، از این‌رو چه سیاستی را برای افزایش تعرفه باید در پیش گرفت که منطقی به نظر برسد، گفت: البته به این دلیل که از نظر داخلی تامین‌کننده فولاد کامل در کشور نیستیم، کماکان درگیریم اما درنهایت باید موضوع را از این زوایه دید که در حمایت از تولید داخلی گام برداشت و از آن حمایت کرد.
مصرف لوله و پروفیل
باتوجه به افزایش تعرفه فولاد آیا تولیدات داخلی تامین‌کننده شرکت‌ها و بخش خصوصی خواهند بود؟ در این‌باره محمد ناظمی هرندی مدیر روابط عمومی فولادمبارکه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، عنوان کرد: تولیدکننده داخلی قادر به تولید است. وی در ادامه با اشاره به اختلاف صنف لوله و پروفیلی‌ها با شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشتری‌های ما صنف لوله و پروفیل است و حدود ۳۰درصد محصولات فولاد مبارکه در امسال به این صنف اختصاص یافته است. از این‌رو این صنف مشتری دائمی و قدیمی این شرکت به‌شمار می‌رود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ با این حال مشکلاتی که امسال به‌وجود آمده، تا حدی شخصی بوده است. وی در ادامه عنوان کرد: درباره اختلاف قیمت فولاد باید عنوان کرد که در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا تفاوت قیمتی وجود دارد. از این‌رو به طور تقریبی همیشه قیمت داخلی فولاد مبارکه پایین‌تر از قیمت صادراتی آن است. بنابراین مشتریان ما از جمله لوله و پروفیل از محل تامین محصول از ما، علاوه بر اینکه سودی عایدشان می‌شد، از این تفاوت قیمت نیز سود مضاعفی نصیب‌شان می‌شد. بنابراین مشکلی در این زمینه وجود نداشت؛ حتی یکی از دلایلی که صنعت لوله و پروفیل در چند سال گذشته با رشد بسیاری روبه‌رو شد، ناشی از سوددهی این تفاوت قیمت‌ها بود. ناظمی ادامه داد: در مقطعی قیمت واردات می‌توانست مناسب‌تر از قیمت داخلی باشد، علت آن نیز به‌دلیل شوک کاهش قیمتی در سطح دنیا بوده است. از این‌رو تمام کشورها برای حمایت از صنعت داخلی تعرفه‌های بالاتری را برای فولاد تعریف کردند تا صنعت داخلی توان رقابت بیشتری پیدا کنند. وی در پاسخ به این پرسش که تعرفه فولاد تا چه اندازه منطقی است که بخش خصوصی از آن گله‌مند است، عنوان کرد: طبیعی است که کسی که فولاد را در گذشته تبدیل می‌کرده است و محصول جدید را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانده، درحال حاضر این سود را نخواهد برد. ناظمی تاکید کرد: در مقایسه با سایر کشورها تعرفه فولاد در حداقل ممکن تعریف شده است که بخش خصوصی به‌خاطر اینکه از سود کمتری بهره‌مند خواهند شد، گلایه دارند، اما موضوع این است که این تعرفه درنهایت به نفع صنعت داخلی خواهد بود. ناظمی در پاسخ به این پرسش که فولادمبارکه تا چه اندازه به تعهدات خود در برابر تامین تولیدکنندگان داخلی پایبند بوده است، عنوان کرد: در سال ۹۴ در رسانه‌های مختلف برای تولیدات خود آگهی دادیم، اما برخی از شرکت‌ها حاضر به خرید از ما نشدند و محصول مورد نیاز خود را از چین وارد کردند. از این‌رو شرکت نیز مجبور به صادرات و کاهش محصولات شد. وی در پایان گفت: ما در زمستان امسال برنامه بیش از دو برابر شدن ظرفیت فولاد صبا در مجاورت ذوب‌آهن را در دست اقدام داریم که در حال حاضر ۷۵۰هزار تن ظرفیت دارد که حدود ۹۰درصد آن به لوله‌هایی با ضخامت پایین که به صنعت لوله و پروفیل مربوط می‌شود، اختصاص یافته است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا