مختصات برگزاری همایش بورس کالا تشریح شد:

همایشی برای استخراج مدل های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران

همایشی برای استخراج مدل های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و اولین همایش "مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران " خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران دکتر جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در خصوص برگزاری این همایش گفت: در حال حاضر کشور ما با مشکلاتی در زمینه پیوند مطالعات و تحقیقات و بکارگیری آن در بخش های اجرایی مواجه است؛ به عبارتی دیگر دست اندازهایی در ایجاد رابطه بین بخش صنعت و دانشگاه ها وجود دارد و عمدتا راهکارهایی که در محیط های آموزشی دانشگاهی تولید می شود، در بیشتر مواقع مورد انتقاد محیط های اجرایی قرار می گیرد و استفاده بهینه ای از آن نمی شود.

دکتر جواد فلاح افزود: در حقیقت محیط های اجرایی معتقدند که راهکارهایی که دانشگاه ارائه می دهد، قابلیت اجرایی ندارد و صرفا آکادمیک است، بنابراین بورس کالای ایران همایش "مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران" را به گونه ای طراحی کرده است تا دانشی که در محیط های پژوهشی و آکادمیک تولید می شود در کنار تجاربی که محیط های اجرایی چه در داخل و چه در خارج از کشور تولید شده در کنار هم قرار گیرد تا از خروجی آن برای حل مشکلات و پاسخ سوالاتی که تاکنون در بورس کالا در بحث های اجرایی به وجود آمده بهره مند شویم

به گفته فلاح، هدف اصلی از برگزاری اولین همایش مدل‌های اجرایی توسعه بازارهای کالایی ایران، کسب ایده‌های گوناگون و استفاده از نظرات فعالان و متخصصان برای اصلاح رویکردها و فعالیت‌های تجارت کالایی در کشور و همچنین مدل کسب‌وکار بورس کالای ایران برای استفاده در برنامه‌های آتی خواهد بود.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا همچنین از دیگر اهداف این همایش به ترویج کارکردها و ارتقاء جایگاه بورس کالا در محیط کسب‌وکار، کسب ایده‌های برتر جهت آسیب شناسی وضعیت موجود و الگوهای جدید نیل به اهداف استراتژیک این بورس،گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار، ایجاد و به‌کارگیری ابزارهای تأمین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان، ارتقای سیاست‌های حمایتی و تنظیم بازار محصولات منتخب کشاورزی و دامی و توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین‌المللی اشاره کرد.

هدف؛ استخراج مدل های اجرایی

به گفته فلاح عنوان ها، اهداف، موضوعات، شرایط پذیرش مقالات و همه این موارد با همایش های روتینی که در جامعه علمی کشور برگزار می شود متفاوت است. این تفاوت ها برای این ایجاد شد تا ما بتوانیم به صورت عملی از خروجی های مقالات علمی که در این همایش ارائه می شوند در بورس کالا استفاده کنیم؛ در حقیقت ما به دنبال آن هستیم که خروجی این همایش، یکسری مدل های اجرایی باشد که از این مدل ها در توسعه بورس کالا و بازار کالایی کشور استفاده کنیم.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در رابطه با موضوعات همایش اظهار داشت: موضوعاتی که برای همایش طراحی شده مجموعه پرسش هایی است که راجع به بورس کالا ایجاد شده؛ اگرچه در بورس کالا مطالعات و بررسی های کارشناسانه با جدیت دنبال می شود، اما امیدواریم سایر ذی نفعان این بازار و دست اندرکان در کنار مجامع علمی دانشگاهی بتوانند ما را برای رساندن پاسخ به این سوالات یاری کنند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب ما موضوعات را به دو گروه تقسیم کردیم، گروه اول موضوعات کلانی هستند که مربوط به تجارت کالایی در کشورمان می شود و گروه دوم موضوعات مختص بورس کالا است که جمع بندی نظرات دینفعان، کارشناسان و محققان حتما می تواند در مسیر توسعه بازار کالایی کشور موثر باشد.

ساختار مقالات

فلاح با بیان اینکه ساختاری را که بورس کالا برای مقالات طراحی کرده است با ساختار مقالات علمی و پژوهشی تفاوت دارد، گفت: ما به دنبال ساختار مقالات علمی پژوهشی که معمولا در دانشگاه ها در چهارچوب خاصی تدوین می شود نبوده بلکه به دنبال رسیدن به مدل های اجرایی هستیم. براین اساس نخستین شرط برای پذیرش مقالات، دارا بودن مدل اجرایی است به طوریکه در این مدل حتما باید نقاط قوت و ضعف و وضعیت موجود در مورد آن مسئله و موضوع با یک تجربه بین المللی مقایسه شود.

به گفته وی، به عبارت دیگر بیشتر به دنبال مطالعات تطبیقی (Benchmark) هستیم تا الگوهای بازارهای کالایی دنیا در مواجهه با مشکلات مشابه بازار ما را از زوایای مختلف بشناسیم.

وی افزود: ما معتقدیم که  اکثر سوالاتی که در حوزه بورس کالا و بازار کالای ایران مطرح می شود در سایر کشورها نیز به وجود آمده و کشورهایی که در این زمینه توسعه یافته تر از کشور ما هستند، حتما پاسخ های قابل قبولی برای پرسش هایشان پیدا کرده اند؛ البته هر کشوری ویژگی های منحصر به فردی دارد بنابراین یکی دیگر از الزامات پذیرش مقاله را ما به عنوان مدل پیاده سازی و الزامات اجرایی پیاده سازی برای ذی نفعان مطرح کرده ایم.

سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا ادامه داد: بورس کالا به دلیل ماهیتی که دارد با بسیاری از نهادها و سازمان های دولتی و همچنین بخش خصوصی در ارتباط است لذا هر راهکاری که در بورس کالا عملیاتی شود، نیازمند آن است که ذی نفعان مختلف با بورس کالا همکاری کنند.

وی عنوان کرد: مورد بعدی که حتما در مقاله مولف باید مد نظر قرار گرفته شود تدوین مدل در چهارچوب فرآیند و نمودارهای اجرایی است یعنی زمانی که پژوهش‌گر یک راهکار را پیشنهاد می کند باید آن راهکار را در قالب یک نمودار اجرایی که A تا Z مدل را شامل شود ترسیم نماید و در نهایت هم بگوید تا این مدل اجرایی چه نقاط مثبت یا چه نقاط ضعفی دارد و این پیشنهاد چه تاثیری در اقتصاد ملی خواهد داشت.

همکاری با مولفان برتر

فلاح در رابطه با برنامه های انگیزشی مولفان گفت: مکانیزم انگیزشی که برای مولفان در نظر گرفته شده یکسری جوایزی است که به ۱۲ مقاله برتر اهدا می شود اما مهمتر از این جوایز که به صورت سکه اهدا خواهد شد، مقالاتی که توانسته باشند راهکارهای اجرایی مفیدی را برای بورس پیشنهاد کنند ما در قالب پروژه با مولفان مقاله قرارداد خواهیم بست و با امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد وظیفه عملیاتی سازی آن مدل پیشنهادی در بورس کالا را به خود آنها واگذار می کنیم. این موضوع کمک خواهد کرد تا یکی از مشکلات اساسی محققان را که همان عدم توجه صنعت به نتایج مطالعات می‌باشد، مرتفع شود.

فلاح گفت: مدلی هم که برای بررسی مقالات برتر در نظر گرفته ایم به این صورت است که مولف می تواند چکیده مقاله اش را در سایت مقاله بارگذاری کند و بعد ما آن را بررسی کنیم و بعد از بررسی، چکیده ها را در نشستی با حضور داورانی مورد بررسی قرار می دهیم، اگر چکیده مقاله توسط داوران تایید شد، به مولفان اطلاع داده خواهد شد تا اصل مقاله را تهیه و در سایت همایش بارگذاری نمایند. در این مرحله نشست‌های تخصصی برگزار خواهند شد. در صورتی که مقاله توسط داوران به عنوان یکی از مقالات برتر انتخاب شود، مقاله برای ارائه در همایش نهایی و اخذ جوایز معرفی خواهد شد.

به گفته وی، در نشست هایی که این مقالات ارائه می شود ما از مولفان نیز دعوت به عمل می آوریم تا حضور پیدا کنند و مقاله خودشان را در حضور داوران ارائه کنند، بنابراین در این جلسات نیز این شرایط وجود دارد که حتما مولف بتواند با حضور خودش ابهامات و سوالاتی که در ذهن داوران ایجاد شده را پاسخ دهد.

وی در پایان اضافه کرد: ما در بورس کالا برای این که پژوهشگران بتوانند ارتباط خوبی را  با مجریان داشته باشند علاوه بر سایت اطلاع رسانی همایش، دبیر خانه ای را هم در نظر گرفتیم که افراد می توانند از طریق تلفن و ایمیل با ما در ارتباط باشند.لازم به ذکر است دبیرخانه همایش مستقر در بورس کالای ایران است.

تماس مستقیم با دبیرخانه همایش :۵۶۴۴۲۱۴

نمابر: ۸۸۳۸۳۰۰۰

ایمیل: hamayesh@ime.co.ir

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا