دکتر طیب نیا در بیستمین اجلاس ACG تاکید کرد:

پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی پس از برجام

پیشرفت‌های چشمگیر اقتصادی پس از برجام

از برگزارکنندگان این نشست و همچنین شرکت‌کنندگان در آن تشکر و قدردانی می‌کنم و اطمینان دارم که برگزاری این نشست به ارتقاء سطح فنی بازارهای سرمایه همه طرف‌ها خواهد انجامید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، همانطور که می‌دانید جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت تاثیرگذار منطقه در سالیان اخیر در زمینه‌های اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که خصوصا پس از برجام نمودهای فراوانی داشته است. در دقایق کوتاهی که در خدمت شما عزیزان و متخصصان هستم، گوشه‌ای از این دستاوردها را از منظر چشم اندازهای اقتصاد ایران پس از برجام  بازگو خواهم کرد.

در اقتصاد کلان، در حالی که رشد اقتصادی سال ۹۱ ایران برابر منفی   ۵.۸ درصد و در سال ۹۲ برابر منفی  ۲.۲ درصد بوده است، پس از برجام تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماه اول ۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،  ۴.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد که سرآغازی برای بهار اقتصادی ایران است.

در زمینه تورم، در حالی نرخ تورم کشور در ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه ۹۵ به  ۷.۹ درصد رسیده است که در دوره مشابه سال قبل برابر ۱۳.۳ درصد و سال پیش از آن برابر ۳۶.۲ درصد بوده است. این نشانگر تغییرات شگرف در ساختار کلان اقتصادی ایران بوده که زمینه را برای امنیت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و تولیدکنندگان داخلی فراهم آورده است.

در زمینه نرخ ارز، از مرداد ماه سال ۹۲ که مصادف با آغاز به کار دولت فعلی است تا آبان ماه ۹۵، ارز رسمی کشور بسیار با ثبات عمل کرده و با تغییر اندکی از ۲۴۸۰ تومان به ۳۱۷۵ تومان رسیده است که خود مبین آرامش و ثبات کافی در بازار ارز ایران است. مورد بسیار مهمی که همه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به آن واقف هستند.

اما در رابطه با موقعیت ممتاز ایران در منطقه، توجه شما را به آمار و ارقامی پیرامون جایگاه کشور ایران در منطقه خاورمیانه جلب می‌کنم.

ایران دارای رتبه اول ذخایر گازی خاورمیانه و رتبه دوم ذخایر نفتی است، صاحب رتبه اول ذخایر معدنی است و از لحاظ GDP رتبه سوم منطقه و از حیث جمعیت رتبه دوم را داراست. جمعیت جوان و تحصیلکرده ایرانی درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند که خود نشان از آماده بودن زیرساخت‌های لازم در بسیاری از موارد است.

امروز ایران به بزرگترین بازار نوظهورِ نه تنها خاورمیانه بلکه جهان تبدیل شده است که علاوه بر دارا بودن منابع طبیعی و ذخایر ذکر شده به لحاظ منابع انسانی و نیروی تحصیلکرده و متخصص نیز سرآمد است. پس از برجام، ایران به کشوری با کمترین ریسک‌های سیاسی و کشوری تبدیل شده است که موید تبدیل آن به قدرت اقتصادی نوظهور است.

 به گوشه‌ای از پتانسیل‌های اقتصادی ایران در زمینه صنایع و زیرساخت‌های موجود آن اشاره می‌کنم.

 صنعت نفت، گاز و پتروشیمی؛ ایران دارای ۹ درصد از ذخایر نفت جهان و ۱۸ درصد از ذخایر گازی دنیاست که از این حیث یکی از بزرگترین بازیگران انرژی جهان است. از حیث ذخایر گازی ایران رتبه دوم دنیا و به لحاظ ذخایر نفتی

رتبه سوم را داراست که نشانگر عظمت و ظرفیت این صنعت استراتژیک در ایران است. پتروشیمی‌های ما ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارا هستند که نیاز بسیاری از بازارهای جهانی را تامین می‌کنند.

در صنعت خودروسازی، ایران با تولید بیش از ۱.۲ درصد از کل خودروهای دنیا رتبه ۱۸ ام را از حیث تعداد تولیدات داراست. این صنعت به تنهایی بیش از ۳ درصد از GDP کشور را می‌سازد.

در صنعت فلزات اساسی و معادن، کشور ما دارای ذخایر تخمین زده شده‌ای بالغ بر ۴۳ میلیارد تن و ۷۰۰ میلیارد دلار است. نیروی کار موجود در این صنعت بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر محاسبه شده است. رتبه دوم جهان به لحاظ ذخایر مس و دهم دنیا به لحاظ سنگ آهن هستیم که منابع استراتژیک دنیای امروز محسوب می‌شوند.

در صنعت سیمان با تولید بیش از ۱.۸ درصد از کل تولیدات دنیا رتبه چهارم را دراختیار داریم. صنعت داروسازی ایران با دارا بودن طیف وسیعی از مواد اولیه، محصولات متنوع و سابقه ۷۰ ساله در تولید دارو امروز به عنوان یکی از قطب‌های دارویی منطقه و جهان مشغول به فعالیت است.

در ادامه عرایضم، به گوشه‌ای از سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره می‌کنم که شامل مشوق‌های قانونی، مالیاتی و منطقه‌ای است.

مشوق‌های قانونی

فرآیند کوتاه و سریع درخواست پذیرش و تصویب سرمایه‌های خارجی و تصمیم گیـری نسبت به درخــواست‌های سرمایه‌گـــذاران خــارجی. به طور مثال در سرمایه‌گذاری در سبد سهام برای پذیرش سرمایه‌گذار خارجی حداکثر ۷ روز کاری لازم است.

برخورداری سرمایه‌گذاران خارجی از رفتار مشابه و برابر با سرمایه‌گذاران داخلی و برخورداری سرمایه‌گذاران خارجی از حقوق، حمایت‌ها و تسهیلات یکسان با سرمایه‌گذاران داخلی که در قوانین و استانداردهای بین‌المللی تحت عنوان «رفتار عادلانه» عنوان شده است.

منبع: عصر بازار

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا