رئیس کل گمرک: فقط 10 درصد واردات به کشور کالاهای مصرفی است/انتقاد از اخذ عوارض متعدد

رئیس کل گمرک: فقط 10 درصد واردات به کشور کالاهای مصرفی است/انتقاد از اخذ عوارض متعدد

تهران- ایرنا- رئیس کل گمرک ایران گفت: 90 درصد از کالاهای وارداتی، مواد اولیه و وسطه ای و فقط 10 درصد کالاهای مصرفی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا مسعود کرباسیان عصر دوشنبه در نشست «تسهیل تجاری نقش گمرک و فناوری اطلاعات» در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، افزود: با وجود اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما سهم کشورمان در تجارت جهانی بدون نفت، معادل 2 دهم درصد و با محاسبه نفت چهار دهم درصد است.

** بهبود 33 رتبه ای شاخص لجستیک ایران
وی اضافه کرد: رتبه ایران در عرصه جهانی شاخص لجستیک 33 رتبه بهبود یافته و از 114 به 96 ارتقا یافته است.
کرباسیان یادآورشد: در ایران بیش از ۳۳ نوع عوارض از واردکنندگان شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، چهار درصد مالیات علی الحساب و سایر عوارض اخذ می شود.
وی ادامه داد: اخذ این عوارض، ضمن افزایش هزینه های تمام شده کالا، به طولانی شدن زمان دسترسی به کالا و ترخیص آنها نیز منجر می شود که برای این مساله از واردکنندگان عذرخواهی می کنم.
این مقام مسئول افزود: گفته می شود روزانه چهار هزار کانتینر به گمرک وارد می شود که از این تعداد فقط ۲۰۰ کانتینر رصد می شود.
وی ضمن رد این آمار، اعلام کرد که روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ کانتینر وارد گمرکات می شود.
کرباسیان گفت: با کاهش زمان انجام کارهای گمرکی از ۲۶ به چهار روز، حدود 330 هزار میلیارد ریالی صرفه جویی برای کشور ایحاد شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل این فضاسازی ها و اینکه «همه چیز را باید بگردید» روزهای انجام کار گمرکی از سه به چهار یا پنج روز رسیده است.
رئیس کل گمرک یادآورشد: زمانی که همه کالا ثبت سفارش شده و بانک برای آنها گشایش اعتبار و کشتیرانی کالا را حمل و سازمان استاندارد نیز تایید کرده است، می توان تایید کرد که کار رصد و نظارت کافی انجام شده است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که اکنون ۲۳ سازمان در کشور مجوز صادر کرده و ۴۱ نوع معافیت وجود دارد و ۳۳ نوع عوارض نیز دریافت می شود اما همچنان گفته می شود که نظارت کافی نیست.
کرباسیان با بیان اینکه در دنیا چهار روش برای واردات، صادرات، ترانزیت و کالای همراه مسافر وجود دارد، گفت: در ایران ۱۲ روش وجود دارد که شامل مواردی مانند مناطق آزاد، تعاونی مرزنشین، کالای همراه مسافر، فروشگاه شاهد و ... است.
وی افزود: هر کدام از این روش ها مقررات و معافیت های خاص خود را دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: به طور نمونه با وجود ممنوعیت ثبت سفارش برنج، مرزنشینان می توانند 35 کیلو برنج وارد کنند؛ این میزان برای یک ملوان ۷۰۰ کیلو برنج است.
وی به مزیت های ترانزبتی کشور نیز اشاره کرد و گفت: پارسال 15 میلیون تن کالا در کشور ترانزیت شد که 95 درصد آن توسط رانندگان ایرانی بود.
کرباسیان افزود: پس از روسیه، بیشترین تعداد همسایگان با 15 کشور به ایران اختصاص دارد که با کشورهای پیرامونی به 25 کشور افزایش می یابد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا