تاکتیک نفتی ایران پس از توافق اعضای اوپک در وین/ پیش بینی درآمد 110 هزار میلیارد تومانی از فروش نفت

تاکتیک نفتی ایران پس از توافق اعضای اوپک در وین/ پیش بینی درآمد 110 هزار میلیارد تومانی از فروش نفت

براساس این توافق، اعضای این سازمان متعهد شدند از ابتدای ژانویه سال ٢٠١٧ (حدود یک ماه آینده) به مدت شش ماه یک‌‌میلیون‌و ٢٠٠‌ هزار بشکه از سطح تولید خود را کاهش دهند.

به گزارش نامه نیوز، هفته گذشته در کنار خبر تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران از سوی آمریکا یک خبر مهم دیگری نیز منتشر شد که در مقایسه با خبر تمدید تحریم ها کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن هم موفقیت ایران در نشست اعضای اوپک بود که با رایزنی های صورت گرفته کشورهای صادر کننده نفت در نشست خود در وین در خصوص کاهش تولید نفت خام به توافق رسیدند.

براساس این توافق، اعضای این سازمان متعهد شدند از ابتدای ژانویه سال ٢٠١٧ (حدود یک ماه آینده) به مدت شش ماه یک‌‌میلیون‌و ٢٠٠‌ هزار بشکه از سطح تولید خود را کاهش دهند. این توافق در حالی رخ داد که کارشناسان بازار نفت احتمال به‌نتیجه‌رسیدن آن را تنها ٣٠ درصد پیش‌بینی کرده بودند. بانک آمریکایی گلدمن‌ساکس نیز اعلام کرده بود در صورت شکست توافق، قیمت‌ها به زیر ٤٠ دلار سقوط خواهد کرد.

به این ترتیب اعضای اوپک بالاخره بعد از ٨ سال یک تصمیم جمعی گرفتند. تصمیمی تاریخی که دو امتیاز بزرگ را در درون دارد؛ اول همراهی اعضا بعد از ٨ سال و دوم همراه شدن اعضای غیرعضو اوپک که می‌تواند نوید بخش توافق کشورها برای اداره بازار نفت باشد.

با اعلام خبر حصول توافق نهایی بر سر کاهش تولید در روز چهارشنبه هفته گذشته، هر سه شاخص عمده نفت با افزایش مواجه شدند و رکورد ١٦ماهه خود را شکستند؛ به طوری که در پایان هفته شاخص برنت با حدود شش دلار، سبد نفتی اوپک با حدود چهار دلار و شاخص نفت وست‌تگزاس با سه دلار افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

توافق صورت گرفته نشان دهنده دیپلماسی نفتی قدرتمند ایران است؛ به طوری که این توافق حاصل تلاش چند مرحله ای ایران در اوپک و رایزنی با اعضا بوده است. به طور مثال هم‌زمان با ورود وزیر نفت ایران به وین، وزرای نفت الجزایر و ونزوئلا، که برای رایزنی به مسکو رفته بودند، به فرودگاه وین رسیدند. این سه وزیر همانجا با هم ملاقات کردند. وزرای الجزایر و ونزوئلا به زنگنه اطلاع می‌دهند که روسیه تغییر موضع داده و حاضر است برای کاهش تولید نفت با اوپک همراهی کند. روس‌ها پیش از این تنها به فریز نفتی فکر می‌کردند.

زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین، دلیل تغییر موضع روس‌ها را گفت‌وگوی نفتی رئیس‌جمهور روحانی و ولادیمیر پوتین ذکر کرد: «چون تصمیم‌گیری درباره تولید نفت روسیه در اختیار بالاترین مقام این کشور است بنابراین آقای رئیس‌جمهور با آقای پوتین صحبت کردند و پس از این مکالمه بود که دوستان الجزایری و ونزوئلایی‌مان، اطلاع دادند که موضع وزیر انرژی روسیه تغییر کرده است».

مهدی امیر معینی مشاور موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تصمیمی که در اجلاس اخیر اوپک مبنی بر کاهش ۴.۵ درصدی تولید اعضای اوپک گرفته شد، گفته است با توجه به این که کشورهای غیراوپک اعلام کرده اند بخشی از تولید خود را کاهش می‌دهند قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار خواهد رسید و حفظ خواهد شد.

مهدی امیر معینی، با اشاره به اجلاس اخیر اوپک اظهار کرد: آثار اولیه نتیجه این اجلاس افزایش قیمت بود و اثر فیزیکی آن بعد از ژانویه مشخص می‌شود. نکته مهم این اجلاس این بود که اعضای اوپک بعد از اختلافات سیاسی و رویکردی به اجماع رسیدند. عربستان به دنبال حذف رقبا در بازار بود و اعضا متوجه شدند که این رویکرد مناسبی نیست و اوپک باید اقدامی می‌کرد که بازار به تعادل می رسید.

وی ادامه داد: ایران و کشورهای حامی ایران به دنبال این بودند که اوپک با اعمال سیستم سهمیه بندی بازار را به تعادل برساند که همین امر باعث شد عکس‌العمل مثبتی را دربازار مشاهده کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند و با توجه به اینکه کشورهای غیراوپک از جمله روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از تولید خود را کاهش دهند قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار خواهد رسید و حفظ خواهد شد.

اما محمدباقر نوبخت درباره برنامه آتی ایران در بازار نفت با اشاره به اینکه میزان تولید نفت کشورمان از یک میلیون و 300 هزار بشکه به 2 میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است، گفت: می خواهیم از محل فروش نفت، 110 هزار میلیارد تومان منابع بدست آوریم . نوبخت افزود: البته نمی خواهیم بیشتر از 2 و نیم میلیون بشکه نفت صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه با دیپلماسی قوی نفتی هم از نظر قیمت و هم از نظر میزان تولید، موفقیت کسب کردیم، گفت: سال آینده می توانیم نفت را بشکه ای 50 تا 55 دلار بفروشیم.

با توافق صورت گرفته به نظر می رسد ایران وارد فاز جدیدی از دیپلماسی نفتی شده است. با چراغ سبز اوپک به افزایش ۹۰ تا یکصد هزار بشکه ای افزایش تولید نفت خام ایران و درحالی که عربستان متعهد به کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای حجم تولید و صادرات نفت خام خود شده است، ایران برنامه‌های جدیدی برای باز کردن جا برای بشکه‌های نفت صادراتی خود تعریف و اجرایی خواهد کرد.

اگر در طول سه دهه گذشته برخی از کشورهای اروپایی همچون انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و اتریش جزو مشتریان سنتی ایران در اروپا بوده اند حالا ایران قصد دارد با استفاده از فرصت بازگشت نظام سهمیه بندی در اوپک، جای خود را در یک بازار جدید و نوظهور در اروپا محکم تر کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا