گزارش روز؛

تحولات بین المللی و بازار سرمایه

تحولات بین المللی و بازار سرمایه

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد اقبال بازار به نمادهای گروه خودرویی بودیم این در شرایطی بود که بازار طی روز های گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، واکنش منفی به این گروه نشان داده بود و اکثر نمادهای این گروه حتی قیمت هایی را تجربه کردند که پس از رشد شارپی خود در ابتدای سال جاری بی سابقه بود.

 

 

بازار امروز در شرایطی بازگشایی شد که شاید یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی این روزهای کشور را بتوان تقدیم لایحه بودجه سال 1396 از سوی رئیس جمهور به مجلس دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، از طرفی نواسانات نرخ ارز نیز که از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. همانطور که اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند در میان صنایع، گروه صادرات محور، بیش از سایر گروه ها  از افزایش نرخ ارز سود می‌برند.

از سوی دیگر صنایع وارداتی از این افزایش نرخ ارز در صورتی که مجوز های افزایش قیمت را دریافت نکنند زیان دیده بدنبال آن باید در صورت های مالی خود تعدیل های منفی را لحاظ کنند. این در شرایطی است که فعالین بازار سرمایه از بسته شدن نمادها در بورس انتقاد کرده و منتظر بازگشایی نماد های متوقف هستند.
 
توافق اوپک و افزایش قیمت نفت و امیدواری‌های پیرامون آن از یک طرف و افزایش نرخ کامودیتی ها در روزهای جاری باعث شد تا اکثر نماد های گروه فلزات اساسی در قیمت های مثبت مورد معامله قرار بگیرند. بطور کلی امروز بازاری متعادل و مثبت را پشت سر گذاشتیم.
 

در گروه سیمانی پس از معاملات مثبت در هفته های گذشته این گروه امروز با عرضه سهم از سوی سهامداران خود روبرو شد و تمامی نمادهای این صنعت به جز سکرما، سخاش و سفار با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند این در شرایطی بود که نماد سقاین با بازگشایی با حدود 60 درصد رشد در قیمت 27.550 ریال با معامله کم حجم متوقف به کار خود پایان داد.


در گروه رایانه نیز شاهد معاملات کم حجمی بودیم و بجز نمادهای رانفور و رتاپ که با کاهش جزیی در قیمت متوقف شدند بقیه نمادها با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند. در این گروه نماد آپ با معامله حدود 3 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

 

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع معاملات روز جاری شاهد اقبال بازار به نمادهای گروه خودرویی بودیم این در شرایطی بود که بازار طی روز های گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، واکنش منفی به این گروه نشان داده بود و اکثر نمادهای این گروه حتی قیمت هایی را تجربه کردند که پس از رشد شارپی خود در ابتدای سال جاری بی سابقه بود. در این گروه نماد خودرو با معامله حدود 14 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد و بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز مربوط به نمادهای خودرو، خفناور و خگستر بود.

گروه بانک ها و موسسات اعتباری که همچنان در انتظار بازگشایی نمادهای بزرگ خود هستند با حجم معاملات اندک امروز را به پایان رساندند و در این گروه نماد حکمت تنها نمادی بود که با رشد قیمت و در مقابل نمادهای وسینا، وکوثر، وانصار، وخاور و وکار با کاهش قیمت مواجه شدند.
 

در گروه محصولات شیمیایی که اکثر نمادها روز متعادلی را سپری کردند. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد پترول با جابجایی حدود 7 میلیون صورت گرفت. در این گروه نمادهای شخارک، زاگرس، شپمچا، کرماشا، شفن، شپاکسا و شگل با بیشترین افزایش قیمت و نمادهای شلعاب، شیراز، تاپیکو، شپدیس، فارس، شفارس، شپارس و ساینا با بیشترین کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

 

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر که متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفت و اکثر نمادهای این گروها با کاهش قیمت روبرو شدند. نمادهای غنوش، غاذر، غشاذر و غپاک با افزایش قیمت روبرو شدند و بقیه نماد های گروه با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند در این گروه همچنین نماد غاذر با بیشترین حجم تقاضا در صدر نماد های پر تقاضا های این گروه قرار داشت.
 
گروه های فلزات اساسی که طی روز گذشته با افزایش نرخ کامودیتی ها روبرو شده بود و با توجه به استقبال خریداران طی ساعت های آغازین روز جاری به صورت متعادل و مثبت بازگشایی شد. به طوریکه در ساعات پایانی بازار نمادهای کیمیا، ارفع و فزرین در این گروه تشکیل صف خرید دادند. همچنین نماد فولاد با معامله حدود 85 میلیون سهم در بیشترین حجم معامله سهم در این گروه را به خود اختصاص داد.
 
در گروه استخراج کانه های فلزی که در ساعات پایانی بازار شاهد افزایش تقاضا در اکثر نمادهای این گروه بودیم به طوریکه نماد کدما با تشکیل صف خرید بکار خود پایان داد و به جز نماد کمنگنز بقیه نمادها با افزایش قیمت متوقف شدند در این گروه نماد ومعادن با معامله حدود 14 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
 

گروه فرآورده های نفتی راکه می توان تنها گروهی مثال زد که تمامی نمادهای آن با فشار فروش و با کاهش قیمت نسبت به روز های گذشته روبرو شده بود. بطوریکه نماد شتران با معامله حدود 33 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. دلیل این کاهش را می توان فروکش هیجانات ناشی از افزایش قیمت نفت طی روز های گذشته و همچنین می توان کاهش قیمت هر بشکه نفت در بازار های جهانی را دلیل دیگر آن دانست.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 17.5  واحد صعود در ارتفاع 80 هزار و 081 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 706 میلیون سهم، ارزش معاملات 142.3 میلیارد تومان و ارزش بازار به 337 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های فولاد، کگل و شخارک و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نمادهای فارس، شپنا، شبندر و وغدیر داشت. بیش از 51 % از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.
 

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز با 3.39  واحد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در رقم 841  واحد جای گرفت. بیش از 64 % از نمادهای فرابورسی امروز را با رشد قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 128 میلیون سهم، ارزش معاملات به 8/37 میلیارد تومان و ارزش بازار به 51  هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های زاگرس، میدکو، ارفع و مارون  و بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نماد های ذوب، شراز و هرمز داشت.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری بانک رفاه است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا