نوبخت: رشد اقتصادی 7.7 درصدی برای سال آینده پیش بینی شده است/یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده

نوبخت: رشد اقتصادی 7.7 درصدی برای سال آینده پیش بینی شده است/یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح جزییات و آثار کلان لایحه بودجه 96 گفت: برای سال آینده، تورم 7.6 و رشد اقتصادی 7.7 درصدی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدباقر نوبخت امروز(دوشنبه) در نشست خبری، از دیگر پیامدهای کلان لایحه بودجه 96 را «رشد سرمایه گذاری 12.3و رشد نقدینگی 19 درصدی» اعلام کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، دیروز (یکشنبه) لایحه بودجه 10 میلیون و 849 هزار و 392 میلیارد و 934 میلیون ریالی سال 96 کل کشور را برای تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

** یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده در محدوده دلار 3300 تومانی
وی در ادامه در پاسخ به ایرنا درباره نرخ ۳۳ هزار ریالی دلار در بودجه ۹۶ توضیح داد: اکنون نرخ دلار مبادله ای بانک مرکزی ۳۲ هزار ریال است و اینگونه نیست که جهش آنچنانی داده باشیم.
نوبخت تاکید کرد: هرچند درآمد دولت از تبدیل دلار به ریال با افزایش نرخ بیشتر می شود اما قدرت خرید ملی برای ما مهم است لذا از افزایش نرخ ارز استقبال نمی کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: یکسان سازی نرخ ارز باید سال آینده در همین حدود تنظیم شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوسان های اخیر در بازار ارز را فصلی دانست و گفت: پارسال نیز در همین روزها نرخ ارز به 37 هزار ریال رسیده بود که می توان گفت عدد کنونی در بازار بی ثبات است.
وی سیستم ارزی در کشور را «شناور مدیریت شده» عنوان کرد و گفت: ممکن است عده ای هر حادثه سیاسی را نوعی ناامنی تلقی کنند اما سیاست دولت این نیست که از محل افزایش دلار، ریال بیشتری تامین کند.

** برای رشد اقتصادی، نیازمند منابع هستیم
نوبخت در ادامه درباره سهم درآمدهای نفتی از بودجه نیز گفت: در سال 13۹۲ قیمت هر بشکه نفت ۱۰۸ دلار بود که اکنون به محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که بودجه های عمرانی سال آینده به درآمدهای نفتی وابسته است، گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت و بهبود شاخص ها نیازمند منابع هستیم‌.
وی با یادآوری اینکه کاهش قیمت نفت در دو سال گذشته، کشورهای دیگر نفتی از جمله عربستان را به سمت استفاده از ذخایر ارزی و استقراض سوق داده است، اظهار داشت: ایران تنها کشوری بود که توانست خود را با ثبات نگه دارد.
نوبخت گفت: دولت رشد منفی را به چهار درصد مثبت رساند اما این میزان رشد برای اقصاد بزرگ ایران کافی نیست.
وی میزان درآمد ارزی از صادرات نفت و فراورده های نفتی را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برآورد کرد و گفت: متوسط صادرات روزانه ۲.۵ بشکه است.
ادامه دارد...
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا