کرباسیان:

مسیر تصویب پیشنهاد عوارض صادرات مواد معدنی طولانی است

مسیر تصویب پیشنهاد عوارض صادرات مواد معدنی طولانی است

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس هیات عامل ایمیدرو مسیر تصویب پیشنهاد اعمال عوارض روی صادرات مواد معدنی را طولانی توصیف کرد و گفت: تولیدکنندگان سنگ آهن هم باید بتوانند به قیمت مناسب محصول خود را بفروشند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، رئیس هیات عامل ایمیدرو صبح امروز در نشست خبری دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

- سیاست ما برگزاری همایش‌های مهم معدنی صنایع معدنی مرتبط با ایران در داخل کشور است. تا قبل از این بسیاری از همایش‌های این چنینی در ترکیه و دبی برگزار شده است. در همین راستا همایش متال بولتن را نیز در ایران برگزار کردیم.

- در برگزاری نشست‌های تخصصی این اجلاس،‌ توانمندی‌های معدنی ایران در بخش‌های مختلف از جمله سنگ آهن، روی، طلا، سنگ‌های تزئینی، کروم، عناصر نادر خاکی، آلومینیوم و ... ارائه می‌شود.

- هدف اصلی ایمیدرو از برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران شناساندن ظرفیت‌های ایران به شرکت‌های خارجی است.

- رسیدن به متوسط رشد 8 درصدی در افق چشم‌انداز، نیازمند اقداماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن است بطوریکه بتوان 50 میلیارد دلار سرمایه جذب این حوزه کرد.

- در هفت ماهه امسال 511 میلیون دلار صادرات کنسانتره و کاتد مس، 1.631 میلیارد دلار صادرات فولاد، 140 میلیون دلار صادرات آلومینیوم و 400 میلیون دلار هم صادرات سایر مواد معدنی داشتیم.

- دیروز با یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی بزرگ برزیلی در حوزه بوکسیت جلسه داشتم و آنها 2 میلیارد دلار تن ذخایر دارند و احتمال همکاری با این شرکت وجود دارد.

- در سفر ظریف به چین حضور خواهم داشت و با شرکت‌های چینی و ژاپنی درباره سرمایه‌گذاری در ایران جلسه خواهیم داشت.

- برای سرمایه‌گذاری در طرح الکترود گرافیتی که سال‌های متمادی راکد مانده بود،‌ شرکت‌هایی از آلمان،‌ ایتالیا و اتریش در حال رقابت هستند. میزان سرمایه‌گذاری طرح الکترود گرافیتی 110 میلیون یورو است و به زودی برنده طرح مشخص و قرارداد آن نهایی خواهد شد.

- احداث کارخانه‌های جدید برای معدن فسفات اسفوردی و فرآوری سنگ آهن از ذخایر کم‌عیار در استان یزد و نیز بهره‌برداری از دریاچه قم از برنامه‌های ایمیدرو است.

- شرکت پرشین متالیک ثبت شده و 60 درصد آن متعلق به طرف ایتالیایی (دانیلی) و 40 درصد آن نیز متعلق به طرف ایرانی (ایمیدرو) است. این شرکت از ما تقاضای معدن سنگ آهن کرده است و ما نیز یک معدن 400 میلیون تنی در یزد به آنها معرفی کردیم اما آنها انتظار معرفی معدن با ذخیره بیشتری را داشتند. در حال مذاکره هستیم و اگر این شرکت نپذیرد احتمال ارائه معدن دیگری نیز به آنها وجود دارد.

- سه واحد آهن اسفنجی میانه، شادگان و نی‌ریز تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

- کنسرسیوم برنده مناقصه معدن مهدی آباد ضمانت‌نامه بانکی 50 میلیارد تومانی خود را حدود 1.5 ماه است که به ما داده و در نتیجه کار قرارداد از نظر ما تمام شده است. در همین حال یک ماه معطل محاسبه هزینه‌های کارشناسی مجری قبلی این پروژه و تغییر و تحولات مجری بودیم. به نظرم مسائل این مناقصه تا هفته آینده قطعی می‌شود اما اینکه کنسرسیوم مبین مشکل تامین مالی برای این پروژه دارد و یا با گلنکور چه تعاملی دارد، مشکل خودشان است و ما دخالتی در این زمینه نمی‌کنیم.

- تاکنون در مناقصه بندر پارسیان 15 شرکت ایران و خارجی اقدام به خرید اسناد کرده‌اند.

- در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز: پیشنهاد ما تجمیع معادن سنگ آهن است و اینکه محصول خود را به کارخانه‌های داخلی بفروشند. شخصا به عنوان یک فرد اقتصادی اعتقاد دارم، ممنوعیت صادرات چیز خوبی نیست. خود صادرکننده سنگ آهن هم مصلحت این است که محصول خود را به مصرف‌کننده داخلی بفروشند. در همین حال مسیر قانونی تصویب پیشنهاد عوارض بر صادرات مواد معدنی این است که بعد از بررسی پیشنهاد وزارتخانه در کمیسیون ماده یک با حضور نمایندگان بخش خصوصی سپس باید این پیشنهاد در هیات وزیران تصویب شود که مسیر طولانی دارد و باید کارشناسی شود. به نظر من تولیدکننده سنگ آهن هم باید به قیمت مناسب برسد و در این زمینه انجمن سنگ آهن نظراتی دارد که باید دنبال کند. ما در این زمینه نقشی نداریم و باید از وزارتخانه سوالات بیشتر را در این زمینه بپرسید.

- براساس آخرین اطلاعی که دارم، سندیکای لوله و پروفیل در رابطه با تعرفه‌ها و تامین نیازهای ورق خود گلایه داشتند. فولاد مبارکه هم دلایلی در این زمینه داشت و اعلام کرد می‌تواند نیاز عمده را تامین کنیم. این موضوع از حوزه کاری من خارج شد و مسئولیت این موضوع بر عهده آقای سرقینی گذاشته شد. قرار شد نیازها توسط فولاد مبارکه تامین شود و در غیر این صورت بتوانند واردات با نرخ مناسب کنند. هنوز گلایه‌ها در این زمینه وجود دارد و نشان می‌دهد که هنوز مشکل وجود دارد و حل نشده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا