ساختار کنونی مرکز فرش ایران پاسخگوی فرش دستباف نیست

ساختار کنونی مرکز فرش ایران پاسخگوی فرش دستباف نیست

اصفهان- ایرنا- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ساختار فعلی این مرکز در شرایط رایزنی ها، چانه زنی ها و امتیازگیری ها، پاسخگو و به نفع فرش دستباف نیست.

حمید کارگر روز یکشنبه در آیین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف اصفهان در واکنش به پیشنهاد رئیس اتحادیه فرش دستباف اصفهان برای ایجاد وزارتخانه فرش در دولت گفت: در دوره ای که دولت و حاکمیت به سمت کوچک سازی و چابک سازی پیش می رود، نیازی به تشکیل وزارتخانه فرش نیست.
کارگر با بیان اینکه مرکز ملی فرش ایران نیازمند اقتدار و ثبات بیشتر برای پیشبرد امور است، گفت: دانشگاه های فرش تحت نظر وزارت علوم، تعاونی های فرش تحت نظر وزارت تعاون و هنرستان های فرش تحت نظر وزارت آموزش و پرورش قرار دارند.
کارگر با بیان اینکه بیمه خواسته بحق، واقعی و حداقلی قالیبافان کشور است، افزود: در این بیمه 20 درصد سهم کارفرما توسط دولت پرداخت می شود و به دلیل تعدد قالیبافان، این قانون با مشکل تامین اعتبار و نقدینگی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه باید قالیبافان واقعی از قالیبافان غیرواقعی مشخص شوند، افزود: در اجرای این قانون با کاستی ها، کج سلیقگی ها و تنگ نظری هایی مواجهیم.
کارگر گفت: به دلیل بدعهدی و عدم همگرایی صندوق کارآفرینی امید، تا امروز کارت های اعتباری خرید فرش عملیاتی نشده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید به تعهدات خود در مورد قالیبافان عمل نکرده است، گفت:این صندوق قرار بود در زمینه صدور کارت اعتباری خرید فرش همکاری لازم را انجام دهد اما با عدم همگرایی و بدعهدی آن مواجه شدیم.
وی با اشاره به اینکه مقوله فرش دستباف متنوع و چندوجهی و یکی از نمونه های بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: فرش حوزه های مختلف فرهنگ، هنر، تاریخ، اشتغالزایی، ارزآوری را در برمی گیرد.
کارگر با بیان اینکه با حداقل سرمایه در بخش فرش می توان ایجاد اشتغال کرد، افزود: از طریق صنعت فرش می توان در مناطقی که به دلیل خشکسالی، کشاورزی کم رونق است، اشتغال ایجاد کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صنعت فرش ارزآوری بالایی دارد، گفت: از طریق این صنعت می توان با ایجاد اشتغال، به اقتصاد خانواده ها نیز کمک کرد.
کارگر با بیان اینکه در هنر فرش دستباف هیچ کشوری مانند ایران تبحر ندارد، گفت: با حداقل سرمایه در حوزه فرش دستباف می توان کار کرد و در زمینه تامین مواد اولیه نیز با اینکه مجبور به واردات هستیم اما هنوز هم روی پای خود ایستاده ایم .
وی افزود: کپی برداری از فرش دستباف ایرانی، نشان دهنده بی بدیل و خاص بودن این صنعت است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در پنج سال گذشته بسیاری از صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف ایرانی به بازارهای چین ورود پیدا کرده اند.
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی – صادراتی فرش دستباف روز یکشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان گشایش یافت.
در نمایشگاه امسال 152 مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم، کرمان، یزد، چهار محال و بختیاری، کردستان و گلستان حضور دارند.
علاقه مندان، متخصصان و دست اندرکاران این هنر-صنعت می توانند هر روز از ساعت 15 الی 22 از آخرین دستاوردهای هنرمندان قالیباف دیدن کنند.
نوزدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف ( ایران-اصفهان) با برند carpex 2016 از روز یکشنبه 14 تا 19 آذر در محل نمایشگاه های بین المللی استان واقع در پل شهرستان، دایر خواهد بود.
7150ت / 6027
خبرنگار: علی نعمانی * انتشار: شکراللهی
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا