مدیر کل زمین شناسی لرستان:

۷۰ معدن سنگ راکد در لرستان وجود دارد/نیمه تعطیل بودن ۱۴۹ مورد

۷۰ معدن سنگ راکد در لرستان وجود دارد/نیمه تعطیل بودن ۱۴۹ مورد

خرم آباد - مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان از وجود ۷۰ معدن راکد در این استان خبر اد.

ظهیر حیدری نژاد ظهر پنج شنبه در اولین جلسه ستاد توسعه معدن لرستان اظهار داشت: اکثر ظرفیت های معدنی لرستان به صورت پراکنده در نقاط سرزمینی و به طور عمده در مناطق محروم واقع هستند که می توانند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق محروم کمک فراوانی باشند.

وی با بیان اینکه طبق آمار سال۹۲ حدود ۶۱ درصد جمعیت لرستان شهری و مابقی روستایی هستند، عنوان کرد: باید برای اشتغال روستاییان که جمعیت زیادی هستند اقداماتی انجام شود که با توجه به قرارگیری معادن در این مناطق، توسعه معادن بهترین اقدام است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه هزینه اشتغال زایی در بخش صنعت حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: اما هزینه اشتغال زایی در بخش معدن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.

حیدری نژاد با بیان اینکه با رکود معدن صنعت نیز دچار رکود می شود، تصریح کرد: لرستان در رشد جمعیت بین سال های ۸۵ تا۹۰ رتبه ۲۹ کشور را دارا بوده و دلیل آن این است که عمده جمعیت شاغل ما از استان خارج می شوند.

وی با بیان اینکه افزایش میانگین نرخ بیکاری لرستان در زمستان و اواخر پاییز نشانگر وابستگی آن به صنایع کشاورزی است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان استخراج سالیانه ما از ذخایر قطعی معدنی کمتر از یک درصد و ۰.۸۱ درصد است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان خاطرنشان کرد: لرستان در تعداد گواهی کشف ۲۹ کشور و در تعداد پروانه های اکتشاف ۲۶ ام کشور است که نشان می دهد نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

حیدری نژاد با بیان اینکه از ۲۱۹ معدن لرستان ۷۰ معدن راکد هستند، یادآور شد: از ۱۴۹ معدن فعال نیز بخش زیادی با تمام ظرفیت کار نکرده و نیمه فعال هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه های زیادی در حوزه معدن استان تصمیم گیر هستند، عنوان کرد: متاسفانه طی سالیان اخیر نتوانستیم تعامل سازنده بین این دستگاه ها ایجاد کنیم که این یکی از چالشهای حوزه معدن استان است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان به ضعف فناوری در حوزه معدن لرستان اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد معادن ما با ابزار سنتی و ماشین آلات کهنه و فرسوده کار می کنند که هم خسارات زیادی داشتند و هم بهره وری لازم از معدن را نداشتیم.

حیدری نژاد با اشاره به اینکه یک شرکت تعاونی با عنوان "توسعه و عمران شهرستان دلفان" ایجاد شده است، تصریح کرد: این شرکت سهامی عام بوده و در بخش ژئوتوریسم فعالیت می کند که هزار نفر در آن نام نویسی کردند و توانستند یک میلیارد تومان جذب سرمایه کنند.

وی افزود: ایجاد مجموعه گردشگری اقامتی در کنار چشمه آب گرم دلفان اولین فعالیت این شرکت خواهد بود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان تشکیل دفاتر فنی مهندسی در حوزه های اکتشاف و استخراج و ایمنی را فعالیت دیگر ستاد دانست و خاطرنشان کرد: این دفاتر فارغ التحصیلان حوزه معدن را ساماندهی کرده و ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر از آنها را مشغول می کند.

حیدری نژاد بیان داشت: ایجاد هماهنگی بین دستگاه های دست اندر کار بخش معدن، ایجاد ارزش افزوده حداکثری، ایجاد تشکلهای غیرانتفافی و توسعه فعالیت های دانش بنیان از اهداف ستاد توسعه معدن استان هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا