رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

کشاورزی اردبیل ظرفیت بزرگی در توسعه صادرات کشور دارد

کشاورزی اردبیل ظرفیت بزرگی در توسعه صادرات کشور دارد

اردبیل - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل بخش کشاورزی و محصولات تولیدی متنوع این استان را ظرفیت قابل توجه در توسعه صادراتی کشور و این استان برشمرد.

عدیل سروی بعد از ظهر پنجشنبه در نشست توسعه صادراتی و بازرگانی اردبیل با رایزنان جمعوری اسلامی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و همسایه شمالی افزود: این استان با تولید بیش از چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در ۱۰ محصول استراتژیک رتبه برتر را دارا است که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی با اشاره به رتبه های برتر این استان در تولید محصولاتی نظیر کلزا، سیب زمینی، عدس، گندم و... تاکید کرد که رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف بویژه در کشورهای همسایه باید در بحث صادراتی این محصولات ورود کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان معرفی ظرفیت های اردبیل در زمینه های مختلف کشاورزی را در دو قالب صادرات و جذب سرمایه گذار مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: از سوی دیگر باید در زمینه انتقال فناوری به استان نیز مبادلات تجاری و بازرگانی مناسبی صورت گیرد.

وی توسعه مبادلات بازرگانی و صادراتی را در رونق بخش تولید داخلی و افزایش اشتغال موثر دانست و با اشاره به خام فروشی بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی این استان بیان داشت: باید علاوه بر توسعه صادراتی به دنبال جذب سرمایه گذار در جهت احداث واحدهای کشت گلخانه ای، صنایع تبدیلی و تکمیلی بود.

سروی فضای ایجاد شده از سوی دولت یازدهم برای گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این استان با دارا بودن ۲۲۵ هزار هکتار زمین آبی، ۵۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم و ۳۸ هزار هکتار باغ ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۵ درصد از نیروی کار استان را به خود اختصاص داده است.

ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی به ایجاد شهرک سلامت در اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در این نشست بر ضرورت جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری استان با کمک رایزنان بازرگانی تاکید کرد و افزود: در این زمینه باید سرمایه‌گذاران خارجی به ایجاد شهرک سلامت در اردبیل ترغیب شوند.

کریم حاجی زاده احداث شهرک سلامت در استان با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی خارجی را در گرو توجه رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف دانست و ادامه داد:؛ امروز بخشی از این ظرفیت ها استفاده می شود اما اعتقاد داریم که با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

وی این استان را به لحاظ گردشگری طبیعی، باستانی و درمانی دارای ظرفیت بیشمار و قابل توجه اعلام کرد و متذکر شد: وجود کوه سبلان، ابدرمانی های سرعین، جنگل های بکر، آثار تاریخی و... می تواند در بحث توسعه مبادلات خارجی تاثیرگذار باشد.

حاجی زاده اردبیل را بواسطه دارا بودن آثار باستانی هزاره اول و دوم، دوره هخامنشیان، ساسانیان و نیز مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بهشت باستان شناسان دانست و اضافه کرد: از مجموع ۴۵۰ صنعت دستی در جهان ۵۱ صنعت در این استان شناسایی شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا