رییس خانه معدن ایران:

بزرگنمایی فعالیت معدنی به عنوان کانون آلایندگی بدور از واقعیت است

بزرگنمایی فعالیت معدنی به عنوان کانون آلایندگی بدور از واقعیت است

تهران- رییس خانه معدن ایران می گوید، امروز نسبت به فعالیت معدنی واقع گرایانه عمل نمی شود، بلکه با بزرگنمایی به عنوان کانون آلایندگی مطرح شود و این موضوع به ویژه در سطح استان تهران بدور از واقعیت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا بهرامن روز یکشنبه در جمع رییسان خانه معدن استان ها در تهران افزود: بررسی های میدانی توسط متخصصان نشان داد سهم معادن شن و ماسه تهران در آلایندگی این کلان شهر حدود هفت درصد است که در قیاس با منابع اصلی رقم ناچیزی است.
وی افزود: برخی از دستگاه های اجرایی با بهره گیری از ابزار رسانه در جهت القای مطالب بسود خود تلاش می کنند و این امر با واقعیت تطبیق ندارد و امروز معادن می توانند نقش بسزایی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.
بهرامن تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید درباره مسایل زیست محیطی با تکیه بر داده های میدانی نسبت به عملکرد بخش های مختلف قضاوت کنند و با هیاهوهای خبری مسایل را دنبال نکنند.
رییس خانه معدن ایران درباره موضوع وضع عوارض برای صادرات سنگ تزئینی خام هم گفت : بهره گیری از دیدگاه کارشناسی تشکل ها می تواند منشا اثر باشد و امروز سازمان های مردم نهاد نقش بازوان اجرایی دستگاه ها را ایفا می کنند.
براساس این گزارش، بهرام شکوری رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران هم گفت: توقع فعالان عرصه معادن کشور از وزارت صنعت، معدن وتجارت این است که درباره مسایل مختلف مرتبط به این بخش، نقش پدرانه ایفا کند، زیرا برخی تصمیمات در رده های بالا قابلیت نقد وبررسی دارد و تشکل ها مشاوران امین و دلسوز نظام محسوب می شوند .
وی افزود: گزارش های مغرضانه توسط برخی، پیامد تصمیم های نادرست را به دنبال دارد و باید در برابر هر موضوعی امکان ارایه دیدگاه های کارشناسی وجود داشته باشد و دستگاه های تصمیم گیرنده نباید شتابزده عمل کنند.
شکوری یادآور شد: دولت های نهم و دهم بدون رایزنی با تشکل ها، برخی تصمیمات کلیدی برای بخش معدن و صنایع معدنی اتخاذ کردند که موجب از دست رفتن بازارهای زیادی شد.
به گفته وی، اقناع سازی شرط سیاست گذاری برای هر بخش است، چنانچه فعالان تشکل ها بتوانند دولت را در خصوص مسایل مربوط به آنها اقناع کنند، طبیعی است کار اصولی سیاست گذاری می شود و چنانچه جنبه عکس پیدا کند، تشکل ها پیرو تصمیمات کارشناسی هستند.
آمار های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) نشان می دهد که براساس برنامه ششم توسعه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) 51 میلیارد دلار است که از این رقم زنجیره آلومینیوم و مس 11 میلیارد دلار، سایر پروژه های توسعه 10 میلیارد دلار و بقیه در چارچوب طرح جامع فولاد ( تکمیل زنجیره فولاد ) صرف می شود .
میزان ذخیره شناسایی شده مواد معدنی کشور پیش از شروع به کار دولت یازدهم 57 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.
براساس برنامه اکتشاف سازمان های ایمیدرو ، زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت پوشش قرار گرفت و تاکنون 450 میلیون تن ذخایز جدید زغالسنگ، 550 میلیون تن سنگ آهن و 40 تن طلا شناسایی شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا