ریشه‌های افزایش قیمت فولاد در کشور

پایان خواب زمستانی محصولات فولادی

پایان خواب زمستانی محصولات فولادی

گروه صنایع معدنی >فولاد - محصولات فولادی در حالی در آستانه نیمه دوم امسال شاهد روند افزایشی قیمتی بوده که در چند سال گذشته شاهد رکود در این صنعت استراتژیک بوده‌ایم.

به گزارش ماین نیوز، البته برخی کارشناسان این حوزه معتقد به دلایل داخلی برای این افزایش قیمت و برخی دیگر معتقد به ابعاد کلان‌تر و تغییرات بین‌المللی در این حوزه هستند.

افزایش قیمت محصولات فولادی
بازار محصولات فولادی به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند هر یک از این محصولات در داخل به دلایل خاص خود دچار افزایش قیمتی شده‌اند. در این‌باره محمد اصفهانی، کارشناس ارشد گرایش تجارت الکترونیک و فعال بازار فولاد عنوان کرد: بازار فولاد شامل چند بخش تیرآهن، ورق، قوطی و پروفیل، میلگرد، ناودانی و نبشی و درنهایت شمش و قراضه آهن می‌شود که هر یک از این بخش‌ها سمت و سوی خود را دارند و البته بر یکدیگر نیز تاثیرگذار هستند. اصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه کدام حوزه‌ها بیشترین تاثیر را از بازارهای بین‌المللی می‌گیرند، خاطرنشان کرد: به‌طور کلی حوزه‌هایی که به واردات (چه مواد اولیه آنها چه خود کالا به‌طور مستقیم) وابستگی بیشتری دارند، بیشتر از بازارهای جهانی متاثر هستند.

درحال‌حاضر حوزه ورق بیشترین تاثیر را از بازارهای جهانی دارد، اما برخی حوزه‌ها نیز به‌دلیل عرضه‌کنندگان محدود و انحصار چون انگشت‌شمار هستند و عرضه کالا را به‌صورت قطره‌چکانی همیشه در بازار کنترل می‌کنند، دارای مازاد تقاضا هستند، از این‌رو بیشتر اوقات دارای سود حاشیه بیشتر بوده و در بیشتر مواقع دارای نوسانات کمتری در بازار هستند، چراکه همیشه عرضه کنترل شده و تا حد ممکن از پایین آمدن قیمت جلوگیری می‌کند، مانند ورق‌های وارداتی و محصولات ذوب‌آهن اصفهان. وی در ادامه درباره افزایش قیمت فولاد در داخل کشور و پیچیدگی‌های آن در داخل عنوان کرد: بازار فولاد در کشور ما پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، چراکه سال‌های زیادی در تحریم بوده‌ایم و واردات و صادرات بیشتر اوقات به دلیل دور زدن تحریم‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بوده و با فرآیند شفافی همراه نبوده است، از این‌رو به سادگی نمی‌توان نوسانات قیمت جهانی را با بازار داخلی تطبیق داد.

این فعال بازار فولاد در ادامه با اشاره به اینکه درحال‌حاضر مهم‌ترین دلایل افزایش فولاد در هر حوزه متفاوت است، یادآور شد: در حوزه ورق وارداتی که از وابستگی بیشتری نسبت به دیگر محصولات فولادی برخوردار است، بیشترین افزایش قیمت را دارا بوده‌ایم که ازجمله مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به افزایش قیمت جهانی، محدودیت عرضه (البته مدتی است که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است)، افزایش نرخ دلار و افزایش تعرفه واردات اشاره کرد. اصفهانی درباره افزایش قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: کمک به انحصار توزیع کالای این فولادساز مطرح کشور به‌گونه‌ای است که درحال‌حاضر توزیع محصولات این کارخانه در انحصار تعداد انگشت‌شماری قرار گرفته که به سادگی می‌توانند قیمت و حجم عرضه محصولات این تولیدی را کنترل کنند؛ به‌طوری‌که برای بیشتر توزیع‌کنندگان زنجیره فولاد، این افراد شناخته شده هستند.

وی در ادامه گفت: البته درباره میلگرد داستان قدری متفاوت است، چراکه به دلیل تعدد و تنوع تولیدکنندگان این حوزه، کنترل این بازار از سوی عرضه‌کنندگان آن کمی با مشکل روبه‌رو شده و با وجود تلاش‌هایی که به‌تازگی برای اتحاد و انسجام بین آنها شده، هنوز به‌طور کامل نتوانسته‌اند موفق شوند، از این‌رو نوسانات قیمتی در این حوزه همیشه بالا است. این فعال بازار فولاد درباره علل افزایش میلگرد عنوان کرد: افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن در یک ماه اخیر، تلاش در جهت برقراری هماهنگی و اتحاد بین عرضه‌کنندگان این حوزه در ماه‌های اخیر با برگزاری نشست‌ها و جلسه‌های متعدد در جهت کنترل این بازار و اجتناب از رقابت منفی بین عرضه‌کنندگان این حوزه که در ابتدا موفق شدند، ولی در ادامه پس از هیجانی شدن بازار، کنترل از کف داده و به‌صورت هیجانی قیمت محصولات خود را فقط در چند روز بالا بردند که این شتاب حساب نشده سبب شد بازار وارد یک سیکل منفی شده و دوباره و بلافاصله در وضعیت اشباع تقاضا قرار گرفته و دوباره قیمت‌ها کاهشی و رقابت منفی شد، به‌طوری‌که در چند روز قیمت‌های این حوزه نزولی شد.

ریشه‌های افزایش قیمت فولاد
البته برخی دلایل کلان‌تری چون افزایش قیمت‌های جهانی، تغییر نرخ ارز و آغاز پروژه‌های دولتی در افزایش قیمت محصولات فولادی را موثر قلمداد می‌کنند. در این‌باره محمدعلی مرامی، کارشناس حوزه فولاد و مدیر سامانه پیک فلز عنوان کرد: تنزل بیش از پیش قیمت‌ها در بازار به‌دلیل رقابت منفی بازیگران در گذشته و نبود تناسب و تناظر قیمتی بین لایه‌های زنجیره فولاد یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت فولاد به‌شمار می‌رود. مرامی در ادامه با اشاره به سایر علل افزایش قیمت فولاد در کشور عنوان کرد: البته مدیریت عرضه در بازار از طریق برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، تغییر ۱۰۰ دلاری قیمت‌های مقاطع فولادی در بازار جهانی و تغییرات نرخ ارز در این افزایش قیمت نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

وی با اشاره به خروج اقتصاد از رکود با توجه به سیاست‌های دولت عنوان کرد: آغاز پروژه‌های عمرانی و نیز تامین نقدینگی از طریق ابزار بازار بدهی و اوراق و تشدید فعالیت‌های دولت برای ملموس کردن رشد اقتصادی از طریق پروژه‌های درون‌استانی می‌تواند در افزایش قیمت فولاد موثر واقع شود. مدیر سامانه پیک فلز ادامه داد: خالی بودن انبارها و نبود اعتماد بازار به پایداری روند افزایش قیمت‌ها، خروج تعدادی از فعالان بازار (تولید و توزیع) از چرخه معاملات به‌دلیل مشکلات مالیاتی و نقدینگی، افزایش حجم فروش صادراتی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و نبود بازار جذاب برای انتفاع بیشتر از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت محصولات فولادی به‌شمار می‌رود. مرامی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت فولاد تا چه اندازه پایدار خواهد بود، عنوان کرد: پایداری این قیمت‌ها علاوه بر عوامل یادشده به اهتمام دولت و عمل به تعهدات خود بستگی دارد، چراکه در غیراین‌صورت با آغاز تعطیلات سال نو میلادی و توقف معاملات خارجی، امکان وقوع بی‌نظمی در اواخر آذر تا اوایل بهمن ممکن است اتفاق بیفتد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا