عرضه کالاهای مصرفی آمریکایی ممنوع شد؛

جزئیات کامل بخشنامه توقف واردات مصرفی از آمریکا

جزئیات کامل بخشنامه توقف واردات مصرفی از آمریکا

جزئیات بخشنامه وزیر صنعت برای توقف واردات مصرفی از آمریکا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به معاونان و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد؛ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور هستند، ندهند.

در بخشنامه محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است: «با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه ۲۹ مهرماه ۹۴ خطاب به حضرت حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی رویه و به خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می باشد را ندهند.»

این بخشنامه در تاریخ ۹ آبان ماه ۹۴ خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی، ‌ معاون طرح و برنامه، ‌معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

به گزارش مهر، در نیمه اول امسال ۱۱۹ قلم کالا از آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها شامل کالاهای مصرفی و غیرضرور از جمله فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی و غیره بوده است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد که طی ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالا از کشور آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها از جمله فرآورده های زیبایی و آرایشی، مکمل های غذایی، خمیر برای قالب گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ است که جزو کالاهای وارداتی مصرفی قلمداد می شوند.  

براساس آمارهای اعلامی طی ۶ ماهه اول امسال ۱۱۹ قلم کالا به ارزش بیش از ۳۷ میلیون دلار از آمریکا وارد ایران شده است. گرچه تمامی کالاهای وارداتی، مصرفی نیستند، اما لیست کالاها نشان می دهد که کشور باید در تولید برخی از محصولات از جمله تجهیزات پزشکی، دارویی و دستگاه های تخصصی به خودکفایی کامل برسد.  

چندی قبل، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس جمهور، پیگیری همه جانبه اقتصادمقاومتی، تقویت تولید ملی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و پرهیز از واردات مواد مصرفی از آمریکا پس از برداشته شدن تحریم‌ها را مطالبه کردند.

رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی نامه مهم خود آورده اند: «در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از آمریكا جداً پرهیز شود.»

لیست ۱۱۹ قلم کالای وارداتی از آمریکا در نیمه اول امسال

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا