یک شرکت مشاور سرمایه گذاری اعلام کرد:

پیش بینی روزهای آینده گروه های اصلی بورس براساس مسایل سیاسی و اقتصادی

پیش بینی روزهای آینده گروه های اصلی بورس براساس مسایل سیاسی و اقتصادی

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری با بررسی شرایط دیروز بورس، وضعیت روزهای آینده گروه های اصلی بازار را براساس عوامل سیاسی و اقتصادی پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در اولین روز هفته و بعد از تمدید تحریم های ایران برای 10 سال دیگر توسط سنای آمریکا با فضایی مبهم و جوّی نامتعادل روبرو شد اما شاخص بورس با رشد 40 واحدی همچنان کانال 80 هزار واحدی را حفظ کرد.

در این میان شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر ( اماکو)، درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی روزهای آینده اعلام کرد در بازارهای جهانی قیمت نفت تحت تاثیر تصمیم اخیر اوپک مبنی بر کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه ای سقف تولید، در چند روز گذشته رشد خوبی داشته است. در آخرین معاملات صورت پذیرفته، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۵ سنت افزایش به ۵۴٫۴۹ دلار و نفت وست تگزاس نیز با ۷۶ سنت افزایش به ۵۱٫۷ دلار رسید.  

در بازار فلزات نیز، هر تن مس که در چند روز اخیر قله ۶ هزار دلاری را نیز فتح کرده بود در دو سه روز اخیر افت زیادی داشته و به ۵۷۸۶ دلار رسید. روی نیز بیش از ۱۰۰ دلار افت داشته و به ۲۶۶۳ دلار رسید.

در بازار دیروز بازار تحت تاثیر جو منفی ناشی از تصویب تحریم های آمریکا بر علیه ایران به مدت ۱۰ سال دیگر، همانطور که پیش بینی می شد فروشنده ها خریداران را به عقب راندند و در بسیاری از گروه ها شاهد قرمزپوش شدن سهم ها بودیم. ارزش معاملات بورس به ۳۰۱ میلیارد تومان رسید که البته در دل آن چندین معامله بلوکی وجود دارد.

شاخص کل نیز به مدد معاملات "جم، وغدیر، تاپیکو" و پالایشی ها با وجود جو منفی حاکم بر قاطبه ی بازار، به زحمت مثبت ماند و با رشد ۴۰ واحدی به ۸۰۰۵۸ واحد رسید.

تصویب مجدد تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران، بر خلاف دیدگاه بسیاری از اهالی بازار، تاثیری بر برجام ندارد. چرا که در متن این قانون، تحریم های مربوط به بخش هسته ای – که طبق برجام، نباید مجددا اعمال شوند – حذف شده و سایر تحریم های غیرمرتبط با برجام مطرح شده و البته نکته مهم دیگر آن است که تحریمی صورت نگرفته و فقط اجازه اعمال تحریم در مواقع لزوم به رییس جمهور داده شده است. مجوزی که در حدود ۲۰ سال گذشته همواره وجود داشته است.

در میان گروه ها ، دیروز برخی از سیمانی ها، نیمی از نمادهای پتروشیمی، چند نماد داروئی، کلیه پالایشی ها و چند تک سهم دیگر مثبت و نسبتا پرتقاضا ظاهر شدند و در سایر گروه ها و نمادها، جو منفی مزبور موج می زد. خودرویی ها نیز پرعرضه ظاهر شدند و صف های خرید چند میلیونی در برخی نمادها حاکی از ترس و واهمه سهامداران نسبت به شرایط سیاسی حاکم بر بازار بود.

به نظر می رسد اهمیت و وزن خبر افزایش نرخ نفت برای گروه پتروشیمی و پالایشی بیشتر از خبر تمدید  امکان تحریم سرمایه گذاری آمریکا در این صنایع بوده است، زیرا شاهد استقبال خوب از این نمادها هستیم. اما از طرف دیگر گروه خودرو با صف فروش مواجه بود. گروهی که تحریم های داماتو ارتباطی به آنها ندارد و حتی قراردادهای مشترک پسابرجامی نیز به امضا رسانده اند!

بنابراین می توان گفت بازار واکنشی احساسی به این موضوع نشان داده و این گونه واکنش ها چندان دوام نخواهد داشت.

از منظر تکنیکالی نیز گروه خودرو در منطقه اشباع فروش قرار گرفته و به نظر می‌رسد صف های فروش این نمادها ظرف یکی دو روز آینده جمع آوری شود. توصیه می شود در این نمادها وارد صف های فروش نشوید.

در گروه پالایشی، با وجود  عرضه چندین باره صف خرید برخی نمادها، عطش خریداران همچنان تداوم داشت و در نهایت سهام این گروه دیروز رشد خوبی داشتند. پالایشی ها هم به لحاظ بنیادین و هم از منظر تکنیکالی در شرایط نسبتا خوبی به سر می برند. با توجه به آنکه پالایشی ها نفت را با نرخ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس از دولت دریافت می کنند و بابت پالایش آن کارمزد دریافت می کنند در صورت افزایش قیمت نفت این کارمزد دریافتی افزایش می یابد.

پیش بینی بازار در روزهای اتی

به نظر می رسد در یکی دو روز آینده جو منفی بوجود آمده در بازار تا حدود زیادی تعدیل شود. خودرویی ها احتمالا از اولین و موثرترین گروه هایی خواهند بود که ورق را برخواهند گرداند.

دلار که در این روزها در محدوده ۳۷۰۰-۳۸۰۰ تومان در نوسان است به احتمال فراوان تا قبل از پایان سال به ۳۹۰۰ تومانی و یا حتی بیشتر خواهد رسید. این افزایش قیمت، وضعیت شرکت های صادرات محور – علی الخصوص پتروشیمی ها – را متحول خواهد کرد و می توان در گزارشات بعدی این شرکتها انتظار تعدیل مثبت های بیشتری در سود براوردی انها را داشته باشیم.

از سوی دیگر به نظر می رسد تداوم رشد اخیر فلزاتی ها در بازارهای جهانی با دشواری های فراوانی روبرو باشد. احتمالا در هفته های اتی شاهد به تعادل رسیدن قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی خواهیم بود.

افزایش احتمال رشد نرخ بهره فدرال رزرو و به تبع آن ایندکس دلار، کامودیتی ها را مجددا با چالش مواجه خواهد ساخت. در مجموع به نظر می رسد گروه فلزاتی ها همچون یکی دو ماه اخیر فرصت رشد نداشته باشند و به مرور، فروشندگان این گروه مصمم تر و پرتعدادتر خواهند شد.

هیجان خودرویی ها ظرف همین هفته به زودی تخلیه خواهد شد، نمادهای گروه بر روی خط حمایتی هستند و حجم معاملات بالایی را در یک دو روز کاری آینده رقم خواهند زد. در حال حاضر افراد ریسک پذیر با رعایت حدد ضرر ۵-۱۰ درصدی و توجه به نقاط حمایتی نمادها میتوانند از نمادهای خودرویی نیز در سبد خود استفاده کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا