سنگ‌آهن در حاشیه امن قرار گرفت

سنگ‌آهن در حاشیه امن قرار گرفت

در حالیکه باور عمومی درباره افزایش قیمت دلار بر این است که این پدیده باعث افزایش درآمد واحدهای صادرکننده می‌شود، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان مواد معدنی معتقد است نه تنها افزایش پایدار نرخ دلار سود چندانی برای صادرکنندگان ندارد بلکه نوسان آن نیز به تولید ضربه خواهد زد.

 

کامران وکیل، با اشاره به وضعیت صادرات در شرایطی که قیمت دلار نوسان پیدا کرده است، گفت: در تحلیل‌هایی که در خصوص قیمت دلار مطرح می‌شود، باید گفت که اگر افزایش قیمت دلار به صورت بلندمدت باشد نمی‌تواند تاثیر چندانی در وضعیت صادرات چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی داشته باشد.
وی ادامه داد: افزایش نرخ دلار در صورتی که پایدار باشد شاید به حجم درآمد صادرکنندگان بیفزاید اما باید در نظر گرفت برخی قطعات و فناوری‌ها و ماشین‌آلات مورد مصرف در معادن وارداتی است و با همان دلار گران‌تر محاسبه می‌شود و البته با لحاظ کردن تورم عمومی که به خاطر افزایش دلار مثلا در قیمت سوخت، کالاهای مصرفی، لبنیات و غیره به وجود می‌آید اگر ۱۰ درصد هم به حجم درآمد صادرکنندگان اضافه کند از جایی دیگر هزینه‌های تحمیلی‌ آن را خنثی خواهد کرد.
دبیر کل انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان مواد معدنی همچنین با اشاره به اینکه نوسانی بودن قیمت دلار به تولید آسیب جدی می‌زند، اظهار کرد: از طرف دیگر اگر پدیده افزایش دلار همانگونه که معمولا در ایران رخ می‌دهد به صورت مقطعی و نوسانی باشد، باید گفت که باعث بلاتکلیفی و بی‌ثباتی می‌شود که محاسبات سود و زیان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را به هم ریخته و مجموعا باعث می‌شود سرمایه از بخش تولید دور شود که این به معنای تاثیر منفی افزایش نوسانی قیمت دلار است.
سنگ‌آهن در حاشیه امن قرار گرفت
وی با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات معدنی در بازار جهانی، عنوان کرد: گرچه محصولاتی مانند سنگ‌ آهن افزایش قیمت را تجربه می‌کند اما باید در نظر گرفت که این محصولات با رکودی سرسام آور در سال‌های قبل مواجه بوده‌اند؛ به طوری که سنگ‌آهن از ۱۲۰ دلار به حدود ۴۰ دلار رسید.
وکیل با اشاره به رسیدن قیمت آهن به بیش از ۷۰ دلار ادامه داد: افزایش قیمت سنگ آهن باعث شده که این محصول در یک حاشیه امنی قرار بگیرد به شکلی که تولیدکنندگان اطمینان حاصل کنند که قیمت آن دوباره به ۵۰ دلار نخواهد رسید و اگر قیمت در بازه ۶۰ تا ۷۰ دلار باقی بماند، بسیاری از معادنی که به تعطیلی کشیده شده بودند خواهند توانست تولید خود را از سر بگیرند.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان مواد معدنی اضافه کرد: اگر رویکرد صادرات مواد معدنی منطقی‌تر باشد و با بهانه‌ای مانند خام فروشی که به مراتب از نوسان نرخ دلار و هزینه‌های جانبی به تولیدکنندگان فشار می‌آورد این حوزه را وارد حاشیه نکنند می ‌توان آینده خوبی را برای صادر محصولات معدنی متصور بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا