در دیدار نایب رییس اتاق ایران و وزیر تجارت نیوزلند:

تشکیل کارگروه بررسی فرصت‌های همکاری با نیوزلند پیشنهاد شد

تشکیل کارگروه بررسی فرصت‌های همکاری با نیوزلند پیشنهاد شد

تهران- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار وزیر تجارت نیوزلند، تشکیل کارگروهی را برای بررسی فرصت‌های همکاری مشترک و حوزه‌هایی که دو کشور قابلیت کار و سرمایه‌گذاری دارند، پیشنهاد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اتاق ایران، وزیر تجارت نیوزلند که سرپرستی سفر هیات 20 نفره اقتصادی به تهران را بر عهده دارد، صبح امروز (شنبه) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با پدرام سلطانی نایب رییس اتاق ایران دیدار و گفت و گو کرد.
«پدرام سلطانی» در دیدار «تادمک کلی» وزیر تجارت نیوزلند، تشکیل کارگروهی برای بررسی فرصت‌های همکاری مشترک و حوزه‌هایی که دو کشور قابلیت کار و سرمایه‌گذاری دارند، پیشنهاد کرد.
سلطانی، سفر هیات نیوزلندی به ایران پس از سالها را نشانه عزم مقام های این کشور برای توسعه مناسبات عنوان کرد و گفت: با توجه به مسافت طولانی بین ایران و نیوزلند که در تجارت تأثیر گذاشته، باور دارم با در نظر گرفتن نقاط قوت و شرایط اقتصادی دو کشور، فرصت‌های فراوانی برای افزایش سطح مناسبات بین ایران و نیوزلند موجود است.
وی سطح فعلی حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور را با توجه به پتانسیل‌های موجود، بسیار پایین دانست و گفت: عصر جدیدی در اقتصاد ما شروع‌شده است. در 18 ماه اخیر بیش از 200 هیات اقتصادی از کشورهای توسعه‌یافته به ایران سفر کرده‌اند. بخش ‌خصوصی ما آماده همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی برای کشف فرصت‌های دست‌ نخورده است.
نایب رییس اتاق ایران، توسعه نیوزلند و برنامه‌ریزی‌های چند دهه اخیر این کشور برای پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی را فرصتی برای تبادل تجربیات و کار مشترک ارزیابی کرد و افزود: بر اساس تحقیقات و آنالیزهای متعدد بین‌المللی، ایران یکی از مهم‌ترین اقتصادهای، روبه رشد، باثبات و تأثیرگذار آینده منطقه خاورمیانه خواهد بود.
به گفته سلطانی، همکاری با ایران با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده، ذخایر طبیعی و پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، نه‌تنها بازار داخل، بلکه بازار 400 میلیونی منطقه را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.
نایب رییس اتاق ایران بر لزوم افزایش اعزام و پذیرش موثر هیات‌های اقتصادی ایران و نیوزلند تاکید و پیشنهاد کرد، کارگروهی تخصصی، نقاط قوت و حوزه‌هایی که دو کشور فرصت همکاری مشترک دارند مورد بررسی قرار دهد و اتاق ایران در اعزام و پذیرش هیات‌های مختلف موانع و فرصت‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و نیوزلند را مورد مذاکره قرار دهد.
سلطانی خواستار رفع موانع بانکی، تسهیل سفر فعالان اقتصادی و افزایش همکاری‌ها در زمینه های خدماتی شد و افزود: بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور تاکنون مربوط به مبادله کالا بوده ، اما در زمینه خدمات و سرویس‌های باکیفیت فرصت‌های کار مشترک و استفاده از تجربیات نیوزلند فراهم است.
وی خواستار رفع موانع بانکی و آغاز ارتباطات بانک‌های دو کشور برای تسهیل مناسبات اقتصادی شد و افزود: هزینه انجام مبادلات بانکی چون معمولاً به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد، 3 تا 4 درصد گران‌تر از دیگر کشورها برای فعالان اقتصادی ایران تمام می‌شود. لذا امیدواریم این موضوع با ایجاد ارتباط بین بانک‌های دو کشور برطرف شود.
نایب رییس اتاق ایران زمینه‌های همکاری بین دو کشور را گردشگری، کشاورزی و صنایع وابسته، ماهیگیری، مدیریت منابع آب عنوان کرد و افزود: با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی و اهمیت موضوع مدیریت منابع آب برای کشور، آماده همکاری با هر کشور یا شرکت خارجی که بتواند تحقیقات انجام داده و راهکار ارائه کنند، هستیم.

** باوجود برخی موانعی بانکی، شرکت‌های نیوزلندی آماده همکاری با ایران هستند
در ادامه 'تاد مک‌کلی' وزیر تجارت و امورخارجه نیوزلند با تاکید بر اینکه سفر این هیات که پس از 12 سال به ایران آمده در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: این سفر در پاسخ به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انجام می‌شود. شرکت‌های مهم نیوزلند در زمینه های مواد غذایی باکیفیت، زمین‌گرمایی، محصولات کشاورزی، حمل ‌و نقل و همکاری‌های دانشگاهی آماده ایجاد ارتباط با همتایان ایرانی خود هستند.
وی با اشاره به اینکه محصولات غذایی و کشاورزی نیوزلند، کیفیت منحصربه‌فرد در دنیا دارند، از امضای قرارداد تجارت آزاد با چین خبر داد و افزود: کشور ما با 4.7 میلیون نفر جمعیت، غذای بسیاری از مردم دنیا را تولید می‌کند. با توجه به اینکه نتیجه گزارش ها و ملاقات قبلی بین مقامات دو کشور بسیار مثبت بود، در زمینه های مختلفی مانند تولید محصولات باکیفیت و فنّاوری‌های نوین کشت آماده همکاری با ایران هستیم.
مک کلی نیز تلاش ایران برای ارتباط اقتصادی با دنیا را بسیار ارزنده توصیف کرد و گفت: نماینده ما در ژنو پیشنهاد توسعه همکاری‌ها را با ایران اعلام کرد و حضور هیات اقتصادی در اتاق بازرگانی به‌عنوان اولین محل بازدید، بیانگر اشتیاق برای افزایش مناسبات اقتصادی بین ایران و نیوزلند است.
وی از برنامه‌ریزی سفر وزیر کشاورزی نیوزلند در سال آینده میلادی به تهران و مذاکره در خصوص تعمیق روابط کشاورزی بین دو کشور خبر داد و افزود: در حوزه صنایع پیش رو و نوآوری‌های کشاورزی، بین وزیران دو کشور مذاکراتی انجام خواهد شد.
وزیر تجارت و امور خارجه نیوزلند، همچنین از مذاکره با همتای استرالیایی خود در جهت رفع موانع بانکی و تسهیل انجام مناسبات بانکی بین ایران و نیوزلند خبر داد و افزود: باوجود برخی موانع بانکی، شرکت‌های نیوزلندی آماده همکاری با ایران هستند و برخی نمایندگان سازمان تامین اعتبار صادرات، با ایران در خصوص اعتبار صادرات و شروع همکاری‌های بانکی مذاکراتی را آغاز کرده‌اند که امید است روز به‌ روز شاهد رشد حجم مناسبات بین دو کشور و تحقق هدف یک میلیارد دلاری باشیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا