پیغام طیب نیا به تمدیدکنندگان تحریم های ایران: امکان پذیر نیست

پیغام طیب نیا به تمدیدکنندگان تحریم های ایران: امکان پذیر نیست

وزیر اقتصاد با هشدار شدیدی به تمدیدکنندگان تحریم ها علیه ایران گفت:تمدید تحریم ها در ایران امکان پذیر نیست. آن هم در شرایطی که آثار و نشانه های لغو تحریم را به وضوح می بینیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی طیب نیا که در بیست و سومین همایش ملی بیمه و توسعه سخنرانی می کرد، گفت: تعیین تکلیف پرونده هسته ای به عنوان یک اولویت برای کاهش تکانه های خارجی وارده بر اقتصاد کشور در دستور کار قرار گرفت و دولت موفق شد مقتدرانه در عرصه مذاکره از حقوق حقه ملت ایران دفاع کند. بر این اساس طرف های مذاکره در چنین فرآیندی بود که حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای ایران به رسمیت شناختند و تحریم های ظالمانه بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برداشته شد.

طیب نیا ادامه داد: دولت موفق شد نرخ ارز را کنترل کرده و تورم را مهار کند، این در شرایطی است در جامعه ای که نرخ ارز و تورم دارای نوسانات بالایی است پیش بینی پذیری اقتصاد کم می شود و وقتی نتوان بازدهی سرمایه گذاری را با اطمینان پیش بینی کرد، طبیعی است سرمایه گذاری به میزان کافی انجام نخواهد شد.

وی اظهار داشت: مصداق دیگری از توجه به حوزه ریسک تمرکز بر کاهش مستمر نرخ سود بانکی در تناسب با کاهش نرخ تورم بوده است.کاهش نرخ بهره هزینه قبول فرصت ریسک در اقتصاد را کاهش می دهد و دولت تمام توان را برای مدیریت ریسک های عام در نظر گرفته اما ریسک های خاص، عموما بیمه پذیر بوده و کنترل آنها به حوزه وظایف صنعت بیمه بازمی گردد.

این وزیر ادامه داد: برجام تعهد بین المللی است که در آن قدرت های بزرگ اروپایی آسیایی و آمریکا دخالت داشتند و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و این طور نیست که یک کشور بتواند آن را زیر پا بگذارد و نقض کند .ایران همه تعهدات را در قبال برجام به طور کامل و صحیح انجام داده و این امر مورد تایید محافل مستقل بین المللی قرار گرفته است.

طیب نیا گفت: انتظار آن است طرف‌های مذاکره نیز به صورت کامل و سریع به تعهدات عمل کنند و هر گونه نقض عهد موجب می شود کشور ناقض، وجاهت و اعتبار خود را در عرصه بین‌المللی از دست دهد، تحریم ها قابل برگشت نیست دیوار تحریم ها امروز شکسته شده و درهم فرو ریخته است. 5 کشور دنیا به حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای اذعان داشته و تایید می کنند برنامه های ایران صلح آمیز است.

وی ادامه داد: تمدید تحریم ها در ایران امکان پذیر نیست. آن هم در شرایطی که آثار و نشانه های لغو تحریم را به وضوح می بینیم و شرکت های بزرگ بیمه جهان قصد ورود به بازار ایران را دارند. بنابراین باید از این فرصت کمال استفاده را داشته باشیم. تحریم اگرچه برای اقتصاد ایران هزینه هایی داشت و برای مردم سخت بود اما منافع گرانقدری را نیز برای اقتصاد ایران و کشور داشت زیرا در سایه آن نقاط ضعف و کاستی ها را شناسایی کردیم و موفق شدیم با تحریم ها مقابله کنیم به نحوی که در شرایط تحریم، قیمت نفت یکی از شدیدترین دوران کاهش قیمت را تجربه می کرد بر تحریم  و آثار آن فائق آییم.

وی ادامه داد: موفق شدیم در شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت به رشد اقتصادی مثبت برسیم و امسال رشد اقتصادی ما به ۵.۵ درصد مثبت رسیده و تورم را از بالای ۴۵ درصد به حدود ۸ درصد کاهش دادیم و آرامش را در بازارهای مختلف برقرار ساختیم این تجربه ارزشمند و دستاورد مثبت را ملت ایران به هیچ وجه از دست نخواهد داد.

وی اظهار داشت: در شرایط جدید که تحریم ها رفع شده و محدودیت ها و تحریم در حال رفع شدن است نباید از دستاوردهای دوران تحریم غفلت کنیم و باید از فرصت ورود شرکت های بزرگ خارجی به ایران و صنعت بیمه به نحو موثر و در راستای اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم البته هدف ما این نیست صرفا ریسک های موجود در ایران را به شرکت های خارجی واگذار کنیم بلکه این شرکت باید تبدیل به فرصتی برای جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت بیمه کشور شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا