هجمه یک سازمان نفتی عربی به طرح زنگنه: انتظارات ایران "جاه‌طلبانه" است

هجمه یک سازمان نفتی عربی به طرح زنگنه: انتظارات ایران

سازمان عربی سرمایه گذاری نفتی (APICORP) که زیرمجموعه سازمان کشورهای عرب صادرکننده نفت است با هجمه به طرح اعلامی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برای افزایش 1 میلیون بشکه ای تولید نفت شش ماه پس از لغو تحریم‌، انتظارات ایران را "زیادی جاه طلبانه" خواند.

به گزارش نامه نیوز، هجمه یک سازمان نفتی عربی به طرح زنگنه: انتظارات ایران سازمان عربی سرمایه گذاری نفتی گزارش داد، سطح تولید نفت ایران به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای کاهش یافته است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته که نتیجه آن چهارشنبه منتشر شد، عزم ایران برای تصاحب مجدد تمامی توان صادارت نفت خود پس از لغو تحریم های بین المللی در چهارچوب توافق هسته ای با قدرت های بزرگ در چند ماه امکان پذیر نیست و نیازمند صرف سال ها زمان است.

به گزارش سازمان عربی سرمایه گذاری نفتی (APICORP), زیرمجموعه سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت (Opaep), تولید نفت در جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 2016، چهارصد هزار بشکه در روز و تا پایان سال2017 سیصد هزار بشکه در روز دیگر افزایش خواهد یافت.

تولید نفت ایران در سال 2017، به سه میلیون و پانصد هزار بشکه در روز و صادارت نفت روزانه به دو میلیون بشکه خواهد رسید. سطح تولید نفت ایران پیش از تحریم ها حدود چهار میلیون بشکه در روز و میزان صادرات روزانه دو میلیون و پانصد هزار بشکه بوده است.

بر اساس گزارش این سازمان عربی، طرح تقویت توان تولید نفت در ایران به میزان مشارکت غول های نفتی، وضعیت اصلی ترین میادین نفتی و میزان موجود بودن تجهیزات برای افزایش توان زیرساخت های نفتی بستگی دارد. ایران با 158 میلیارد بشکه چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و دومین دارنده ذخایر گازی در جهان قلمداد می شود. وزارت انرژی ایران برای مدرنیزه کردن بخش نفت و گاز، از قصد خود مبنی بر جذب یک صد میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی (حدود نود میلیارد و یک صد میلیون یورو) خبر داد.

در ده سال گذشته هیچ اقدامی برای مدرن کردن این تاسیسات انجام نگرفته است. سطح تولید نفت در ایران به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای به شدت کاهش یافته و به دو میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت این کشور نیز تقریبا به نصف تقلیل یافته و به یک میلیون و سیصد بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که این میزان در سال 2011، دو میلیون و پانصد میلیون بشکه در روز بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پس از عقد توافق هسته ای در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که کشورش قادر است شش ماه بعد از لغو تحریم ها روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر تولید کند. وزارت نفت در نظر دارد از غول های نفتی دعوت به همکاری کند. از نظر سازمان عربی سرمایه گذاری نفتی، انتظارات ایران به دلیل مشکلات فنی موجود در بخش نفتی این کشور، زیادی جاه طلبانه است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا