بسته خبری 95.36:

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

 

امکان نقل و انتقال وجوه سرمایه گذاران خارجی فراهم شد

پس از ظهر روز یکشنبه، 7 آذر ماه، مدیر عامل "سمات" و بانک ملت با حضور در ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار با همراهی رییس سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر تفاهم نامه همکاری در جهت تسهیل امور نقل و انتقال وجوه سرمایه گذاران خارجی امضا کردند. این تفاهم نامه در راستای توسعه بازار سرمایه در عرصه بین المللی شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاران خارجی به امضا رسید.

مشاهده کل خبر


تفاهم‌نامه همکاری بورس‌کالا و اتاق بازرگانی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بورس‌کالا و اتاق بازرگانی، با مواضع مشترک دو نهاد، برای بهبود چرخه صنعت کشور، ساماندهی مکانیزم عرضه و تقاضا، شفافیت قیمتی و حذف واسطه های اضافی در فرآیند توزیع و نیاز به تعامل مشترک دو نهاد به امضا رسید. در این راستا، بورس به عنوان یک نهاد فرابخشی، با تلاش در جهت ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه‌ای بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، سعی دارد تا ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

مشاهده کل خبر


ICC
زمینه ساز توسعه فعالیت های بین المللی بورس کالا

مجمع عمومی عادی سالانه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در روزهای پایانی آبان ماه ۱۳۹۵ برگزار شد و «کنفدراسیون صادرات ایران»، «کانون انجمن‌های شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی» و «سندیکای بیمه‌گران ایران» از میان اعضای سازمانی و «سید حسین سلیمی»، «بانک صنعت و معدن»، «شرکت بورس کالای ایران»، «شرکت بیمه رازی» و «بانک پارسیان» از میان اعضای انفرادی به عنوان عضو شورای کمیته ایرانی ICC برای یک دوره سه ساله انتخاب شدند. همچنین بر اساس اساسنامه جدید کمیته ایرانی ICC مبنی بر انتخاب بازرس قانونی، «حسین وکیلی» با رأی اعضا به عنوان بازرس قانونی تجدید انتخاب شد.

مشاهده کل خبر


پشتیبانی سه ساله آتوس از سامانه معاملاتی بورس ایران

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، زمان 6 تا 8 ماهه برای به روز رسانی سامانه معاملاتی بورس ایران را در نوع خود بی نظیر دانست. به گفته حسن قالیباف اصل از آنجا که بازار سرمایه ما با شرکت فرانسوی آتوس تجربه قبلی در نصب سامانه معاملاتی بورس ایران را داشت و زمان بسیار زیادی صرف بررسی ها و نصب سامانه اولیه شده بود، در سیستم جدید این به روزرسانی با سرعت بسیار بالا انجام می شود که رکوردی تازه به حساب می آید.

مشاهده کل خبر


سامانه معاملاتی جدید با بهار می آید

مدیرعامل فرابورس ایران، انتقال دانش و فناوری را در قرارداد به روز رسانی سامانه معاملاتی بورس ایران از سوی شرکت فرانسوی آتوس، مهمترین ویژگی آن برشمرد. امیرهامونی در گفت و گو با "سنا" گفت: اگرچه این سامانه در بورس های کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مورد استفاده قرار گرفته، اما در آنجا موضوع انتقال فناوری در میان نبوده است ؛ در حالی که در قرارداد جدید با ایران، همکاران مدیریت فناوری سازمان بورس و همین طور بورس تهران و فرابورس، تمام آموزش های لازم را برای انتقال دانش و ارتقای این سامانه خواهند دید.

مشاهده کل خبر


بازار بدهی جوان است/اولین صکوک استصناع را بخش خصوصی منتشر کرد

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازار بدهی بازار جوانی است و قاعدتا این بازار یک مسیر طولانی را باید طی کند برای اینکه بتواند بزرگتر شود و به جایگاه واقعی خود برسد. حسن قالیباف اصل تصریح کرد: برای اینکه شرکت های خصوصی بتوانند اوراق‌شان را منتشر کنند باید بخش رتبه‌بندی شرکتها راه اندازی شود و از این رتبه‌ها در انتشار اوراق استفاده شود.

مشاهده کل خبر


پیش نیازهای یکسان‌سازی نرخ ارز

کاظمی دینان معتقد است بازار سرمایه و بازار پول باید با هم به یک توافق برسند تا در مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز یاری‌رسان دولت باشند، به این معنا که بازار پول یعنی سیستم بانکی کار بانکی خود را انجام دهد و به ارایه وام‌های کوتاه‌مدت، تامین سرمایه در گردش برای بخش تولید و مواردی از این دست را بپردازد؛ در عین حال بازار سرمایه نیز وظیفه خود را که تامین سرمایه بلندمدت یا زیربنایی است به بهترین شکل صورت دهد. مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت توافق بازار پول و سرمایه برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: برخی با فعالیت سوداگرایانه در صددند تا مردم را برای ورود به بازار ارز و طلا تشویق کنند.

مشاهده کل خبر


سال ۹۵؛ سال خصوصی سازی واقعی

به گفته سیدجعفر سبحانی، با اطمینان می توانیم اعلام کنیم که از ابتدای سال تا کنون هیچ واگذاری به بخش غیر واقعی نداشته ایم و همه برندگان مزایده ها را بخش خصوصی واقعی تشکیل داده اند. مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: با اطمینان می توانم اعلام کنم که از ابتدای سال تا کنون هیچ واگذاری به بخش غیر واقعی نداشته ایم و همه برندگان مزایده ها را بخش خصوصی واقعی تشکیل داده اند.

مشاهده کل خبر


افزایش سرمایه 104 شرکت بورسی

به گفته مدیریت نظارت بر بازار اولیه، در 8 ماهه سال 95، بیش از 100 شرکت سهامی عام اقدام به افزایش سرمایه کردند که مبلغ کل افزایش سرمایه این شرکت ها حدود 150 هزار میلیارد ریال بوده است. غلامرضا ابوترابی ادامه داد: مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت های سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه طی هشت ماه سال 95 معادل 149هزار و 575 میلیارد ریال است. بر اساس مجوزهای صادر شده، 55 درصد افزایش سرمایه ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته و اندخته ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تامین شده است.

مشاهده کل خبر


شاخص قیمت مسکن به زودی در بورس کالا طراحی می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالا خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالای ایران وجود دارد و براساس مذاکرات انجام شده به زودی این شاخص برای نشان دادن میانگین قیمت مسکن در سطح کشور در بورس کالا طراحی می شود. حسام عقبایی، در خصوص آخرین وضعیت طراحی شاخص مسکن در بورس کالا گفت: مذاکرات لازم برای طراحی شاخص مسکن با بورس کالای ایران که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن خواهد بود، انجام شده و به زودی این شاخص برای مسکن بر تابلوی بورس نقش می بندد.

مشاهده کل خبر


ابزار مالی جدید با کارکرد پوشش ریسک و تامین مالی/ امکان تنزیل سود نقدی مجامع و رفع نگرانی از کرسی مدیریت سهامدار عمده

به گفته مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران، گواهی سپرده سهام و انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سود تقسیمی دو ابزار مالی جدید بوده که علاوه بر امکان پوشش ریسک می تواند برای تامین مالی مورد استفاده قرار گیرند. رضا کیانی، با بیان اینکه این ابزار مالی جدید به سازمان بورس و کمیته فقهی پیشنهاد و ارایه شده، عنوان کرد: در حال حاضر برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ مدیریتی نگران عرضه سهام در بازار و برهم خوردن ترکیب مدیریتی خود هستند، در حالیکه با ابزار گواهی سپرده سهام ابتدا سهامدار عمده اقدام به فروش سهم خود به نهاد واسط بدون برخورداری از حق رای کرده و سپس نهاد واسط به پشتوانه آن دارایی مالی، گواهی سپرده این سهم را به سرمایه گذاران می فروشد و در نهایت منابع دریافت شده را به سهامدار عمده می دهد.

مشاهده کل خبر


تمرکز بورس بر اقتصاد داخلی است

رضا سلطان زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، موضوعیت امروز بازار سرمایه ایران را مسائل بنیادی اقتصاد کشور و اطمینان یا عدم اطمینان نسبت به وضعیت صنایع مختلف دانست و گفت: در ایران هم به تبع قیمت های جهانی قیمت سنگ آهن بالا رفته است؛ با این حال اینکه این تاثیر پایدار خواهد بود یا خیر، به سیاست های دراز مدت چین، آمریکا و اروپا و مصرف جهانی فلزات بستگی دارد و پیش بینی آن چندان آسان نیست.

مشاهده کل خبر


نقدینگی هوشمند به بازار سرمایه می آید

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید با بررسی تاریخی تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه گفت: در انتخابات سال 80 در فاصله بین دی ماه تا خرداد ماه شاخص کل با مثبت 19 درصد، در سال 84 در همین بازه زمانی شاخص کل با منفی 8 درصد، سال 88 شاخص کل با مثبت 6 درصد و در سال 92 شاخص کل با رشد 27 درصدی مواجه شده است. سیاوش وکیلی، اظهار داشت: در نیمه دوم سال ارائه گزارش های میان دوره ای مثبت و گاه با تعدیل های قابل اهمیت به همراه ورود نقدینگی از سوی معامله گران حقیقی و تحرک در برخی سهم ها و همچنین کسب بازده های چشمگیر در برخی نمادهای کوچک منجر به تحرک در صنایع بزرگتر و کلیت بازار شد.

مشاهده کل خبر


نمایندگان 20 کشور در بیستمین مجمع عمومی شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه

بیستمین دوره مجمع عمومی گروه شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG20) در روزهای 15 تا 19 آذرماه جاری در تهران برگزار می شود. موضوع اصلی بیستمین مجمع عمومی ACG به درخواست شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران، ضرورت توسعه همکاری میان شرکت های سپرده گذاری مرکزی در محیط درحال تحول کسب و کار است تا این شرکت بتواند در طول برگزاری این اجلاس، مجراها و تعاملات جدید بین المللی شناسایی کند.

مشاهده کل خبر

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا