خیز بلند نفتی ایران؛

صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی به بیش از ۲ برابر رسید

صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی به بیش از ۲ برابر رسید

صادرات نفت ایران به ۴ مشتری بزرگ آسیایی خود در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از دو برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری «سی ان بی سی»، آمارهای منتشر شده توسط گمرک ۴ کشور آسیایی که به عنوان مشتریان بزرگ نفتی ایران محسوب می شوند، حاکی از افزایش بیش از دو برابری صادرات نفت ایران به آنها در ماه اکتبر سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.  

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که با رفع نسبی تحریم ها، خیز بلند نفتی ایران برای باز پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریم کلید خورده است. در همین حال فقط دو مشتری نفتی بزرگ آسیایی ایران یعنی هند و چین به طور میانگین در ماه اکتبر تقریبا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه واردات نفت از ایران را به ثبت رسانده اند.  همچنین مجموع صاردات نفت ایران به ۴ کشور چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه اکتبر به ۱.۹۹ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۴۷.۹ درصدی بر خوردار شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بین المللی انرژی، این مقدار حجم صادرات نفت ایران به آسیا از حداقل سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد به عنوان بیشترین رقم محسوب می شود.  همچنین وزارت بازرگانی ژاپن در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که وارات نفت این کشور از ایران در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۳۲.۱ درصد افزایش و به ۲۰۲ هزار بشکه در روز رسیده است.  

از سویی دیگر، صادرات نفت ایران به هند در ماه اکتبر در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل به ۷۸۹ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز رسیده که بیشترین میزان در ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود. در همین حال وارات نفت چین نیز از ایران  به ۷۷۳ هزار و ۸۶۹ بشکه در روز افزایش یافته که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن بیش از دو برابر رشد نشان می دهد.  

بر همین اساس، صادرات سومین مشتری بزرگ نفت آسیایی ایران یعنی، کره جنوبی هم در ماه اکتبر سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن، افزایش ۷۳.۲ درصدی داشته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا