غلامی خبر داد:

پیشرفت ۹۸ درصدی فولاد ثامن چادرملو

پیشرفت ۹۸ درصدی فولاد ثامن چادرملو

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس امور سهام و مجامع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به بهانه سالگرد عرضه اولیه سهام چادرملو در بورس توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ماین نیوز، متن مصاحبه با امیر غلامی به شرح زیر است:

در سال مالی منتهی به 94/12/29،‌ رقم 349 ریال سود برای هر سهم محقق شد. چرا امسال 175 ریال سود برای هر سهم پیش‌بینی کردید؟ یعنی سود به نصف کاهش یافته است. دلیل آن چیست؟

با توجه به افزایش سرمایه شرکت موضوع مجمع عمومی فوق العاده 95/1/24، موافقت شد سرمایه شرکت طی دو مرحله افزایش یابد که در مرحله اول از مبلغ 17 هزارو 100 میلیارد ریال به مبلغ 28 هزارو 215 میلیارد ریال در سال جاری و در مرحله دوم، از مبلغ 28 هزار و 215 میلیارد ریال به مبلغ 35 هزار میلیارد ریال، حداکثر ظرف مدت دو سال می رسد. بنابراین سود سهام سال ٩٥ با سرمايه جديد لحاظ شده است. سرمايه قبلي ١٧ هزار و 100 ميليارد سهم و سرمايه امسال ٢٨ هزارو 215 ميليارد سهم است، پس طبیعی است که سود سال مالی منتهی به 29 اسفند 1395 کمتر از سال 94 باشد.

با توجه به پوشش حدود 37 درصدی سود پیش‌بینی در سه ماهه 95، فکر می‌کنید تا پایان سال از پیش‌بینی فراتر بروید؟

پوشش سود موضوعی است که بر فعالیت تولیدی و فروش شرکت طی یک دوره مالی مشخص می شود مبنای داده های پس از گزارش مالی در مقاطع سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه اعلام و در نهایت نتیجه نهایی در پايان سال مشخص مي شود یعنی پس از اتمام سال مالی موردنظر می توان بطور قطع اعلام کرد که سود به چه ميزان محقق شده است، درعین حال سود امسال براساس آنچه که پیش بینی شده بود برای یکسال اعلام شده است و در حال حاضر در حال تهیه گزارشات مالی شش ماهه هستیم که پس از نهایی شدن از طریق سامانه کدال ناشران بورس منتشر می شود.

چند درصد از سود پایان سال را بین سهامداران تقسیم خواهید کرد؟

در پيش بيني اعلام شده سال ١٣٩٥ به اين مورد هم اشاره شده و براساس آن قرار است ٩٠ درصد سود حاصل تقسیم شود.

چهار طرح در دست اجرا دارید که تاریخ بهره‌برداری سه طرح در سال 95 اعلام شده است. پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی اردکان به پایان رسیده. تاریخ دقیق بهره‌برداری دو طرح دیگر طرح چه زمان‌هایی است؟

از آنجایی که ما معتقدیم، تکمیل زنجیره تولید در صنعت فولاد موجب ارزش افرینی در این صنعت است در بدترین شرایط اقتصادی کشور و در اوج تحریم ها توانستیم طرح های توسعه خود را ادامه دهیم. همانطور که اشاره کردید ساخت و راه اندازی واحد بخار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان هم به پایان رسیده و هم اکنون این نیروگاه با ظرفیت کامل خود به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. بخشی از تولیدات این نیروگاه هم برای تامین برق موردنیاز طرح های فولاد و احیاء چادرملو و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان مورد استفاده قرار می گیرد. هم اکنون هم کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد و قابل ارتقاء تا یک میلیون و 300 هزار تن رو به پایان است و حدود 98 درصد عملیات نصب تجهیزات آن به اتمام رسیده و امیدواریم امسال تست های سرد و گرم آن آغاز شود. همچنین کارخانه احیاء مستقیم برای تولید آهن اسفنجی را هم در مجاورت کارخانه فولاد ثامن در دست ساخت داریم که آن هم برای سال 96 آماده بهره برداری می شود، تولید این کارخانه یک میلیون و 500 هزار تن آهن اسفنجی است. همچنین طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی به 4 میلیون تن هم، یکی دیگر از برنامه های توسعه بخش چادرملو است که برای تامین گندله موردنیاز واحد احیاء و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر علاوه بر اجرای این طرحها، بابت جبران مخارج سرمایه گذاریهای انجام شده در شرکت های سرمایه پذیر خود از جمله: شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت کاوند نهان زمین، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس «پامیدکو» و شرکت تامین سرمایه امید، مبلغ 6 هزار و 155 میلیارد ریال برآورد سرمایه گذاری کرده ایم.

اخیرا اعلام شد که با توجه به کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن، ایران در حال برنامه‌ریزی برای توقف صادرات سنگ‌آهن خام از مارس 2017 برابر با آغاز سال 1396 و فروش سنگ‌آهن فرآوری شده به منظور به حداکثر رساندن سود خود است. - فکر می‌کنید این توقف صادرات چقدر به طول بینجامد؟ تاثیر این اقدام بر صورت‌های مالی چادرملو چه خواهد بود؟ با توجه به اینکه در کوتاه‌مدت، کاهش فروش خواهید داشت، چه تمهیداتی برای جبران کاهش سود در کوتاه‌مدت اندیشیده‌اید؟ برای رفع نگرانی سهامداران چه تصمیمی دارید؟ این اقدام چه تاثیری بر سهام چادرملو دارد؟

شركت چادرملو با توجه به اينكه محصول بسيار مرغوب دارد و در آغاز هر سال برنامه ریزی مدونی برای توليد و فروش خود دارد خیلی درگیر تحولات مقطعی و اتفاقات پیش بینی نشده نیست و همواره سعی کرده براساس واقعیات بازار حرکت کند. براین اساس با توجه به هدف اصلی مدیران شرکت چادرملو که تامین مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی در داخل کشور است نزدیک 2 سال است که سنگ آهن صادر نکرده و اصولاً برنامه ای برای صادرات سنگ آهن ندارد. ما به دنبال تولید فولاد تا مرحله نهایی برای مصرف کننده هستیم که علاوه بر تکمیل زنجیره تولید، ارزش افزوده محصول را نیزارتقاء بخشیم. هرچند دچار تنگناهای مالی هستیم اما به صادرات سنگ آهن فکر نمی کنیم و رسالت خود را در تامین مواد اولیه فولاد سازان داخلی می دانیم.

با توجه به طولانی‌مدت شدن روند منفی معاملات سهام چادرملو، پیش‌بینی شما از آینده این سهم چیست؟

قيمت سهام شركت در بازار بورس از فاكتورهاي متنوع و مهمي برخوردار مي باشد يكي از اين فاكتورها عملكرد شركت است كه وقتی سهامداران می بینند که شركت چادرملو در شرایط که بسیاری از معادن کشور با رکود و بعضاً تعطیلی کامل مواجه شدند توانسته با قدرت و مدیریت هزینه، همچنان به روند تولید سنگ آهن آن هم با بهترین کیفیت و عیار قابل قبول ادامه دهد و از طرفی به دنبال ایجاد ارزش افزوده در محصول خود با طراحی و ساخت واحدهای فولادی باشد خوب طبیعی است به پایداری سود خود اطمینان پیدا می کنند و تاکنون هم با حفظ سهام خود حامی برنامه ها و عملکرد شرکت بوده اند. ما هم تاکنون به تعهدات خود نسبت به سهامداران عمل کردیم و اما شاخص بورس به موارد مهم ديگری هم وابسته است، مواردی چون فضاي حاکم اقتصاد بين الملل و منطقه و موضوعات سياست جهاني و منطقه اي و همچنين سیاست ها و تصميمات دولت و محیط عمومی فضای كسب و كار از جمله رکود و یا رونق اقتصادي. ما امیدواریم با هويدا شدن نتایج برجام بازار بورس نیز روی خوش خود را به سهامداران نشان دهد. توصیه می کنم سهامداران گرامي صبر و تحمل بيشتري داشته باشند و در زمان وارد شدن و سرمايه گذاري ميزان ريسك سرمايه گذاري را لحاظ کنند و هيجاني تصميم نگيرند هرچند مظلومترين سرمايه گذاران سهامداران بورس هستند كه كمتر ديده مي شوند و ارزش فراواني دررونق اقتصاد دارند. به اميدي روزهای درخشان در بازار بورس.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا