سلطان زاده در گفتگو با سنا:

تمرکز بورس بر اقتصاد داخلی است

تمرکز بورس بر اقتصاد داخلی است

در ایران هم به تبع قیمت های جهانی قیمت سنگ آهن بالا رفته است ؛ با این حال اینکه این تاثیر پایدار خواهد بود یا خیر، به سیاست های دراز مدت چین، آمریکا و اروپا و مصرف جهانی فلزات بستگی دارد و پیش بینی آن چندان آسان نیست.

 

 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، موضوعیت امروز بازار سرمایه ایران را مسائل بنیادی اقتصاد کشور و اطمینان یا عدم اطمینان نسبت به وضعیت صنایع مختلف دانست.

رضا سلطان زاده در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: به اعتقاد من، الان دیگر بیش از آنکه مسایلی همچون انتخابات آمریکا اهمیت داشته باشد، تمرکز بازار سرمایه و مدیران شرکت ها بر اقتصاد داخلی است؛ یعنی خود ما باید بتوانیم شرکت را قوی تر کنیم، عدم اطمینان را از بین ببریم و ضمن شفاف سازی، ترازنامه ها را اصلاح ساختار مالی کنیم.

وی با بیان اینکه حدود 40 درصد بازار سرمایه ایران را شرکت های پتروشیمی تشکیل می دهند، اطمینان به سودآوری آینده این شرکت ها را بسیار در سرمایه گذاری های آتی در صنعت پتروشیمی اثرگذار دانست.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، دیگر صنعت عمده و فعال در بازار سرمایه را صنعت بانکداری با سهم 20 درصدی ذکر کرد و گفت: به دلیل آنکه برخی نمادهای بانکی هنوز باز نشده است، به دشواری می توان ارزیابی دقیقی از این صنعت داشت.

سلطان زاده با اشاره به اینکه هم اکنون بخش بانکداری در کشور زیر فشار است، گفت: شفافیت در صورت های مالی بانک ها برای ارزش گذاری آنها بسیار مهم است و برخی از بانک ها به دستور بانک مرکزی مجبور به گرفتن ذخایری بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان شده اند.

صنعت خودرو، دیگر صنعتی بود که مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به فضای پسابرجام و آثار آن بر اقتصاد کلان کشور قرار است با مشارکت شرکت های خارجی، اتفاقات خوبی در این صنعت رقم بخورد. هرچند اغلب اینها نیاز به اصلاح ساختار مالی دارند که این فرایند مدتی زمان خواهد برد .

سلطان زاده سپس با نگاهی به صنعت دارویی کشور گفت: بررسی ترازنامه شرکت های دارویی نشان می دهد که پرداخت های این شرکت ها بسیار زیاد شده است و زمانی که نسبت سیستم دریافتی در ترانامه بزرگ می شود معنایش این است که پول به داخل شرکت بر نمی گردد؛ یعنی اینها از شرکت های بیمه، بیمارستان ها، شرکت های پخش و داروخانه ها طلبکار هستند.

سلطان زاده در خصوص فلزات اساسی هم گفت: این فلزات بعد از انتخابات آمریکا یک رشد قیمتی داشتند؛ چرا که شعارهای انتخاباتی ترامپ این بود که قرار است به ساخت و ساز و اصلاح زیر بنایی آمریکا بپردازد، لذا پیش بینی های جهانی هم این است که قیمت ها در بازارهای کامودیتی و آهن و مس رشد داشته باشد.

وی با بیان اینکه  در ایران هم به تبع قیمت های جهانی قیمت سنگ آهن بالا رفته، افزود: با این حال اینکه این تاثیر پایدار خواهد بود یا خیر، به سیاست های دراز مدت چین و آمریکا و اروپا و مصرف جهانی فلزات بستگی دارد و پیش بینی آن چندان آسان نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران در پاسخ به این سوال که پتانسل رشد در بازار سرمایه را در ماه های باقیمانده از سال چگونه می بینید گفت: احساس من این هست که اگر نسبت قیمت دلار به ریال در همین فضای 37000 ریال باقی بماند تغییر آنچنانی در شاخص ها رخ نخواهد داد، اما  اگر ریال در اواخر سال تضعیف شود، سهام شرکت های پتروشیمی و معدنی رشد خواهد کرد. ضمن اینکه چون بازار سرمایه در ایران روی سود اوری آینده شرکت ها قیمت گذاری می شود، باید شفافیت ایجاد و مشخص شود که در سال 96 چه شرکت هایی می توانند سودآور داشته باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا