یک کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

درخواست از سازمان برای سامانه ایی مهجور با تکیه بر دو سهم پرحاشیه

درخواست از سازمان برای سامانه ایی مهجور با تکیه بر دو سهم پرحاشیه

یک کارشناس بازارسرمایه با تکیه بر تجربه تلخ سهامداران دو شرکت پرحاشیه، از سازمان بورس خواست سامانه مهجور تدان و استفاده بیشتر از تحلیل ها و نظرات کارشناسی آنرا فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به رغم گذشت حدود 18 ماه از فعالیت "تدان"، این سامانه چندان مورد توجه فعالین بازار سرمایه قرار نگرفته و محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با تکیه بر تجربه تلخ سهامداران دو شرکت پرحاشیه اعلام کرد، یکی از کارکردهای بازار سرمایه، نظارت بر ارائه اطلاعات شرکت ها و افزایش شفافیت و قابلیت اتکای این اطلاعات برای سهامداران و اهالی بازار است.

در این میان، نقش شرکت های مشاور سرمایه گذاری در بررسی این اطلاعات و ارائه تحلیل های کارشناسی و موشکافی صورت های مالی و گزارش های مالی شرکتهای بورسی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از سوی دیگر سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار نقش به سزایی در گسترش بسترهای لازم جهت عمق بخشیدن به فضای تحلیل بازار دارد که در این میان گام های موثری برداشته شده و امید می رود با توسعه این اقدامات زمینه های لازم برای هرچه شفاف تر شدن گزارش های شرکت ها و نیز گسترش فضای تحلیلی بازار ( بویژه از سوی شرکت های مشاور سرمایه گذاری) فراهم شود.

در همین رابطه شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اِماکو) در سال گذشته در سامانه تدان (که به منظور ارائه تحلیل های شرکت های دارای مجوز مشاوره سرمایه گذاری راه اندازی شده) در خصوص دو سهم پرحاشیه و پرریسک بازار یعنی "آکنتور و شپلی" که در یکی دو سال اخیر فراز و نشیب های زیادی داشته و با حواشی مختلفی همراه بوده اند اقدام به موشکافی صورت های مالی و گزارش های منتشره این شرکت ها کرده و هشدارهایی ( لینک " آکنتور" در 29 دی 94 و لینک  "شپلی" در 9  آذر 94) داده بود.

وضعیت این دو شرکت و رویدادها و حواشی پیرامون آنها در یکی دو سال اخیر نشان می دهد سهامداران پیش از آنکه نسبت به انتخاب سهام یک شرکت به منظور سرمایه گذاری اقدام کنند باید حتما از نظرات و تحلیل های کارشناسی مشاوران معتمد سازمان بورس که با دید موشکافی و به دور از تعصب و جانبداری نسبت به بررسی صورت های مالی و گزارش های شرکت های بورسی اقدام می کنند بهره برده و در تصمیم گیری های خود لحاظ کنند.

مطلب تحلیلی مربوط به سهم "آکنتور" نزدیک به 920 بازدید داشت و چه بسا اگر تبلیغات گسترده تری از سوی سازمان بورس در این زمینه صورت می پذیرفت و افراد بیشتری با این سامانه آشنا بودند، از این تحلیل و تحلیل های مختلف دیگری که در این سامانه منتشر شده استفاده کرده و تصمیمات بهتری اتخاذ می کردند و یا حتی از ضرر و زیان های احتمالی خود جلوگیری می کردند.

به سهامداران محترم پیشنهاد می شود قبل از هرگونه تصمیم گیری نسبت به خرید و یا فروش سهام شرکتها، از وضعیت دقیق شرکت مزبور مطلع شده و نظرات کارشناسان و مشاوران معتمد سازمان بورس را نیز در تصمیم گیری های خود لحاظ کنند. به تجربه ثابت شده خوش بینی مفرط نسبت به یک سهم و نادیده گرفتن نظرات اهل فن در این زمینه می تواند زیان های هنگفتی را به سهامداران تحمیل کند.

از مسئولین محترم سازمان بورس تقاضا داریم با گسترش بسترهای لازم برای تعمیق فضای تحلیلی بازار، موجبات کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را فراهم آورده و بر جذابیت های بورس برای آحاد جامعه بیفزایند.

در همین راستا، گام مثبتی که خرداد سال گذشته برداشته شد، راه اندازی سامانه تحلیلی تدان بود که از طریق آن شرکت ها و نهادهای مالی دارای مجوز مشاوره سرمایه گذاری نسبت به ارائه نظرات و تحلیل های کارشناسی در خصوص اطلاعیه ها و صورت های مالی شرکتها اقدام می کنند.

در راستای توسعه این سامانه، تسهیل دسترسی معامله گران و اهالی بازار به این سامانه و تحلیل های منتشره در آن از طریق قرار دادن لینک هر تحلیل سامانه تدان در کنار اطلاعیه هر سهم در وب سایت tsetmc و نیز تبلیغات گسترده تر در این زمینه از سوی آن نهاد محترم منجر به آشنایی بیشتر سهامداران با این سامانه و بهره بردن از تحلیل ها و نظرات کارشناسی بارگذاری شده در آن خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا