عزم اوپک برای بازگرداندن آرامش به بازار نفت

عزم اوپک برای بازگرداندن آرامش به بازار نفت

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در حالی قرار است چهارشنبه (١٠آذرماه) در مقر این سازمان در وین برگزار شود که تولید ١٤ عضو کشورهای صادرکننده نفت با وجود مازاد عرضه بیش از ٢ میلیون بشکه ای در بازار نفت به ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم از زمان تشکیل اوپک تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 

یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در حالی قرار است چهارشنبه (١٠آذرماه) در مقر این سازمان در وین برگزار شود که تولید ١٤ عضو کشورهای صادرکننده نفت با وجود مازاد عرضه بیش از ٢ میلیون بشکه ای در بازار نفت به ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم از زمان تشکیل اوپک تاکنون بی‌سابقه بوده است.
اماچه شد که تولید اوپک به نزدیکی ٣٤ میلیون بشکه در روز رسیده است و این سازمان به تعهد خود مبنی بر تولید ٣٠ میلیون بشکه در روز پایبند نبوده است؟
دسامبر٢٠١١ (آذرماه ١٣٩٠) اوپک یک تصمیم خارق العاده گرفت که اعضای آن زیر این تصمیم را امضا کردند و آن حذف نظام سهیمه بندی بود. این تصمیم که به بهانه آوردن عراق به درون سیستم سهمیه بندی صورت گرفت نه تنها نتوانست عراق را داخل سهمیه بندی آورده و تولید این کشور را مقید کند عملا دست عربستان، کویت و دیگر همپیمانان آنها را باز گذاشت تا با افزایش تولید، سهم بازار نفت ایران، لیبی، نیجریه را که گرفتار تحریم شده بودند بدون آن که ظاهرا تخلفی از مصوبات اوپک کرده باشند باز بگذارد.
در واقع مشکلات کنونی اوپک تا حد زیادی به دلیل همان اشتباه تاریخی است که در کنفرانس دسامبر ٢٠١١ صورت گرفت زیرا با وجود سیستم سهمیه بندی اوپک دست کم در ظاهر از کشورهای عضو از جمله عربستان درخواست می کرد به سهمیه های تولید خود در چارچوب اوپک (عربستان حدود ٨ میلیون بشکه در روز) پایبند باشند اما اکنون این امکان وجود ندارد.
کورس کشورهای اوپک برای افزایش تولید نفت با قیمت‌های جذاب، آن روزها آغاز شد قیمت نفت در فاصله سال‌های ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ (١٣٨٩ تا ١٣٩٢) وسوسه کننده بود؛ بیش از ١٠٠ دلار برای هر بشکه. کشورها برای کسب درآمد نفتی بیشتر اقدام به افزایش تولید نفت کردند تا بتواند سهمیه بیشتری از درآمدهای نفتی را نصیب کشورشان کنند؛ طبیعی هم به نظر می رسید.
آن چنان که آمارها حکایت می کند، تولید نفت عراق در فاصله سالهای ٢٠١١ تا ژانویه ٢٠١٦، به طور میانگین روزانه یک میلیون و ٧٠٨ هزار بشکه افزایش یافته است؛ تولید نفت عربستان نیز در همین بازه زمانی ٨٣٢ ، امارات ٣٨٩ و کویت ٢٢٢ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
سهم این کشورها نیز در اوپک افزایش یافت و بر اساس آخرین اخبار سهم تولید نفت عربستان سعودی در اوپک از ۲۹.۱ درصد در سال ۲۰۰۴ میلادی به ۳۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی و سهم تولید نفت عراق از ۶.۵ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۱۳.۲ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است، همچنین سهم امارات متحده عربی از ۷.۷ به حدود ۸.۸ درصد و سهم کویت از ۷.۶ به ۷.۸ درصد افزایش یافته است.
افزایش تولید نفت اما این روزها با توجه به این که قیمت نفت از ١٠٠ دلار آن روزها به حدود ٤٠ دلار رسیده است از هیچ منطقی تبعیت نخواهد کرد الا سیاست.
حال چرا در این شرایط و با توجه به این که ایران هیچ نقشی در مازاد عرضه نفت طی این سالها نداشته سعودیها اصرار دارند ایران در طرح کاهش تولید نفت مشارکت کند؟
پاسخ به این سوال چندان سخت نیست اصرار عربستان برای پیوستن ایران به طرح تثبیت تولید، بیشتر یک تصمیم سیاسی است و از سوی مقام‌های سیاسی خارج از وزارت نفت این کشور گرفته شده است، چون عربستان در رقابت راهبردی با ایران در منطقه خلیج فارس در موضع ضعف قرار گرفته است، از این رو تلاش می کند تا با وجود این که از ناحیه کاهش شدید درآمدهای نفتی تحت فشار است از این حیث ایران را تحت فشار قرار دهد و برای بازگشت ایران به بازار مانع ایجاد کند.
عربستان درچنین شرایطی به ریسمان نفت و اوپک چنگ زده است و در حالی اوپک را تهدید به افزایش تولید نفتش می کند که به گفته کارشناسان، ظرفیت افزایش تولید نفت ندارد؛ مهدی یوسفی، کارشناس ارشد موسسه مطالعات انرژی می گوید: هم‌اکنون نه عربستان سعودی و نه روسیه ظرفیت افزایش تولید ندارند.
به اعتقاد کارشناسان، تولید نفت عربستان که بیش از ١٠ میلیون و ٥٨٠ هزار بشکه در روز است حداکثر تولید نفت این کشور است و توان افزایش بیش از آن را ندارد.
در این شرایط عملا تصمیم گیری یا عدم تصمیم گیری برای تثبیت تولید برای روسیه وعربستان فرق زیادی ندارد و حتی مخالفت این ٢ کشور با طرح تثبیت تولید به معنای آنست که این کشورها توان افزایش بیشتر تولید را ندارند و بواسطه آن خواهان اعمال فشار بر کشورهایی هستند که برنامه افزایش تولید دارند.
ایران اما با وجود آن که نقشی در وضع به وجود آمده در بازار نفت نداشته تمام تلاشش را همانند دیگر کشورهای اوپک برای تثبیت بازار نفت انجام داده است، هیچ کشوری نمی تواند منکر تلاش‌های ایران برای توافق الجزایر شود که در آن اوپکی ها بعد از مدت‌ها به اجماع رسیدند تا تولید نفت اعضای کشورهای اوپک به ٣٢ میلیون و ٥٠٠  یا ٣٣ میلیون بشکه در روز برسد، اعضای اوپک تلاش دارند با پایبندی به این تصمیم در نشست آتی ( ٣٠ دسامبر) بازار نفت را به آرامش برسانند، نشستی که بدون شک سخت خواهد بود.
جهان چشم به تصمیمات ١٤ عضو اوپک دارد که با لغو امروز نشست اوپکی ها و غیراوپکی ها به دلیل عدم حضور خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان بیم سیاسی کاری و زیاده خواهی آن به مشام می رسد، اما نباید فراموش کرد که عربستان بیشترین ضربه را از کاهش قیمت نفت خورده است و او نیز در کنار کشورهای مانند ونزوئلا، الجزایر، ایران و تمام کشورهای عضو این سازمان به این توافق نیاز دارد؛ اوپک  در این نشست باید از میان زیاده خواهی و منطق بازار یک کدام را برگزیند و نباید فراموش کند که همه صادرکنندگان نفت به نوعی در یک کشتی نشسته اند و بهتر است به جای تفکر آسیب پذیری بیشتر رقیب، به دنبال همکاری بیشتر باشند و به سمت راه حلی بروند که منافع جمعی را در نظر داشته باشد.

رویا خالقی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا