انتخاب ترامپ بر تلاطم بازار ارز افزود

انتخاب ترامپ بر تلاطم بازار ارز افزود

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: روابط ایران و غرب و برخی ابهام ها درباره آن که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس جمهوری جدید آمریکا به آنها دامن زده شده، عامل اصلی تلاطم بازار ارز در روزها و هفته های گذشته بوده است.

 

ایرج ندیمی امروز درباره نوسان قیمت ارز در بازار افزود: در 37 سال گذشته عوامل زیادی خارج از مناسبات پولی، مالی، بانکی و اعتباری بر نرخ ارز در کشور تاثیر گذاشته که بخش مهمی از آن عوامل خارجی مانند سیاست خارجی کشور و مسائل مترتب بر ارتباطات بوده است.
به گفته این مسوول، نظام توزیع و چگونگی استفاده از آن، قاچاق و... از عوامل داخلی بوده که در سال های گذشته بازار ارز را متاثر کرده است.
ندیمی ادامه داد: امروز مردم با ابهام هایی در زمینه اصل تامین مالی و ارزی روبرویند و لازم است بویژه در بحث برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روشنگری هایی صورت بگیرد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: اینک تقاضای عمده ای برای ارز در بازار وجود ندارد و بجز 50 تا 60 دلاری که زایران در هفته های گذشته برای صدور روادید عراق نیاز داشتند، پیشنهاد جدیدی برای واردات به کشور یا انجام سفرهای زیارتی نداریم.
وی گفت: در تهیه و خرید دلار دو عامل اساسی خریدهای خارجی و ذخیره سازی با نگاه سرمایه ای نقش دارد که مورد نخست به راحتی از سوی دولت قابل کنترل است.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سرمایه گذاری افراد با ذخیره سازی دلار و ارز نیز به عواملی همچون نرخ سود بانکی و نوسان های بورس و بازار سرمایه وابسته است.
وی تصریح کرد: دولت با توجه به روند رو به رشد دلار، بزودی در مباحث بودجه ای، ارزی و شورای پول و اعتبار تصمیم هایی می گیرد، زیرا تداوم روند موجود به کاهش هرچه بیشتر ارزش پول ملی و گرانی در جامعه می انجامد و این موضوع بویژه برای دولت مطلوب نیست.
بازار آزاد ارز تهران در هفته های گذشته شاهد رشد قیمت برخی ارزهای عمده بویژه دلار آمریکا بوده است؛ به گونه ای که نرخ دلار در مبادلات به بیش از 37 هزار ریال نیز رسید.
برخی فعالان بازار سکه و ارز، اعلام پیشین دولت درباره اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال را علت اساسی این افزایش می دانند و برخی نیز معتقدند این افزایش ها مقطعی است و جهش قیمت دلار مانند آنچه در بحران ارزی سال 91 شاهد بودیم، رخ نخواهد داد.
انتخاب رییس جمهوری جدید آمریکا، رشد تقاضای ارز در هفته های گذشته بویژه سفرهای اربعین و نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی (دوازدهم دی ماه) از دلایل این افزایش مطرح شده است.
نرخ دلار در بازار آزاد تهران هر روز نسبت به روز پیش افزایش می یابد. صرافان ارز و سکه در معاملات یکشنبه بازار آزاد تهران، هر دلار آمریکا را با 301 ریال افزایش قیمت نسبت به شنبه 37 هزار و 577 ریال داد و ستد کردند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا