مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران خبر داد:

۲ ابزار مالی جدید با کارکرد پوشش ریسک و تامین مالی

۲ ابزار مالی جدید با کارکرد پوشش ریسک و تامین مالی

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: گواهی سپرده سهام و انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سود تقسیمی دو ابزارمالی جدید بوده که علاوه بر امکان پوشش ریسک می تواند برای تامین مالی مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رضا کیانی با بیان اینکه می توان از برخی ابزارهای مشتقه  به صورت ترکیبی به منظور تامین مالی و پوشش ریسک استفاده کرد،به فارس گفت:گواهی سپرده سهام یکی از ابزارهایی است که می‌تواند از بعد نقد شوندگی و تامین مالی به ذی نفعان بازار سرمایه کمک کند.

وی با بیان اینکه این ابزار جدید به سازمان بورس و کمیته فقهی پیشنهاد و ارایه شده،عنوان کرد: در حال حاضر برخی هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری از لحاظ  مدیریتی نگران عرضه سهام در بازار و برهم خوردن ترکیب مدیریتی هستند در حالیکه با ابزار گواهی سپرده سهام ابتدا سهامدار عمده اقدام به فروش سهم به نهاد واسط بدون برخورداری از حق رای کرده و سپس نهاد واسط به پشتوانه آن دارایی مالی ، گواهی سپرده این سهم را به سرمایه گذاران می فروشد و در نهایت منابع دریافت شده را به سهامدار عمده می دهد.

کیانی با بیان اینکه کارکرد گواهی های سپرده مشابه صندوق های سرمایه گذاری در واگذاری واحد های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران به پشتوانه سهم های موجود در سبد دارایی ها است، عنوان کرد: در این روش حق رای همچنان در اختیار سهامدار عمده بوده و از اینرو نگرانی از بابت بر هم خوردن ترکیب مدیریتی برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به ساختار این ابزار گفت: مدل این ابزار به گونه ای است که سهامدار عمده با فروش سهم به نهاد واسط،  این اختیار را به او می دهد که گواهی سپرده را به سرمایه گذار بفروشد و به این ترتیب برای سهامدار عمده منابع مورد نظر را تامین مالی می کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در دنیا هم اکنون این ابزار تحت عنوان رسید سپرده و یا دیپوزیت رسید وجود دارد و در نوع بین المللی آن گواهی سپرده جهانی( GDR)یا گواهی سپرده آمریکا ((ADR در ادبیات مالی رایج است.

کیانی با بیان اینکه در این روش شرکت مدیریت دارایی، مشابه نهاد های واسط اوراق صکوک ایجاد می کند گفت:برخی عنوان می کنند در این فرایند می توان نهاد واسط را حذف کرد و به پشتوانه سهام سپرده شده در نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام به انتشار گواهی سپرده کرد.در این فرایند می توان وقتی سهام فروخته می شود یک اختیار فروش هم به سرمایه گذار فروخته شود و یک اختیار خرید هم به سهامدار عمده تا برای مدت زمان مشخصی با نرخ معین بازپرداخت شود.

بطور مثال برای دو سال با نرخ 20 درصد سرمایه گذار می تواند این اختیار را به سهامدار عمده بفروشد و یا سهامدار عمده می تواند آن را بازخرید کند.

وی با بیان اینکه این ابزار برای صنایع نیازمند به منابع مالی و همچنین سرمایه گذارانی که به دنبال پوشش ریسک هستند ابزاری فوق العاده است،افزود: در حال حاضر این مدل برای تامین مالی هلدینگ ها بسیار کاربردی است.هم اکنون برخی شرکت ها با وثیقه گذاری سهام در نزد بانک ها اقدام به تامین تسهیلاتی می کنند که گاهی به بازار سهام صدمه می زند. ولی این ابزارها می توانند طوری عمل کنند که گویی سهامدار عمده بر روی سهام از مردم وام می گیرد.علاوه بر کارکرد تامین مالی، این ابزار می تواند در بحث افزایش سهام شناور و افزایش عمق بازار نیز کمک کند.

کیانی از انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سود تقسیمی به عنوان دیگر ابزار کاربردی برای تامین مالی در بازار سهام اشاره کرد و افزود:این ابزار پیش از این از سوی سرمایه گذاری غدیر و مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به سازمان بورس ارایه شده است.

وی گفت: در حال حاضر 12 تا 15 درصد ارزش کل بازار شامل سود های تقسیمی مجامع شرکت ها است که با خروج این رقم از شرکت، دردسرهای زیادی برای شرکت ایجاد می شود.

کیانی با بیان اینکه 80 درصد سود های تقسیمی مجامع شرکت های بورسی در بازه زمانی 6 ماهه واریز می شوند گفت: هر سال نزدیک به بیش از 10 درصد ارزش بازار از بورس خارج می شود و در عین حال تبدیل به مطالبه با سررسید بالای شش ماه می شود.در این وضعیت این مطالبات می تواند در قالب خرید دین تبدیل به اوراق بهاداری شود که با تنزیل آنها در بازار فروخته و نقد شود.در این روش پرداخت سود نقدی در سررسید ثابت است منتهی طلبکار می تواند قبل از سررسید این طلب را تنزیل و در بازار به فروش برساند.

وی گفت: در بررسی نکول سود های تقسیمی در سه سال اخیر مشخص شده بالای 60 درصد سود های تقسیمی توسط 10 شرکتی پرداخت می شود که بیشترین سود را داده اند از اینرو شرکت های بزرگ از بابت نکول پرداخت سود نقدی مشکلی نداشته اند.بنابراین انتشار این اوراق برای آن دسته از شرکت هایی خواهد بود که سابقه بدی از بابت پرداخت سود تقسیمی در سررسید و یا ریسک نکول نداشته باشند.

همچنین در این روش سهامی عام بودن و برخورداری از سابقه خوب در پرداخت سود های تقسیمی شرکت ها شرط اصلی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سود تقسیمی است.

کیانی در مورد امکان عرضه اوراق بهادار بر اساس روش مذکور برای شرکت هایی همچون پدیده شاندیز که سهامدار عمده آن در نزد سازمان بورس درج شده، گفت: اگر این شرکت سهامدار یک شرکت بورسی باشد و الان در مجمع، سودی تقسیم کرده و باید از آن سود دریافت کند، می تواند از این ابزار استفاده و تبدیل به اوراق بهادار کند و با تنزیل آن دربازار به منابع پولی دست یابد ولی اینکه شرکت پدیده شاندیز بتواند در بازار این اوراق را بفروشد حداقل چنین فکری در این زمینه وجود ندارد زیرا این ابزار نیازمند پشتوانه و اعتباری است که بتواند ریسک سرمایه گذاران را کاهش دهد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا