عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

ارتقای شاخص های بورس با یکسان سازی نرخ ارز

ارتقای شاخص های بورس با یکسان سازی نرخ ارز

تک نرخی شدن ارز علاوه بر اینکه سرمایه گذاری خارجی را تقویت می کند، برای واحدهای صادرکننده کالا و خدمات نیز منجر به افزایش سودآوری و ارتقای شاخص های قیمتی آنها خواهد شد.

 

یک نماینده سابق مجلس، سیاست یکسان سازی نرخ ارز و تثبیت بازار ارز را موجب ارتقای شاخص های بورس دانست .

جعفر قادری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز علاوه بر اینکه سرمایه گذاری خارجی را تقویت می کند، منجر به افزایش سودآوری و ارتقای شاخص های قیمتی واحدهای صادرکننده کالا و خدمات خواهد شد.

وی شرایط فعلی بازار را نیازمند هماهنگی بیشتر بین بازار پول و بازار سرمایه دانست و گفت: شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده ها را 15 درصد تعیین کرده ؛ از طرفی رساندن نرخ تسهیلات بین بانکی را به 18 درصد هدف گذاری کرده است .

قادری افزود: با این حال، آن چیزی که اتفاق می افتد این است که دولت اوراق اسناد خزانه ای با نرخ سود موثر 22 درصد در بازار سرمایه منتشر کرده و به فروش رسانده است؛ ضمن اینکه هم اکنون صندوق های سرمایه گذاری هم نرخ سودی که پرداخت می کنند به حدود 22 درصد می رسد.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: اتفاقاتی از این دست باعث می شود که منابع از سپرده های بانکی به سمت صندوق های سرمایه گذاری و خرید اسناد خزانه دولتی منتقل شود و عملا بانک ها هم مجبور شوند به سمت بی اعتمادی و بی اعتنایی به مصوبات شورای پول و اعتبار حرکت کنند تا سپرده های افراد را به هر قیمت در داخل سیستم بانکی نگه دارند.

قادری تاکید کرد: به نظر می رسد باید یک شورای سیاست گذاری یا یک نهاد قانونی، برای هماهنگی بیشتر بین بازار سرمایه و بازار پول ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که سود بانکی در چه حد می تواند برای بازار مناسب باشد، گفت: طبیعی است اگر نرخ تورمی که دولت اعلام کرده را مبنا قرار بدهیم، سود سپرده ها نباید از 14 درصد بیشتر باشد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین پی گیری های مجلس پیرامون بند 6 اصل 44 قانون و الزام شبه دولتی ها به ارائه اطلاعات مالی به بورس گفت: نمایندگان مجلس طی اصلاحیه ای مجازات هایی را برای شرکت ها و نهادهایی که هنوز صورت های مالی خود را افشا نکرده اند در نظر گرفته اند اما هنوز در برخی بخش ها آیین نامه های آن تهیه نشده که در صورت عملیاتی شدن، می تواند بر عملکرد بازار سرمایه و بازار پول تاثیرگذار باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا