قیمت تمام‌شده، مانع ارتقای کیفیت بخاری‌های گازسوز

قیمت تمام‌شده، مانع ارتقای کیفیت بخاری‌های گازسوز

هرسال آغاز سرمای پاییز و زمستان در واحدهای تولید بخاری، گرمای فروش و تولید را به دنبال دارد. این گرمای تولید در سال جاری برای تولیدکنندگان ...

هرسال آغاز سرمای پاییز و زمستان در واحدهای تولید بخاری، گرمای فروش و تولید را به دنبال دارد. این گرمای تولید در سال جاری برای تولیدکنندگان داخلی با سال‌های قبل متفاوت است.

زیرا تولیدکنندگان بخاری گازسوز ملزم به ارتقای کیفیت تولیدات خود برای پایین آوردن میزان مصرف انرژی شدند. آنها از تیر امسال براساس طرح ممنوعیت تولید بخاری با سطح مصرف انرژی تا گرید D با محدودیت مواجه شدند. این طرح، تولیدکنندگان را ملزم به رعایت استاندارد ۱۲۲۰ برای پایین آوردن سطح مصرف بالای انرژی در بخاری‌های فعلی کرده است. رعایت این استاندارد به دلیل هزینه بالا در تامین رگلاتور مناسب و بالارفتن قیمت تمام‌شده با مخالفت تولیدکنندگان مواجه شد. دلیل این امر نیز در نظر گرفتن قیمت به عنوان معیار اصلی مصرف‌کنندگان در خرید بخاری گازسوز عنوان شد. مسئولان در چاره‌اندیشی برای رفع موانع تولید از ابزار یارانه سود تسهیلات بانکی استفاده کرده و با تهیه بسته آموزشی تولیدکنندگان را به تولید بخاری گازسوز با گرید انرژی D ترغیب می‌کنند، بنابراین اجرای طرح ممنوعیت تولید بخاری با شرایط فعلی تا پایان سال به تعویق افتاد.

کارشناسان معتقدند، انرژی مصرفی در بخاری‌های فعلی با استاندارد حدود ۶ هزار کیلوکالری است که در بخاری ترموالکتریک به ۳۷۰۰ کیلوکالری رسیده و انرژی گرمایشی ایجاد شده برای جابه‌جایی گرما و شعله‌نما به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به مصرف بالای انرژی در بخاری‌های داخلی به مسئولان تولید لوازم خانگی کشور دستور داده بود تا تولید ۲۰ میلیون دستگاه بخاری گازسوز با فناوری و بازدهی بالا را به منظور جایگزینی با بخاری‌های فعلی در دستور کار قرار دهند.


صنعت بی‌گزند از واردات

حسن رسولی، بازرس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم گازسوز در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: هنوز ممنوعیت تولید بخاری‌های گازسوز با سطح انرژی مصرفی پایین‌تر از D اجرایی نشده و به پایان سال موکول شده است. تغییر روش تولید برای صنعتگران هزینه‌هایی در تامین مواد اولیه و یا تغییر خط تولید و بکارگیری نیروی انسانی دارد که قیمت تمام شده را بالا می‌برد و حضور کالا در بازار را با مشکل مواجه می‌کند. 

او ادامه می‌دهد: بسیاری از مصرف‌کنندگان فقط به قیمت کالا توجه دارند و سطح مصرف انرژی را بعد از قیمت محصول لحاظ می‌کنند. بنابراین تولیدکننده نیز به دنبال کاهش هزینه قیمت تمام‌شده است تا رقابت در بازار را از دست ندهد. رسولی با بیان اینکه تولیدکنندگان بخاری مواد اولیه مورد نیاز خود را از صنایع داخلی تامین می‌کنند، می‌افزاید: نمونه خارجی بخاری گازسوز به کشور وارد نمی‌شود و این یک مزیت برای تولیدکنندگان این کالاست، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان اجرایی راهکاری برای کاهش هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان ارائه دهند تا استقبال از تولید بخاری گازسوز با سطح انرژی مصرفی پایین‌تر از D افزایش یابد. این در حالی است که مسئولان از تهیه بسته آموزشی کامل برای تولیدکنندگان بخاری گازسوز می‌گویند که در تهیه آن از نظرات کارشناسان فنی و تولیدکنندگان بزرگ و مطرح کشور استفاده شده است. همچنین استانداردهای تولید بخاری گازسوز مورد بازنگری قرارگرفته و استانداردهای ایمنی و عملکرد و نیز تعیین سطح مصرفی انرژی در بخاری‌های گازسوز با استانداردهای اروپایی یکسان‌سازی شده است.


تولید بخاری با گرید D و C 

عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: صنعت بخاری گازسوز از صنایع کمیابی است که واردات حتی یک دستگاه بخاری را ندارد و این موضوع نشان از کیفیت تولیدات داخلی و اعتماد مصرف‌کنندگان دارد. بخاری‌های گازسوز تولید داخل به کشورهای افریقایی، افغانستان، الجزایر و... صادر می‌شود. او با اشاره به اینکه ۳ تولیدکننده بزرگ و مطرح در صنعت بخاری گازسوز توانسته‌اند محصولات خود را با سطح انرژی مصرفی یا همان گرید D وC تولید کنند می‌افزاید: ارتقای گرید انرژی در تولید بخاری‌های گازسوز به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت از اواسط سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند: موضوع برچسب انرژی با محوریت تولید ۲۰ میلیون بخاری با سطح مصرف انرژی D اواسط سال ۹۳ در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد تا با بخاری‌های فعلی جایگزین شود. در این جلسه که تولیدکنندگان و مسئولان استاندارد نیز حضور داشتند، مقرر شد با تشکیل کمیته راهبری، تولیدکنندگان بخاری گازسوز به این سو هدایت شوند. بنابراین در یک‌سال گذشته، نمایندگان ۸ شرکت بزرگ تولید بخاری و ۲ نماینده از سازمان استاندارد و نیز سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، تمام جوانب تولید و شیرهای اتوماتیک را در مصرف انرژی مورد بررسی قرار دادند. هاشمی ادامه می‌دهد: در نهایت ایرادات موجود در صنعت بخاری گازسوز شناسایی و راهکارهای فنی برای رفع آنها نیز تدوین شد تا امکان ارتقای سطح انرژی مصرفی بخاری‌های گازسوز در تولیدات داخلی فراهم شود. او به الگوپذیری سازمان استاندارد از استانداردهای اروپایی و استرالیایی در تولید بخاری‌های گازسوز داخلی اشاره کرده و می‌افزاید: ناهماهنگی در استاندارد تولیدات داخلی ریشه‌یابی و یکسان‌سازی شد به طوری‌که اعمال استاندارد ۱۲۲۰ «یک» و «دو» برای ایمنی و عملکرد بخاری و نیز به منظور تعیین سطح مصرف انرژی بخاری در کمیته راهبردی مورد اتفاق نظر قرار گرفت.


استانداردها در حال تدوین است

به گفته هاشمی، در این کمیته راهبردی یک کمیته فنی نیز تشکیل شد و موضوعات تکنیکی در تغییرات بخاری گازی به منظور ارتقای سطح مصرفی انرژی مورد بررسی قرار گرفت و بسته آموزشی تهیه و به تمام تولیدکنندگان در استان‌ها ارسال و کلاس‌های آموزشی نیز برگزار شد. این بسته آموزشی از ۵ ماه گذشته در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند: تولید بخاری گازسوز با ارتقای سطح انرژی مصرفی با محدودیت در عرضه بازار در نظر گرفته شده است بنابراین قرار شد تولید بخاری گازسوز با سطح انرژی مصرفی پایین‌تر از D متوقف شود. تولیدکنندگان نیز در این تغییر تولید از کمک‌های فنی و اعتبار در قالب یارانه سود تسهیلات به منظور تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بهره می‌برند. اکنون وقت آن است تا تولیدکنندگان داخلی بخاری‌های گازسوز که از حضور چین در بازارهای داخلی این کالا در امان مانده‌اند در جهت ارتقای کیفیت تولیدات خود با رعایت استانداردهای جدید همراه با آموزش‌های فنی و استفاده از کمک‌های اعتباری گام بردارند چراکه ارتقای کیفیت تولید موجب حضور بیشتر در بازارهای خارجی می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا