عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نوسان نرخ ارز زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت

نوسان نرخ ارز زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت

تهران- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حتی یک ساعت بروز نوسان در بازار ارز می تواند میلیاردها دلار ثروت خلق کند و در عین حال زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و موضوع مقطعی بودن نوسان ها بهانه است .

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نوسان های اخیر در بازار ارز کشور و افزایش قیمت برخی ارزهای عمده گفت: حتی نباید یک ساعت هم تغییر در نرخ ارز وجود داشته باشد، زیرا در کنار ثروت های باد آورده ای که برای عده ای ایجاد می کند، زیان های هنگفتی را برای اقتصاد کشور به بار می آورد.
نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: بی توجهی به این نوسان ها به بهانه مقطعی بودن آن زیانبار است و سیاست چند نرخی ارز می تواند رانت ایجاد کند و فساد به همراه داشته باشد.
به گفته وی، برخی واسطه ها و دلالان در بازار با نرخ سازی دلار از این محل سودهای میلیاردی کسب می کنند و به اقتصاد ملی آسیب وارد می سازند.
جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاش دولت برای مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی، آیا افزایش نرخ ارزها مانند دلار به منزله افت ارزش پول ملی نیست، گفت: افت ارزش پول ملی به این اندازه قابل پذیرش نیست، زیرا بخشی از موضوع به نقدینگی و کاهش حجم پول در جامعه مربوط می شود و نه ارزش پول ملی و دولت نیز جلوی افزایش فزاینده نقدینگی را گرفته است.
بازار آزاد ارز تهران در هفته های گذشته شاهد رشد قیمت برخی ارزهای عمده بویژه دلار آمریکاست به نحوی که ارزش آن در برابر ریال در مبادلات به بیش از 37 هزار ریال نیز رسید.
برخی فعالان بازار سکه و ارز، اعلام قبلی دولت مبنی بر اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال را علت اساسی این افزایش می دانند و برخی نیز معتقدند: این افزایش ها مقطعی است و جهش قیمت دلار را مانند آنچه در بحران ارزی سال 91 شاهد بودیم، رخ نخواهد داد.
انتخاب رییس جمهوری جدید آمریکا، رشد تقاضای ارز در هفته های گذشته بویژه سفرهای اربعین ، و نزدیکی آغاز سال نو میلادی ( 12 دی) از جمله دلایل این افزایش مطرح شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا