اوپک با تصمیمی سخت روبرو است

اوپک با تصمیمی سخت روبرو است

در آستانه نشست اوپک در روز چهارشنبه (١٠ آذرماه)، تحلیلگران در باره تاثیر توافق اعضای این سازمان بر افزایش چشمگیر قیمت نفت ابراز تردید کرده‌اند.

 

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، تحلیگران بر این باورند که نهایی شدن توافق الجزایر در نشست آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، قدرت افزایش قیمت نفت را به ١٠٠ دلار ندارد. آن‌ها بیشتر معتقدند که با اجرای این توافق، قیمت نفت می تواند سال ٢٠١٧، به حداقل ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد.
در مقابل، اگر اعضای این سازمان، به توافق نرسند، قیمت نفت تا ٤٠ دلار برای هر بشکه هم خواهد رسید.
وارن پاترسون، کارشناس بخش کالا در بانک «آی ان جی» گفت: احتمال نهایی شدن توافق کاهش تولید نفت بالا است. با این وجود، اهمیت جزییات این توافق پر رنگ‌تر است.
بر اساس این گزارش، ١٤ بانک مختلف جهان پیش‌بینی کردند که میانگین قیمت نفت خام «برنت»، سال ٢٠١٧، به ٥٦ دلار و میانگین نفت خام «دبلیو تی آی» به ٥٤ دلار برای هر بشکه افزایش می‌رسد.
تحلیلگران بانک بین‌المللی بارکلیز، می گویند: اوپک با تصمیمی سخت رو به رو است. آن‌ها یا باید تولید نفت خود را کاهش دهند و به آمریکا فرصت بهره‌بری از قیمت‌های بالای نفت را بدهند، یا اجازه دهند بازار نفت با حفظ رویکرد عدم مداخله، به طور طبیعی به توازن برسد.
اعضای اوپک در نشست سپتامبر الجزایر، توافق کردند تولید نفت خود را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه کاهش دهند، در حالی که تولید خود را افزایش دادند.
در نشست الجزایر، کشورهای ایران، لیبی و نیجریه از کاهش تولید معاف شدند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا