معاون اجرایی سازمان بورس اعلام کرد:

جزییاتی از بروزرسانی سامانه معاملات توسط "آتوس" و زمان تجهیز

جزییاتی از بروزرسانی سامانه معاملات توسط

معاون اجرایی سازمان بورس گفت: با همکاری سازمان بورس و آتوس فرانسه،بهنگام سازی پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازارسرمایه طی ۱۰ روز آینده آغاز می شود و در نیمه اول ۹۶ اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی انعقاد قرارداد بروزرسانی سامانه معاملات بازار سرمایه با آتوس فرانسه که هفته گذشته نهایی شد، سید احمد عراقچی در این باره به سنا اظهار داشت: 10 سال پیش، پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران طی یک مناقصه بین المللی از شرکت آتوس خریداری شد، اما تحریم های غرب علیه ایران، همکاری ما و این شرکت فرانسوی را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه سامانه معاملاتی بازار سرمایه علی رغم مشکلات موجود، با همت و غیرت همکاران فنی سازمان بورس، نه تنها فعال ماند بلکه در بعضی از بازارها توسعه نیز یافت، گفت: طی 10 سال گذشته کارشناسان فنی ما تلاش گسترده ای برای بهنگام سازی و عملکرد صحیح پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه انجام دادند اما به نحوی از انحا، بخشی از سامانه معاملاتی بازار سرمایه قابلیت توسعه نداشت، بنابراین مذاکرات با «آتوس» پس از «برجام» آغاز شد و این شرکت ضمن عذر خواهی رسمی از سازمان بورس به دلیل عملکرد گذشته، پذیرفت غیبت 10 ساله خود را جبران و سامانه معاملاتی بازار سرمایه را به روز رسانی کند.

آخرین نسخه آتوس  برای سامانه معاملاتی

عضو هیات مدیره سازمان بورس با اعلام اینکه در نهایت مذاکرات صورت گرفته با شرکت آتوس منجر به امضای تفاهمنامه بهنگام سازی پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران شد، گفت: طبق تفاهم صورت گرفته، از آخرین نسخه سامانه معاملاتی شرکت آتوس در بورس استفاده خواهد شد.

عراقچی با تاکید بر اینکه مهمترین محصول این بهنگام سازی افزایش پایداری سامانه معاملات بازار سرمایه است، گفت: قطع شدن سامانه و بسیاری از مشکلات چند سال گذشته که به روند داد و ستد بازار آسیب می زد در نسخه جدید کمرنگ می شود.

اثر بروز رسانی سامانه

به گفته معاون اجرایی سازمان بورس، هرچند اشکالات فنی، بخشی از ذات فعالیت های مبتنی بر آی تی است و همواره این سیستم ها با اختلال روبرو هستند، اما با اجرای این تفاهمنامه ثبات به سامانه جدید باز می گردد و مشکلات متناوب کاهش محسوس خواهد داشت.

عراقچی با بیان اینکه در این مرحله نسخه فعلی به روز رسانی می شود و تغییری در رابطه کاربری ایجاد نخواهد شد، تاکید کرد: در نسخه جدید، عملکرد بهینه شده و سرعت افزایش یافته، اما کاربران در ظاهر تغییری نخواهند دید و در واقع ثبات، پایداری و سرعت سامانه افزایش خواهد داشت.

وی استقلال بیشتر و همچنین افزایش ابتکار عمل بورس ها در حوزه آی تی را یکی از مهمترین عوامل امضای این تفاهمنامه دانست و گفت: بورس های مهم دنیا در حوزه آی تی از ابتکار عمل برخوردارند و ما هم با امضای این تفاهم نامه در این مسیر حرکت خواهیم کرد. پس از اتمام این پروژه نقش بورس ها در مدیریت سامانه معاملاتی افزایش خواهد داشت و اجرای این پروژه طی 10 روز آینده آغاز می شود.

عراقچی اظهار داشت: این سازمان با تمام توان تلاش خواهد کرد تا ریسک های ناشی از اجرای این پروژه کاملا برطرف شود و نسخه جدید از کارآمدی لازم برخوردار باشد و ابراز امیدواری کرد در نیمه اول سال آینده شاهد نهایی شدن این پروژه باشیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا