پیش بینی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از بورس 96

پیش بینی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از بورس 96

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران وضعیت کلی بازار سرمایه در سال ۹۶ را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی سود شرکت‌های بورسی از 65 هزار میلیارد تومان سال 93 به 58 و 46 هزار میلیارد تومان سال های 94 و 95 کاهش یافته که پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌های بورسی برای سال 96 نیز به دلیل ادامه رکود اقتصاد، روند نزولی داشته باشد و در صورت تغییراتی در افزایش قیمت نفت، ارز تک‌نرخی و تورم، ممکن است کسب‌وکار شرکت‌های بورسی برای سال آینده بهبود یابد.

در این باره علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت وگویی با اتاق تهران انجام و بورس 96 را پیش بینی کرده است:

بازار سرمایه این روزها تغییرات و بالا و پایین های زیادی داشته است. البته که با این حال بازهم حال بورس خوب نیست. پیش‌بینی شما برای سال 96 چیست؟

سنگینیان: مجموع سودآوری شرکت‌ها از سال 93 به بعد نزولی و شیب هم تند بوده است. پیش‌بینی‌ این است  سال 96 هم در واقع این سود همچنان کاهشی باشد. بنابراین با این روند سودی که اتفاق می‌افتد، اینکه در بورس رونق ببینیم کار خیلی سختی است. یعنی عملا الان اتفاقی که در بورس افتاده و آن هم تنبلی و در واقع عدم‌ رونق از بخش واقعی و بخش حقیقی اقتصاد به بورس تزریق می‌شود.

البته این پیش‌بینی می‌تواند با جهش متغیرهای اسمی مثل تورم، نرخ ارز، قیمت نفت و ... تغییر پیدا کند و شرکت‌ها سود بیشتری بسازند و عملا پیش‌بینی درست از آب درنیاید، ولی شاهد روند صعودی بازار باشیم.

چرا سال 96 باز هم رونق به بورس برنمی گردد؟

سنگینیان: پیش‌بینی من این است در 6 ماه اول سال 96 اتفاق خاصی در بورس نیفتد. اما بورس جذابیت و ویژگی‌ای که دارد پیشرو بودن آن است. به این معنی که اگر علامت و سیگنالی به سمت چشم‌انداز مثبت در بازار باشد، بورس اولین بخشی است که واکنش نشان می‌دهد و آن موقع می‌شود امیدوار بود به تحولات بازار خوشبین باشیم.

چشم‌اندازی از این میزان کاهش یا افزایش وجود ندارد؟

سنگینیان: فکر نمی‌کنم. سال 95 تا الان 5.1 درصد منفی هستیم. فکر می‌کنم در بهترین حالت تا پایان سال شاید اندازه تورم بازده بدهیم. یعنی باز هم بورس بازده مثبت برای سهامداران نمی‌سازد.

یعنی تا آخر امسال همین روند ادامه پیدا می‌کند؟

سنگینیان: بله. تا الان که 9 ماهه منفی هستیم. مگر اینکه اتفاق عجیب غریبی بیفتد. به طور مثل دولت روی نرخ ارز دست بگذارد یا یک اتفاق به این شکل بیفتد که یک جهشی در بازار ایجاد کند. ولی از نظر بنیادین خبر خاصی در بازار نیست.

لایحه بودجه 96 باید توسط دولت اعلام شود. این بودجه می‌تواند کمکی به بورس کند؟

سنگینیان: بودجه دولت در یکی دو سال آینده به رشد اقتصادی و طبیعتا به وضعیت بورس کمک نخواهد کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا