با توافق اعضای اوپک در نشست ۱۷۱؛

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به بیش‌از ۵۰ دلار می‌رسد

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به بیش‌از ۵۰ دلار می‌رسد

وزیر نفت با اظهار خوش‌بینی نسبت به اجرایی‌شدن بسته پیشنهادی الجزایر مبنی بر تخصیص مقدار تولید هر کشور، از احتمال توافق اوپک در نشست ۱۷۱ و افزایش قیمت‌ نفت در بازار جهانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه با اشاره به تلاش‎های ماه‌های اخیر وزیر انرژی الجزایر جهت اخذ مواضع مشترک کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید و مدیریت بازار، از ارائه بسته پیشنهادی الجزایر به ایران خبر داد. 

وزیر نفت پس از دیدار با نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر تبیین کرد: توافق اعضاء در چند ماه گذشته مبنی بر این که اوپک تولید خود را به روزانه ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه برساند، مدیون تلاش‌های وزیر انرژی الجزایر است.

وی تصریح کرد: وزیر انرژی الجزایر در دیدار امروز پیشنهادی مبنی بر مقدار تولید تخصیص یافته به هر کشور ارائه کرد که به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل خواهد شد؛ در این باره، قرار است ایران نیز دیدگاه‎های خود را درباره این پیشنهاد در نشست عادی ١٧١ اوپک که روز چهارشنبه (١٠ آذرماه) در وین برگزار می‌شود، ارائه دهد.

به گفته زنگنه، جریان عمومی و صحبت‌های انجام شده حاکی از آن است که اوپک می تواند به توافقی پایدار برای تولید خود و مدیریت بازار برسد. به طور معمول، اگر اوپک در جلسه آینده به توافق برسد، قیمت‏‎ها افزایش می یابد و اقتصاد جهانی هم چنین شرایطی را طلب می‌کند.

وی با اظهار خوش‌بینی نسبت به اجرایی شدن تصمیم الجزایر در نشست ١٧١ اوپک تاکید کرد: تصمیم‎های نشست الجزایر را همه قبول دارند و هم اکنون بحث بر سر چگونگی تقسیم‌بندی آن است. وزیر نفت درباره این که آیا کشورهای ایران، لیبی و نیجریه که در توافق الجزیره از کاهش تولید نفت مستثنی شدند، در نشست ١٧١ اوپک نیز همچنان مستثنی خواهند بود، اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی ما این موضوع بود.

زنگنه همچنین درخصوص درخواست عراق برای مستثنی شدن از کاهش تولید نفت، تصریح کرد: طبق اطلاعات ما، چنین درخواستی از سوی عراق ارائه نشده است.

پیش‌بینی قیمت نفت بالای ۵۰ دلار در سال ۲۰۱۷

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی و معادن الجزایر نیز در پایان این دیدار یادآوری کرد: اگر اعضای اوپک در نشست ١٧١ به توافق برسند، قیمت نفت در سال آینده میلادی به بشکه‌ای ٥٠ الی ٥٥ دلار و در پایان سال به ٦٠ دلار می‌رسد؛ در حالی که اگر توافق انجام نشود، پیش‌بینی این است که قیمت نفت به زیر ٥٠ دلار برای هر بشکه برود.

نورالدین بوطرفه با بیان اینکه پیشنهاد دولت الجزایر مبنی بر کاهش یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه‌ای تولید اعضای اوپک در دیدار امروز با وزیر نفت ایران ارائه شد، افزود: این پیشنهاد قرار است از سوی ایران بررسی شود و در نشست ١٧١ اعضای اوپک به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی همچنین از پیشنهاد کاهش تولید ٦٠٠ هزار بشکه ای به کشورهای غیرعضو اوپک خبر و ادامه داد: باید جلوی کاهش قیمت نفت که سبب آسیب به اقتصاد جهان شده است، گرفته شود؛ چشم امید ما به نشست آینده اوپک است تا بازار نفت از بحران کنونی نجات یابد.

بوطرفه درباره این که تا چه اندازه به توافق اوپک در نشست وین خوش‎بین هستید، اظهار کرد: ما بسیار امیدواریم که توافق میان همه اعضای اوپک در ٣٠ نوامبر صورت گیرد.

به گفته وی در همین فاصله‌ای که تا نشست پیش روی اوپک باقی مانده است؛ ما و ایران به همراهی و هماهنگی‌های خود ادامه می‌دهیم تا بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا