چرا آینده بازار مس روشن است؟

چرا آینده بازار مس روشن است؟

تحلیل گران بر این باوراند بازار قدرتمند مسکن چین در سومین سه ماهه سال جاری از تقاضای مس این کشور در نیمه نخست سال 2017 حمایت خواهد کرد.

 

فضای خوش بینانه ای نسبت به بازار مس در سال پیش رو در حال ایجاد شدن است. به گزارش متال بولتن، افزایش بیش از انتظار تقاضا در چین و کاهش احتمالی عرضه معدنی مهم ترین دلایل بهبود فضای روانی بازار مس می باشند. مهم ترین دلیل شکل گیری فضای خوش بینانه در بازار مس، کندی ظرفیت های معدنی جدید نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته و هم چنین کاهش سطح عیار کانه های مس در معادن مهم می باشد که تقلیل مازاد عرضه به وجود آمده در سال های اخیر را در پی خواهد داشت. یکی از مقامات ارشد فریپورت مکموران در مصاحبه با متال بولتن گفت، این کمپانی انتظار دارد در سال 2017، وقفه های تولیدی در معادن نسبت به آن چه که از ابتدای سال جاری تا کنون رخ داده است، چشم گیر تر باشد و بازار مس با کمبود عرضه مواجه شده و به سمت بروز کسری شدید در سال 2018 حرکت کند.
وقفه های تولیدی در معدن لاس بامباس در اکتبر سال جاری که به دلیل مرگ یکی از معترضان و در پی آن، مسدود شدن جاده اصلی منتهی به این معدن توسط ساکنین محلی رخ داد، نگرانی ها پیرامون کاهش عرضه معدنی را تشدید کرد. این جاده که برای حمل و نقل مس به دست آمده از معدن لاس بامباس توسط کامیون ها مورد استفاده قرار می گرفت به دلیل اعتراض ساکنین محلی این ناحیه در مورد اثرات حمل و نقل مس بر شرایط زیست محیطی مسدود شد و در این میان یک نفر توسط پلیس به ضرب گلوله کشته شد. اعتراضات مذکور در معدن لاس بامباس هم چنین باعث تشدید نگرانی ها در مورد عرضه پایدار معادن جدید در کشور پرو شده است. به گفته یکی از معدنکاران این کشور، سه ماه آینده می تواند در آرام کردن تنش به وجود آمده در منطقه حیاتی باشد. دولت باید شروع به عملی کردن وعدههایی کند که برای حمایت از جامعه محلی قول داده بود و اختلالات ناشی از توسعه این معدن بزرگ را به حداقل رساند.
طبق گزارش های دریافتی از مذاکرات انجام شده در هفته LME، بین خریداران و فروشندگان بحث و گفتگویی در مورد مازاد بازار در میان نیست و آن چه بیش تر به گوش می رسد حرکت به سمت کمبود عرضه می باشد؛ می توان گفت بازار مس حداقل در تعادل خواهد بود.
کاهش سطح عیار کانه ها در معادن موجود نیز در بهبود فضای روانی بازار بسیار موثر بوده است. به طور مثال، عیار کانه های مس در معدن اسکوندیدا، بزرگ ترین معدن مس در دنیا، از 30 درصد به 28 درصد در سال جاری کاهش یافته است. به دلیل قیمت های پایین، بسیاری از پروژه ها با تاخیر همراه شده اند و انتظار نمی رود در سال آتی پروژه های بزرگی آغاز شود.
تقاضای مس چین در طول سال جاری از انتظارات اکثر افراد تجاوز کرده است که مهم ترین دلیل آن، عملکرد قدرتمند املاک و مستغلات و صنعت اتومبیل سازی در این کشور، به ویژه در بخش های مربوط به وسایل نقلیه جدید می باشد. پیش بینی ها در ابتدای سال جاری حاکی از رشد 2 تا 3 درصدی تقاضای مس بود، اما هم اکنون ارقام به دست آمده نشان از افزایش 7 درصدی تقاضای مشهود مس در چین دارد. به دلیل اهداف پکن در سیزدهمین برنامه پنج ساله این کشور، اکثر موسسات و کمپانی ها برآوردهای خود در مورد مصرف مس چین در سال آتی را مورد تجدید نظر قرار دادند. طبق پیش بینی وزارت صنعت و فن آوری اطلاعات چین، مصرف مشهود مس تصفیه شده در این کشور با میانگین نرخ سالانه ای برابر با 3/3 درصد رشد خواهد کرد و از 11/47 میلیون تن در سال 2012 به 13/5 میلیون تن در سال 2020 خواهد رسید.
تحلیل گران بر این باوراند بازار قدرتمند مسکن چین در سومین سه ماهه سال جاری از تقاضای مس این کشور در نیمه نخست سال 2017 حمایت خواهد کرد، چرا که تقاضای مس معمولا با تاخیری شش ماهه به رونق بخش املاک و مستغلات واکنش نشان می دهد. اما نگرانی هایی در مورد تقاضای مس در نیمه دوم سال آتی وجود دارد که آن هم شدید نیست.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا