گزارش هفتگی بازار آتی؛

دلار یک تنه در مقابل اونس جهانی ایستاد

دلار یک تنه در مقابل اونس جهانی ایستاد

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۲۹ هزار و ۵۳۰ قرارداد و ارزش آن به بیش از۳ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال رسید.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاملات سکه در بازار نقدی و آتی سکه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که قیمت ها به دلیل افت بهای اونس روند نزولی در پیش گرفته بودند، اما این در شرایطی است که افزایش بهای دلار اهرمی برای تعادل قیمت سکه محسوب می شد.

از آنجا که دلار روند صعودی را که از شنبه هفته گذشته آغاز شده حفظ کرده بود به نوعی اهرم اصلاحی برای بازار سکه بود، اهرمی که در زمان‌های کاهشی روند بازار آتی سکه و طلای جهانی از آن استفاده می‌شود.

به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۲۰ هزار و ۴۱۱ قرارداد به معاملات تحویل شهریور ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از۲ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال جاری با ۵ هزار و ۹۶۸ قرارداد و ارزش بیش ۶۹۶ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل دی ماه نیز با حجم یک هزار و ۵۵۹ قرارداد و به ارزش بیش ۱۷۴ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی نیز با ۸۷۳ هزار قرارداد و ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه اسفند ماه با یک هزار و ۸۰۴ قرارداد به ارزش بیش از ۹۱ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

تکروی سررسید اردیبهشت

سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر هزار و ۲۰۰ دلار دلیل اصلی افت سکه  طی هفته گذشته بود، هرچند که افزایش قیمت دلار مانع از کاهش بیشتر آن شد. همچنین با افت روز پنج‌شنبه، سکه در اولین هفته آذرماه ۳دهم درصد از ارزش خود را از دست داد تا میزان افت آن کمی کاهش پیدا کند. سکه در آخرین هفته آبان ماه حدود یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

بر این اساس قرارداد تحویل دی  با قیمت یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان معامله شد و افت۰/۱ درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و ۱۳۰هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۰۷ درصدی نسبت به پنجشنبه گذشته رو به رو شد. این در شرایطی است که سکه سررسید اردیبهشت ماه با افت ۰/۰۱۷ درصدی با قیمت یک میلیون و۱۴۷هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان، کاهش ۰/۰۷ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور ماه سال آتی با قیمت یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومانی معامله شد و ۰/۱۵ درصد افت قیمت را در این روز تجربه کرد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا